تاثیر عسل در جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه

ارک خبر- عسل، ماده ارزشمندی است که از دیرباز به‌ منظور تغذیه و درمان مورد توجه بشر بوده‌است. نتایج یک پژوهش داخلی نشان می‌دهد که این ماده ارزشمند می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه مؤثر باشد.
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، عسل، یک مـاده­­ غـذایی باارزش برای تـامین کربوهیـدرات­‌هـا، چربی­‌ها، اغلب ویتامین‌­ها، مواد معدنی و آمینـواسـیدها است و همچنین منبع بسیار خوبی از آنتی­‌اکسیدان به شمار می‌آید. عسل با داشتن آنتی‌بیوتیک، مـواد ضدعفونی‌کننده، مواد معطره و اسانس­‌های گیاهـان دارویـی، نقش­‌های بسیار مهم و کاربردی در درمان بیماری­‌هـایی ماننـد بیماری­‌های گوارشی، عروقی، ترمیم زخم‌­هـا، سنگ‌­های کلیه، کیسه صفرا و بیماری­‌های مجاری ادراری دارد. همچنین عسل بهترین پادزهر سموم مختلف بدن است.

امروزه به دلیل افزایش رویه صنعتی شدن، ما بیش ‌از پیش در معرض انواع سموم قرار داریم. در این میان، نانوذرات نقره با توجه به گسترش روزافزون استفاده از آن‌ها، جزء موارد قابل‌ توجه هستند. انسـان­هـا از طریق منابع مختلف در معرض نانوذرات نقره قرار می‌گیرند و این مواد می­‌تواننـد با ورود به بدن، تاثیری منفی بر سلامتی داشته باشند. نـانوذرات نقره باعث سمیت کلیه و کبد شده و دوز بالای آن‌ها منجـر به مرگ می­‌شود.

در این رابطه محققانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، پژوهشی را به انجام رسانده‌اند که در آن اثر عسل و نانوذرات نقره بر تغییرات فاکتورهای بیوشیمیایی خون در بیماری سنگ کلیه مطالعه و مقایسه شده است.

در این مطالعه تجربی، عسل طبیعی و نانوذرات نقره کروی در نسبت‌های مختلف و آزمایشی به موش‌های آزمایشگاهی داده شد. پس از پایان 30 روز، خون‌گیری از قلب جهت بررسی پارامترهای بیوشیمیایی خون نظیر نیتروژن اوره خون، کراتینین و آلبومین به ‌عنوان فاکتورهای مهم در بیماری سنگ کلیه صورت گرفت و داده‌های به ‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری تجزیه‌ و تحلیل شد.

نتایج این مطالعه نشان داد در موش‌هایی که به آن‌ها به میزان 125 میلی­گرم بر کیلوگرم عسل داده شده بود، کاهش قابل‌ توجهی در نیتروژن اوره خون، کلسیم و اگزالات به وجود آمده و آلبومین افزایش یافته بود. افزایش کلسیم و اگزالات می‌تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه شود.

به گفته قاسمی، دانش‌آموخته گروه زیست‌شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و همکارانش که اجرای این پژوهش را به عهده داشته‌اند، احتمالا عسل به علت خواص آنتی­اکسیدانی قوی باعث بهبود فاکتورهای بیوشیمیایی خون در بیماری سنگ کلیه می‌شود. ولی نانوذرات نقره باعث افزایش اگزالات کلسیم ادرار و درنتیجه ایجاد سنگ کلیه می‌گردند.

این محققان پیشنهاد کرده‌اند که از غلظت­‌های بالاتر و پایین­تر مواد فوق به‌ منظور پیشگیری و درمـان دیگـر بیمـاری‌هـای مجـاری ادراری و همچنین استفاده از دیگر غلظت‌­های نانوذرات نقـره در مطالعات بعدی استفاده شود.

گفتنی است نتایج مطالعه فوق در قالب مقاله‌ای علمی پژوهشی در فصل‌نامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا