ایجاد اشتغال و فقر زدایی دو برنامه دولت تا سال 1400 است

ارک خبر- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به گیلان از ایجاد اشتغال و فقر زدایی بعنوان دو برنامه دولت تا سال 1400 خبر داد.
ربیعی : ایجاد اشتغال و فقر زدایی دو برنامه دولت تا سال 1400 است
به گزارش ایرنا، علی ربیعی چهارشنبه شب در جلسه مشترک کارگروه اشتغال ،سرمایه گذاری و رونق تولید در استانداری گیلان اظهار داشت : دولت ما به خصوص از دولت یازدهم دوره تاریخی گشوده شدن بحران ها و مشکلات انباشته شده بود .
وی با ابراز نگرانی از بهار آینده اظهار کرد:در حال حاضر خشکسالی داریم که به نظر می رسد که سال آینده سال سختی را داشته باشیم؛ چرا که خاک آمادگی ندارد و آب هم شرایط خوبی ندارد.
ربیعی ریزگردها را یکی دیگر از مشکلات مهم موجود عنوان و تصریح کرد: برای حل مشکل ریزگردها باید کارهایی را انجام می دادیم که ندادیم و بخشی نیز که مربوط به کشورهای دیگر است و دست ما نیست اما امروز ما مسئولیم.
وی ادامه داد: همچنین 40 – 50 سال برای صندوق های بازنشستگی تصمیم نادرست گرفتیم و صندوق ها دیگر ماهیت واقعی ندارند و در این دولت ما باید انجام وظیفه کنیم.
وی با بیان اینکه بیمه یعنی کاهش ریسک برای مردم در آینده ( سالمندی)گفت: با این حال شش میلیون نفر بیشتر دفترچه بیمه تامین اجتماعی ندارند.
ربیعی گفت: دهه 60 ایی هایی که سرکار نرفتند به این دوران کشیده شدند و اکنون هر چه بگوییم شغل ایجاد شده به چشم نمی آید و مفهوم شغل را هم در استخدام می دانند.
وی ادامه داد: اتفاقات عجیبی به هم تنیده شده و قطعا عقلانیت و سخت کوشی را بیش از گذشته نیاز داریم.
وی گفت: بخشی از بودجه به صندوق ها و بخشی از بودجه به جاهایی می رود که ناچاریم برود.
ربیعی افزود: : در کشور با بحران شکاف طبقاتی و کمبود در آمد مواجه هستیم که یکی از راهکارهای آن بایستی برای رفع عطش بیکاری چاره جویی کرد.
وی با تاکید بر ضرورت هم افزایی در کشور گفت: حق نداریم موفق نشویم ؛چراکه نسل جدید فقط 20 سال حرفهای سیاه شنیده و بنابراین ما در حوزه هایی همچون اقتصاد ، امنیت و سلامت روانی بایدکار کنیم.
وی گفت: ما باید مدارا ، سخت کوشی و عقلانیت داشته و همه در کنار هم قرار بگیریم و هم افزایی داشته باشیم و بیش از گذشته کار کنیم.
ربیعی تصریح کرد: در گیلان نیز بایستی هر هفته کارگروه اشتغال در استان برگزار شود؛ چرا که در این دوره مسئولیت ما سنگین تر است.
وی با بیان اینکه باید در گیلان 35 هزار شغل در زمینه های مختلف در روستاها ایجاد کنیم، تصریح کرد: برای تحقق این مهم بایستی تفکر کار آفرینی بر استان حاکم باشد و کانون توسعه استان شکل بگیرد.
** فقر زدایی و اشتغال دو برنامه دولت تا 1400
وی با بیان اینکه فقر زدایی و اشتغال و رفاه دو برنامه دولت تا سال 1400 است، گفت: با اشتغال روستایی می خواهیم فقر زدایی کنیم؛ از اینرو، فقر چند بعدی را مد نظر قرار دهیم .
وی با اشاره به بازماندگان از تحصیل گفت: بازمانده از دبستان در گیلان در سال 95 و 96 خیلی کاهش یافت اما آمار ترک تحصیل در استان زیاد است که بایستی در آموزش و پرورش برای رفع این مشکل برنامه ریزی کنیم.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت امنیت غذایی جامعه گفت: باید فقر غذایی که منتج به سوء تغذیه می شود ، را از بین ببریم.
ربیعی گفت: بر همین اساس گروه ها حتی گروههایی که به نهادهای حمایتی مراجعه نکردند را شناسایی می کنیم.
وی از استاندار گیلان خواست تا در راستای این طرح ، کارگروه فقرزدایی در استان تشکیل شود
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت با کمک مجلس دو برنامه داد ، گفت: سیاست های بازار کار را برعهده گرفتیم و اشتغال حمایتی را در کنار اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی دنبال می کنیم و در همین راستا، با محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامه امضاء شده است .
وی با بیان اینکه برخی مترصد فرصت برای گرفتن تسهیلات مختلف دولت هستند ، گفت: پول نباید هدر برود؛ از اینرو اهتمام داریم ضمن سرعت در انجام کار و پرداخت تسهیلات دقت لازم را درپرداخت داشته باشیم.
ربیعی گفت: بر همین اساس از 50 هزار ثبت نام کننده اولیه برای دریافت تسهیلات42 هزار نفر رد صلاحیت شدند.
وی گیلان را بااشاره به ظرفیت و مواهب الهی مستعد گردشگری دانست و گفت: مسافر گرد نه ، گردشگر یعی این که گردشگر پول خرج می کند.
وی گفت: گردشگری در گیلان مبتنی بر گردشگری بومی و محلی باشد که برای اشتغالزایی در زنجیره گردشگری در گیلان تلاش می کنیم و اولویت بعدی در این استان صنایع دستی ست که هنوز در بازاریابی صنایع دستی استان مشکل داریم.
ربیعی با بیان اینکه در طراحی های صنایع دستی مان مشکل داریم، خاطر نشان کرد: باید طراحی های مان جذاب تر باشد.
وی نرخ مشارکت گیلان را 43 و هشت دهم درصد عنوان و بیان کرد: 588 میلیارد تومان برای اشتغال های فراگیر گذاشتیم که وام 18 درصد است اما بین دو تا هشت درصد یارانه دارد ولی وقتی راه اندازی شد، به آن تعلق می گیرد
وی با تاکید براینکه منابع برای ایجاد مشاغل خانگی با انجام کار کارشناسی انجام شده ، تصریح کرد: برای طراحی مشاغل و نرم افزارهای آن همچون پوشاک و کفش 47 کارشناس بین المللی حاضر شده اند و به ما کمک می کنند.
وی تعداد بیمه شده های جدید در گیلان را با توجه به اشتغال های ایجاد شده 15 هزار بیمه عنوان و بیان کرد: هر شغل رسمی یک شغل غیر رسمی هم در کنار خود دارد.
وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شغل های غیر رسمی روند رو به رشدی را طی می کنند.
وی بر لزوم ارتقای کیفیت مشاغل نیز تاکید و بیان کرد: بخشی از شغل های ایجاد شده باید به کیفیت شغل شایسه و در امد برسد.
ربیعی در خاتمه خاطرنشان کرد: آغاز طرح های اشتغال روستایی کشور پنجشنبه از یکی از روستاهای گیلان اغاز می شود.

دکمه بازگشت به بالا