دستگاه های غربالگری کیفیت و سلامت خون در اصفهان راه اندازی شد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

برای نخستین بار در کشور؛

دستگاه های غربالگری کیفیت و سلامت خون در اصفهان راه اندازی شد

دستگاه های غربالگری کیفیت و سلامت خون برای نخستین بار در کشور روز دوشنبه همزمان با سه استان دیگر در اصفهان راه اندازی شد.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا، راه اندازی این دستگاه ها که پس از سخنرانی مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران بصورت ویدئو کنفرانس انجام شد، می تواند در یک ساعت ۳۰ تا ۴۰ فرآورده خونی را لحاظ شاخص های کیفی و سلامت مورد سنجش قرار دهد.
به گفته مدیرکل انتقال خون استان اصفهان استفاده از دستگاه های غربالگری کیفیت و سلامت خون میزان آلودگی خون های دریافتی ذخیره شده در بانک خون را به صفر می رساند.
‘ مجید زینلی ‘ ادامه داد: همزمان با اصفهان، این دستگاهها در ادارات انتقال خون شهرهای تهران، شیراز و تبریز نیز راه اندازی شد.
وی با اشاره به اینکه دستگاههای غربالگری کیفیت و سلامت خون از شرکت ‘ هیتاچی ‘ ژاپن بصورت رایگان دریافت شده است، اضافه کرد: این شرکت خارجی در ازای تحویل این دستگاه ها، تنها هزینه لوازم و مواد مصرفی این دستگاهها را دریافت کرده است.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: کیفیت و سلامت خون های دریافتی در طول روز، طی پنج ساعت به وسیله این دستگاه ها مورد سنجش قرار می گیرند بنابر این به غیر از اصفهان دیگر شهرهای استان نیز در یک شیفت کاری از میزان سلامت و کیفیت خون های ادارات خود مطلع خواهند شد.
زینلی گفت: خون‌های اهدایی در استان های یزد و چهارمحال و بختیاری نیز در آینده نزدیک به اصفهان ارسال می شود تا کیفیت و سلامت آنها به وسیله این دستگاه ها مورد سنجش قرار گیرد.
وی تصریح کرد: قرار است هشت سنجش کیفیت و سلامت خون در سراسر کشور در پنج منطقه انجام شود و این اقدام در جهت متمرکز سازی اقدام های سازمان انتقال خون است.
طی 9 ماه امسال بیش از 130 هزار نفر به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه کردند که 101 هزار نفر آنها موفق به اهدای خون شدند و از 101 هزار واحد خون ‌های اهدایی بیش از 250 هزار واحد انواع فرآورده‌های سلولی و پلاسمایی تولید و در اختیار مراکز درمانی قرار گرفت.
96.5 درصد اهدا کنندگان خون در استان اصفهان را مردان و 3.5 درصد آنها را بانوان تشکیل می دهند

دکمه بازگشت به بالا