برخی رشته‌ها بازار کاری ندارند/ طبق قانون به‌ازای سه بازنشسته یک نفر استخدام خواهد شد/ وجود ۵۴ مرکز کاریابی در آذربایجان‌شرقی

ارک خبر-مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: در سطح استان حدود ۵۴ مرکزکاریابی وجود دارد و متقاضیان کار معمولا برای ثبت‌نام به آنها سرمی‌زنند و این مراکز کاریابی نیز فرصت‌های شغلی را از بخش‌های مختلف می‌گیرند و اگر فرد رجوع کننده شرایط متناسب با یک شغلی را داشته باشد معرفی خواهد شد.
میراحد حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: ما دانش‌ آموزان را به‌گونه‌ای تربیت می‌کنیم که از نظر اجتماعی، دینی و علمی در آینده به جایگاه خوبی برسند.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی رسالت مخصوص به خود را دارد و البته نظام کار نیز رسالت خود را دارد، افزود: نظام آموزش آن تعداد محصولی را که تولید می‌کند، باید آنها را توانمند کند و اگر چنین کاری صورت نگیرد در حقیقت نشانگر عدم توانایی در نظام رسالتی خود بوده است.

نظام آموزشی به مهارت‌آموزی توجه کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: تربیت‌شدگان نظام آموزشی دارای ظرفیت زیادی هستند ولی باید نگاه کنیم که فردی را که تربیت می‌کنیم، باید آن را توانمند نیز بکنیم تا بتواند کاری انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: توانا بود هر که دانا بود نمونه بارز رسالت اصلی نظام آموزشی است که فرد را تربیت می‌کنند تا توانا شود.

برخی رشته‌ها بازار کاری ندارد ولی تحصیل‌‌کننده دارد/ضرورت تعامل نظام آموزشی با بازار کار

حسینی با اشاره به اینکه باید نظام آموزشی به این فکر کند که بعد از فارغ‌التحصیلی یک نیروی جوان، آیا اعتماد به نفس لازم در آنها ایجاد می‌شود و دارای مهارت کافی هستند، تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بدون توجه در رشته‌های مورد نیاز بازار کار تربیت می‌یابند در حالی که بعد از اتمام درس هیچ بازار کاری برای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: نیاز است که نظام آموزش با نظام بازار کار آشنا باشد و نظام بازار کار نیز با نظام آموزش هماهنگ باشد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: باید آن نیرویی که تربیت می‌‌شود مورد نیاز بازار کار باشد.

وی با تاکید به اینکه یکی از وظایف آموزش و پرورش این است که فرد را باسواد کند تا به تبع آن توانمند شود،گفت: اگر فرد توانمند باشد قطعاً دستیابی به یک شغل برایش آسان خواهد بود و آمادگی بیشتری برای ایفای نقش در جامعه خواهد داشت.

حسینی با اشاره به اینکه قبول دارم باید یک فرد از سه حیث اجتماعی،دینی و علمی تربیت یابد، ابراز کرد: منظور از توانمندی یک فرد نیز باید در این سه حیث باشد نه اینکه فقط مهارتی در دست داشته و از نظر دین و اجتماع در موردش کوتاهی شده باشد.

هنرستانی‌ها بیشتر از دبیرستانی‌ها حرفه آموخته‌اند

وی با بیان اینکه یک فارغ‌التحصیل از هنرستان تفاوتی با فارغ‌التحصیل رشته‌های دبیرستانی دارد، تصریح کرد: فردی که فارغ‌التحصیل هنرستانی است در یک تخصصی مسلط شده ولی در مقابل رشته‌های دبیرستانی این‌گونه نبوده و باید آمادگی لازم در جامعه و فرصت‌های شغلی برای آنها ایجاد شود.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: فرصت‌های شغلی در وزارتخانه و اداره کل‌ها هستند و گاهاً می‌بینیم همه ظرفیت آنها پر شده است و ادارات از نظر نیروی انسانی اشباع شده‌اند.

طبق قانون به‌ازای سه بازنشسته یک نفر استخدام خواهد شد

وی یادآور شد:در برنامه پنجم و ششم توسعه مطرح کرده‌اند که به جای سه بازنشسته فقط یک نفر استخدام خواهد شد و علت آن این است که هزینه این تعداد کارمند بسیار زیاد است و دولت در تلاش برای کاهش هزینه‌های جاری خود است.

حسینی با بیان اینکه نظام آموزشی وقتی فردی را تربیت می‌کند، باید از نیروی تربیت یافته خود این مهارت را بخواهد، گفت: حرکت‌های زیادی از قبیل شروع به کشاورزی فارغ‌التحصیلان پرورش محصولات نو، کشت صنعت مغان و غیره داریم که دولت زمینه را فراهم ساخته است و مجلس و دولت دست به دست هم داده‌اند و منابعی مناسب تخصیص یافته و هدایت نیروی کار انجام خواهد گرفت.

وی متذکر شد: در کل کشور مجلس ۳۰ هزار میلیارد تومان بسته رونق تولید اختصاص داده که ۱۰ هزار میلیارد به بسته روستایی و ۲۰ هزار میلیارد تومان به اشتغال فراگیر تعلق گرفته است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در استان آذربایجان‌شرقی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای جوانان در نظر گرفته شده که جوانان می‌توانند کسب و کار خود را آغاز کنند و باید جهاد، میراث فرهنگی و دستگاه‌های ذی‌ربط حمایت کنند.

وجود ۵۴ مرکز کاریابی در استان/ ثبت‌نام ۳۰ هزار نفر در مراکز کاریابی

وی اذعان داشت: در سطح استان در حدود ۵۴ کاریاب وجود دارد و متقاضیان کار معمولاً برای ثبت‌نام به آنها سر می‌زنند و این مراکز کاریابی نیز فرصت‌های شعلی را از بخش‌های مختلف می‌گیرند و اگر فرد رجوع‌کننده شرایط متناسب با یک شغلی را داشته باشد، معرفی خواهد شد.

حسینی ادامه داد: به طور متوسط سالانه ۳۰ هزار نفر در مراکز کاریابی ثبت‌نام می‌کنند و در حقیقت از بین آنها فقط برای ۱۰ هزار نفر مشغول به کار می‌شوند.

تصویب 2 طرح اشتغال استاد شاگردی و کارورزی

وی مطرح کرد: دولت و مجلس با تعاملات مناسب توانسته‌اند دو طرح اشتغال برای مقطع زیردیپلم و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تصویب کنند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی گفت: در رابطه با مقطع زیردیپلم، طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی و یا همان نظام استاد شاگردی است به طوریکه به صنف‌های مورد تائید مرکز آموزش و فنی و حرفه‌ای اجازه داده می‌شود که یک شاگرد انتخاب کرده و به او مهارت یاد دهد.

در استان آذربایجان‌شرقی ۱۰۰ هزار صنف فعال وجود دارد

وی ادامه داد: در استان آذربایجان‌شرقی ۱۰۰ هزار صنف فعال وجود دارد که هر کدام اگر یک شاگرد بردارند اشتغال برای ۱۰۰ هزار نفر ایجاد خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: برخی از صنوف نگران این بودند که احتمال صدور بازگشت به کار و قوانین شامل این طرح استاد شاگردی شود ولی طبق اختیارات وزارتخانه، می‌توان استثناهایی در نظر گرفت.

وی، طرح کارورزی برای دانش‌آموخته‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: آن تعداد از دانش‌آموخته‌ها که تحصیلات دانشگاهی دارند، می‌توانند با مراجعه به واحدهای تولیدی و صنعتی که با رشته خودشان منطبق است، به عنوان کارورز فعالیت کنند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی افزود: دولت برای کارورزها مبالغ حقوقی تعیین کرده است و به مدت ۶ ماه پرداخت این پول را تقبل می‌کند ولی بعد از 6 ماه به آن مجموعه اختیار داده که اگر این کارورز به درد مجموعه می‌خورد با او قرار داد به مدت دو سال ببندند و در طول این دو سال بیمه سهم کارفرما می‌شود که 20 درصد بیمه را دولت می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا