صادرات بیش از یک میلیون تن کالا از استان مرکزی در 9 ماه گذشته

پایگاه خبری ارک خبر-اراک:

صادرات بیش از یک میلیون تن کالا از استان مرکزی در 9 ماه گذشته

 معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: یک میلیون و 163 هزار تن انواع کالای غیرنفتی در 9 ماه امسال از این استان به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش دارد.

ارک خبربه نقل ازایرنا:جعفر اصغری روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: ارزش محموله های صادراتی از این استان در سال جاری 750 میلیون دلار است که این شاخص نسبت به مدت مشابه پارسال 23 درصد رشد نشان می دهد.
وی ادامه داد: میانگین قیمت هر تن کالا صادراتی از استان مرکزی 645 دلار ارزیابی شده است.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه کالاهای استان مرکزی به 77 کشور صادر شد، عنوان کرد: افغانستان با 39 درصد، ترکیه با 23 درصد، عراق با 17درصد و پاکستان با هفت درصد پذیرای بیشترین محموله های صادراتی امسال استان بودند.
وی، فرآورده های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، قیر، انواع شیشه، الیاف پلی استر، گوشت، سیمان و گل و گیاه را بیشترین کالاهای صادراتی استان مرکزی در سال جاری عنوان کرد.
اصغری، میزان واردات استان مرکزی را در سال جاری 101 هزار تن به ارزش 256 میلیون دلار عنوان کرد.
وی گفت: پودر آلومینا، آند کربنی، کویل آلومینیوم، خط تولید آمپول ،شمش آلومینیوم، خط تولید آمپول، لوله و میلگرد فولادی، مواد اولیه آبمیوه و کنسانتره ها و پاکت آبمیوه بیشترین ترکیب محموله های وارداتی استان در سال جاری است.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه کالاهای وارداتی به این استان از 50 کشور وارد می شود، اضافه کرد: امارات متحده عربی با 29 درصد، چین با 25 درصد، ترکیه با 10 درصد، آلمان با هفت درصد و ایتالیا با سه درصد بیشترین واردکننده های کالا به استان مرکزی هستند وعمده کالاهای وارداتی استان مواد اولیه شرکت ها و واحدهای تولیدی است.
اصغری تاکید کرد: با توجه به اینکه صادرات کالاهای غیر نفتی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است باید با حمایت های نقدی از صادرکنندگان در راستای تحقق این خواسته معظم له بیش از پیش تلاش کرد.
وی بیان کرد: تولید با کیفیت محور اصلی پیشرفت و توسعه است و رونق تولید باعث افزایش اشتغال و درآمد ملی و بهبود تجارت خارجی می شود.
2 هزار و 800 واحد تولیدی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند که بیش از 150 واحد آن فعالیت صادراتی دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا