لنجداران گناوه خواستار اصلاح نرخ سوخت شناورهای سفاری شدند

پایگاه خبری ارک خبر-گناوه:

لنجداران گناوه خواستار اصلاح نرخ سوخت شناورهای سفاری شدند

لنجداران بندر گناوه می گویند: افزایش نرخ سوخت (گازوئیل) شناورهای سفاری منطقی نیست و باید بازنگری و اصلاح شود.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا، آنان افزودند: نرخ سوخت شناورهای تجاری در آب های سرزمینی ایران باید به نرخ داخلی محاسبه شود و از مسئولان تصمیم گیرنده در کشور انتظار داریم در تصمیم قبلی خود تجدید نظر کنند.
در اجرای مرحله سوم قانون هدفمندسازی یارانه ها، قیمت گازوئیل مصرفی شناورهای تجاری آزادسازی و به قیمت بانکرینگ محاسبه می شود.
صاحبان شناورهای سفاری گناوه بیان کردند: بیش از سه سال است نسبت به افزایش قیمت سوخت شناورها به روش های مختلف اعتراض خود را بیان کرده و از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در این نرخ‌ها شدهد ایم، اما نتیجه ای حاصل نشده است.
یک لنجدار گناوه ای گفت: باتوجه به اینکه نرخ سوخت شناورهای تجاری بر اساس نرخ بانکرینگ محاسبه می شود، سرسام آور گران است و به هر لیتر 23 هزارریال رسیده که برای لنجداران غیرمعقول و اجحاف است.
عبدالله گشایش کار افزود: هزینه سوخت هر شناور باری از گناوه به دبی در یک سفر دریایی به طور میانگین و براساس قدرت موتور با نرخ بانکرینگ بین 180 تا 360 میلیون ریال می شود که پرداخت این میزان باتوجه به متحمل شدن هزینه های دیگر سرسام آور است.
وی اظهارکرد: با توجه به فاصله 397 مایلی بندر گناوه به دبی در کشور امارات تنها حدود 30 مایل آن بیرون از محدوده آب های ایران است و باید نرخ سوخت طوری محاسبه شود که در آب های ایران به نرخ داخلی باشد.
گشایش کار گفت: با درنظرگرفتن هزینه سوخت که بین 180 تا 360 میلیون ریال و دیگر هزینه ها به میزان 900 میلیون ریال است، مالکان شناورها در هر سفر دریایی دچار ضرر و زیان می شوند.
وی اظهارکرد: مرزنشینان این دیار به دنبال کسب رزق و روزی حلال هستند و محاسبه نرخ سوخت شناورها بر پایه فوب خلیج فارس مشکلات بزرگ و فشار مضاعف مالی بر لنجداران باتوجه به مصوبه جدید آیین نامه کالای همراه ملوان وارد کرده است.
وی افزود: با توجه به اینکه نرخ سوخت کامیون و تریلرهایی که به خارج از کشور تردد می کنند در خاک ایران دولتی محاسبه می شود باید این تسهیلات نیز شامل شناورهای بنادر کشور از جمله استان بوشهر شود.
مالک یک شناور باری 100 تنی گفت: افزایش نرخ سوخت شناورها باعث شده تا امکان خرید سهمیه کامل را نداشته باشم و بناچار نیمی از آن را دریافت کنم.
عباس زارع افزود: برای هر سفر دریایی به دبی با شناور خود که موتور آن 405 یانمار بوده به 900 لیتر سوخت نیاز است که پرداخت کامل آن باتوجه به سرسام آور بودن نرخ آن به هیچ وجه برایم مقدور نیست.
وی بابیان اینکه قیمت سوخت گازوئیل در جهان از جمله دبی با کیفیت مناسبت تر و پایین تر از ایران است، ادامه داد: از مسئولان مربوطه انتظار داریم که در فکر ساحل نشینان باشند و برای حل مشکل لنجداران تلاش و خواسته آنان را عملی کنند.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار گناوه در سفر ماه گذشته وزیر نفت به بندرامام حسن دیلم خطاب به بیژن نامدار زنگنه اعلام کردند. با توجه به اینکه سوخت شناورهای بنادر این استان با نرخ بین المللی محاسبه و بر لنجداران فشار زیادی وارد می شود انتظار داریم که در محدوده آبهای داخلی این سوخت با نرخ داخلی محاسبه شود.
مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه گفت: شناورهای سنتی منطقه که با پرچم جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و محدوده آب های کشور تردد می کنند مدتی است بدلیل افزایش نرخ سوخت دچار بحران شده اند که روز به روز حادتر می شود.
سیدعلی موسوی گمارانی افزود: سوخت شناورها پیش از این طبق فرمول فائو براساس قدرت، سرعت و مسافت محاسبه و سهمیه آنان مشخص و یارانه ای درنظر گرفته می شد اما هم اینک به قیمت بانکرینگ که به 23 هزار ریال رسیده همانند یک شناور بیگانه محاسبه می شود.
مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه اظهارکرد: هزینه هر شناور از ابتدا تا پایان یک سفر دریایی بطور میانگین برحسب تناژ 200 تنی 970 میلیون ریال است که با توجه به افزایش سرسام آور قیمت سوخت، فشار مضاعفی بر لنجداران وارد می کند.
وی گفت: درصورتیکه معضل بوجود آمده در زمینه افزایش نرخ سوخت گازوئیل در محدوه آب های ساحلی کشور بازنگری نشود شناورها به یک مرگ تدریجی دچار و زمین گیر خواهند شد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه شناورهای منطقه کارگاه زودبازده هستند که بدون هیچ تسهیلاتی فعالیت و عده زیادی را بکار مشغول کردند از دولتمردان انتظار داریم که برای حل مشکلات بوجود آمده اقدام و نگاه خاصی به مرزنشینان بدون مزد این منطقه داشته باشند.
رئیس شرکت پخش فرآورده های نفتی گناوه گفت: نرخ سوخت شناورها بصورت هفتگی و متمرکز از مرکز به مناطق نفتی و بنادر سراسر کشور اعلام و اعمال می شود.
عبدالوهاب تنگسیری افزود: باتوجه به اینکه مقصد شناورها به خارج از کشور است نرخ سوخت آنان در سراسر بنادر کشور با قیمت بین المللی محاسبه می شود.
وی اظهارکرد: نرخ سوخت شناورها ثابت نیست و برمبنای 2 عامل نرخ دلار و نفت خام محاسبه می شود.
شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد و دارای بیش از یک هزار شناور باری سنتی (سفاری) است که از طریق جا به جایی بار میان این بندر و کشورهای حاشیه خلیج فارس فعالیت می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا