راهکار‌هایی برای جوان ماندن مغز درعصر دیجیتال

ارک خبر- برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مغزی با رعایت راهکارهایی ساده اما موثر می‌توانید در دوران سالمندی نیز ذهنی جوان و سالم داشته باشید.
راهکار‌هایی برای جوان ماندن مغز درعصر دیجیتالبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ جوان و سالم ماندن مغز که مهمترین عضو مرکز فرماندهی بدن به شمار می‌آید برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها بسیار مفید است.
در دنیای دیجیتال افراد به شدت در معرض تابش امواج مایکروویو از وسایل ارتباطی الکترونیکی مانند تلفن همراه قرار دارند به همین دلیل نرخ ابتلا به بیماری هایی، چون سرطان مغز، آلزایمر، سردرد و میگرن بیش از گذشته شده است.
سلامت نورون‌های مغزی اهمیت فراوان دارد و درصورتی که این بخش‌ها از مغز آسیب ببیند احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی و جسمی وجود دارد.
دراینجا راهکار‌هایی برای تقویت نورون‌ها، افزایش گردش خون و اکسیژن در سلول‌های مغزی توصیه می‌شود.
صبح
مصرف ماهی برای صبحانه مانند مسواک زدن و یا مصرف تخم مرغ به همراه خوراک یک گزینه عالی برای حفظ سلامت است.
وعده ناهار
در زمان مصرف وعده ناهار خوردن مواد غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا سه مانند تخم مرغ، ماهی و دانه هایی، چون لوبیا و تخم کدو می‌تواند سبب بهبود جریان خون به مغز و افزایش سلامت آن شود.

مصرف اسید‌های چرب امگا سه همچنین سبب جلوگیری از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در افراد سالمند می‌شود.
پژوهش‌های جدید همچنین نشان داده است مصرف روغن ماهی حتی می‌تواند سبب جلوگیری از آتروفی مغزی (کاهش حجم مغز) در افراد سالمند شود.
افزون بر ماهی، افراد می‌توانند با اضافه کردن دانه جوز یا گردو به خوراک خود در وعده‌های غذایی مختلف میزان اسید امگا سه مورد نیاز بدن خود را تامین کنند که سبب سلامت مغز و خونرسانی به بافت سلول‌های عصبی می‌شود.

زغال اخته یا بلو بری نیز یکی از میوه‌های بسیار مفید برای سلامت بدن است که حاوی اسید‌های چرب امگا سه است.

انجام برخی از بازی‌های فکری مانند حل جدول سودوکو برای تقویت و حضور ذهن بسیارمفید است و سبب جلوگیری از مرگ سلول‌های ذهنی و ابتلا به بیماری‌های شناختی می‌شود.

مغز نیز مانند عضله‌های بدن نیاز دارد تا هر روز از آن به خوبی استفاده کنید به همین دلیل ایجاد چالش ذهنی، حل معما و درگیر کردن ذهن با کار‌های منحصربه فرد، یادگیری مطالب و فنون جدید مانند موسیقی، نقاشی، کاربا نرم افزار‌های جدید و آموختن زبان سایر کشور‌ها بسیار مفید است.

استفاده از ذهن برای یادگیری مطالب جدید سبب تقویت بخش هیپوکامپ مغزی می‌شود که مسئول یادگیری است و مانع از ابتلای فرد به بسیاری از بیماری‌های ذهنی می‌شود.

انجام ورزش منظم و یا پیاده روی به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز سبب بهبود جریان خون در مغز و سلامت آن می‌شود.
کاهش استرس، پرخاشگری و هیجان غیر قابل کنترل نیز از جمله دیگر راه‌های کمک به حفظ سلامت مغز و جلوگیری از بروز اختلال در حافظه است.

از جمله دیگر خوراکی‌هایی که مصرف آن برای سلامت مغز مفید است می‌توان از مواردی، چون هویج، کرفس، فلفل سبز، آرتیشو، جعفری، آویشن، رزماری و پونه را نام برد که دارای آنتی اکسیدان‌های مفید برای سلامت مغز هستند.

کم آبی بدن یکی از خطرناک‌ترین مشکل‌ها برای سلامت مغز است و سبب ابتلای فرد به بیماری‌های جسمی و حتی روحی می‌شود. کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای کمک به سلامت مغز خود در طول روز به میزان کافی آب و مایعاتی، چون چای سبز، قهوه، چای نعناع یا بابونه بنوشند.

انجام برخی کار‌های جدید مانند نوشتن یا مسواک زدن با دست مخالف (اگر چپ دست هستید با دست راست و برعکس)، انجام بازی شطرنج، دوخت و دوز لباس یا حتی کامل کردن گوبلن و پازل می‌تواند سبب سلامت سلول‌های مغزی شود.

مقابله با اعتیاد به استفاده از تلفن همراه، خاموش کردن تلفن همراه و اینترنت آن در زمانی که به آن نیاز ندارید، به ویژه یک ساعت مانده به زمانی که می‌خواهید استراحت کنید، مطالعه کتاب و جدول کاغذی، حفظ شماره تلفن ها، گوش دادن به موسیقی با استفاده ازدستگاه‌های پخش قدیمی و به طور کلی جلوگیری از وابسته شدن به فناوری‌های ارتباطی الکترونیکی می‌تواند سبب آرامش و جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی، چون سرطان مغز شود.

کم خوابی و بدخوابی نیز یکی از عوامل ایجاد مشکل‌های مغزی و بیماری‌های روحی و جسمی است، پژوهش‌ها نشان داده است افراد سالمندی که دچار کم خوابی و بدخوابی هستند بیشتر از دیگران به بیماری آلزایمر و زوال مغز مبتلا می‌شوند.

خوردن خوراکی هایی، چون شکلات تلخ نیز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان برای سلامت مغز بسیار مفید است و افزون بر افزایش خون رسانی به سلول‌های مغزی سبب احساس شادی و جلوگیری از بروز افسردگی نیز می‌شود.

با رعایت این راهکار‌ها می‌توانید از ابتلا به بیماری‌های مغزی ایمن بمانید.

دکمه بازگشت به بالا