برای کمک به کشاورزان اصفهان باید از همه منابع آبی کشور استفاده شود

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

معاون وزیر جهاد کشاورزی:
برای کمک به کشاورزان اصفهان باید از همه منابع آبی کشور استفاده شود
معاون تولیدات امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از همه منابع آبی کشور باید به کشاورزان استان اصفهان کمک شود، گفت: از استاندار اصفهان می‌خواهم تا گرفتن حداقل حق‌آبه کشاورزان این استان را پیگیری کند.

به گزارش ارک خبر، عباس کشاورز  در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت کشاورزی اظهار کرد: به طور کلی سال‌های خوبی را از نظر اقلیمی پشت سر نگذرانده‌ایم و سال گذشته نیز سال نامناسبی بود چراکه در آذرماه پس از بارش باران شاهد سرمای شدید و خسارت به حجم زیادی از مرکبات و محصولات کشاورزی بودیم اما در هر صورت تولید خوبی را در بخش کشاورزی داشتیم.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در اغلب موارد به دنبال کنترل تولید محصولات کشاورزی است، افزود: به غیر از دانه‌های روغنی، تولید محصولاتی از قبیل گوجه فرنگی، هندوانه و سیب زمینی به شدت کنترل می‌شود و بیشترین توجه ما به کنترل تولید است.

معاون تولیدات امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت توجه به بهره‌وری آب در کشور گفت: بهره‌وری آب طی 4 سال گذشته 21 درصد رشد کرده است که اگر با همین روند در برنامه ششم توسعه کشور پیش برویم، بحران آب به شدت فروکش خواهد کرد و از منابع آب موجود، محصولات کشاورزی بیشتری تولید خواهیم کرد؛ در سال 82 از هر گرم آب تنها 200 گرم شکر تولید می‌شد اما در سال گذشته این عدد به نزدیک 600 گرم رسید.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد انرژی غذایی کشور در داخل تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: صاحبان تکنولوژی ادوات کشاورزی باید وارد عرصه‌های تولید شوند؛ حضور عرضه‌کنندگان بذر در نقاط مختلف کمک زیادی به کشاورزان کرده اما در خصوص کود و آفت‌کُش‌ها فاصله زیادی با جهان داریم.

کشاورز با بیان اینکه آمار ضایعات غذایی در کشور قابل قبول نیست، اذعان داشت: در خصوص اغلب محصولات کشاورزی این موضوع صادق است، البته نمی‌توان ضایعات غذایی را به صفر رساند؛ ضایعات کشاورزی حدود 9 میلیارد متر مکعب از منابع آب کشور را هدر می‌دهد که این میزان اتلاف منابع آبی برای کشور کم‌آبی مثل ایران بسیار باارزش است.

وی تصریح کرد: اصفهان پدیده خاصی در کشاورزی کشور محسوب می‌شود و در تاریخ کشاورزی دارای ریشه و فرهنگ است؛ تولید محصولات کشاورزی و تراکم کشت در اصفهان قدمت زیادی دارد ولی در حال حاضر کشاورزان این استان وضعیت خوبی ندارند.

معاون تولیدات امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از استاندار اصفهان می‌خواهم تا حداقل حق‌آبه‌ای که در سنت تاریخی برای کشاورزان این استان تعیین شده را با اولویت پیگیری کند؛ وزارت جهاد کشاورزی نیز در این خصوص به اصفهان کمک خواهد کرده که البته از همه منابع آبی کشور باید به کشاورزان این استان به خصوص شرق اصفهان کمک شود.

وی با بیان اینکه اصفهان این قابلیت را دارد تا به عنوان یک استان پیشتار، نهضت صادرات دانش کشاورزی را در کشور آغاز کند، عنوان داشت: استان اصفهان به عنوان تولید‌کننده 14 میلیون «مینی‌تیوبر» در کشور مطرح است و ظرفیت تولید و تجاری‌سازی بذر را دارد.

کشاورز در پایان با بیان اینکه دانشگاه‌های استان اصفهان قابلیت این را دارند تا در تولید هیبرید سبزیجات پیشتاز باشند، اضافه کرد: دانشگاه‌های استان اصفهان قابلیت این را دارند تا در تولید هیبرید سبزیجات پیشتاز باشند؛ استان اصفهان در تولید بذر پیاز نیز بسیار ماهر است و کشاورزان کل کشور به این بذر نیاز دارند.

دکمه بازگشت به بالا