تولید ۱.۹ میلیون تُن شکر/ منابع ارزان برای کشاورزی تدارک دیده شود

پایگاه خبری ارک خبر-لرستان:

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تولید ۱.۹ میلیون تُن شکر/ منابع ارزان برای کشاورزی تدارک دیده شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی از پیش‌بینی تولید ۱.۹ میلیون تُن شکر در کشور خبر داد و گفت: باید پول و منابع ارزان برای بخش کشاورزی تدارک دیده شود.

به گزارش ارک خبربه نقل از مهر، عباس کشاورز پیش از ظهر پنجشنبه در سی و دومین مراسم تجلیل از برگزیدگان کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه وضعیت کشاورزی در کشور خوب است و توفیقات خوبی حاصل شده است، اظهار داشت: ما تحت تاثیر حرف ها، داستان ها و مسائلی که به صورت مقطعی گفته می شود نیز قرار نمی گیریم؛ گندم تولیدی کشور نه مشکل کیفیت دارد و نه مشکل کمیت.

امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید می شود

وی با بیان اینکه هیچ وقت فکر نمی کردیم که محصول شکر در کشور چنین قابلیت و ظرفیت تولیدی داشته باشد، تصریح کرد: ایران در محصول شکر استعدادهای خوبی دارد، پیش بینی می کنیم که امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید شود؛ در حالیکه این میزان در سال های گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه البته کشاورزان لرستانی در حوزه شکر مقداری از ما ناراحت هستند، افزود: اگر چند کارخانه در خوزستان و ایلام ایجاد کنیم مشکل شکر در کشور حل خواهد شد.

سال آینده رکورد تولید دانه های روغنی را خواهیم شکست

کشاورز با بیان اینکه در بخش دانه های روغنی فعالیت کشاورزان خیلی خوب است و ظرفیت ما در بخش دانه های روغنی و چغندر بالاتر از اروپا است، تصریح کرد: سال آینده رکورد تولید دانه های روغنی را خواهیم شکست.

بازار پذیرای تولید مازاد گوجه فرنگی و سیب زمینی نیست

وی با اشاره به اینکه بخشی از محصولات کشاورزی را همواره به کشاورزان توصیه داریم که زیاد تولید کنند، از جمله تمام سبزی ها و صیفی جات افزود: برای محصولاتی همچون هندوانه، گوجه و سیب زمینی به صورت مرتب از کشاورزان می خواهیم که اضافه تولید نکنند چون بازار کشش پذیرش آنها را ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما در سال ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی و ۷۰۰ هزار تن گوجه را صادر می کنیم و بیش از این بازار نمی تواند پذیرای این دو محصول باشد، تصریح کرد: در حوزه گندم، دانه های روغنی و شکر تولیدات خوبی در کشور داشته ایم و به زودی حبوبات نیز به این جایگاه می رسد.

کشاورز با تاکید بر اینکه در بخشی از محصولات کشاورزی نیز تکنولوژی و منابع موجود موجب نگرانی شده است، مانند ذرت دانه ای افزود: باید به دنبال کشت فراسرزمینی باشیم که این موضوع در برنامه ششم توسعه نیز آمده است.

امنیت غذایی اولویت درجه یک برای همه کشورها است

وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری در دنیا نسبت به امنیت غذایی خود سست و کم اراده نیست، ادامه داد: هنوز امنیت غذایی اولویت درجه یک برای همه کشورها و نظام ها است، موضوع توجه به امنیت غذایی خط قرمز همه کشورها است و نباید نسبت به آن غافل باشیم.

همه دولتمردان باید به امنیت غذایی به عنوان یک آرمان ملی نگاه کنند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی کشور طی امسال خوب است و ان شاءالله با بارش رحمت الهی وضعیت بهتر نیز می شود، تصریح کرد: ۸۲ تا ۸۳ درصد انرژی غذایی کشور از تولیدات خودمان است؛ همه دولتمردان نیز باید به امنیت غذایی به عنوان یک آرمان ملی نگاه کنند.

۳ چالش بخش کشاورزی

کشاورز با تاکید بر اینکه در کشاورزی با ۳ چالش روبه رو هستیم که اگر به آنها دقت نکنیم تبدیل به بحران می شوند، افزود: مسئله نخست منابع آبی است، کشاورزان باید یک خط تولیدی را برای خود تعریف کنند تا به ازای مصرف آب مشخصی تولید از آن میزان کمتر نشود؛ اگر کشاورزی گندم می کارد از مصرف هر مترمکعب آب باید یک کیلوگرم گندم تولید کند و به ازای مصرف هر مترمکعب آب ۶ کیلو سیب زمینی تولید شود.

وی یادآور شد: طی ۴ سال گذشته، هر سال میزان بهره وری را در کشاورزی ۶ درصد بالا برده ایم، در شروع کار به ازای هر مترمکعب آب، ۸۵۰ گرم محصول تولید می شد که امروز این میزان به یک کیلو و ۲۰۰ گرم رسیده است.

پول ارزان برای بخش کشاورزی تدارک دیده شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه چالش دوم بخش کشاورزی قیمت تمام شده است، بالا بودن قیمت تمام شده تولید برای کشاورز منجر به افزایش هزینه مصرف کننده می شود، اظهار داشت: هم دولت و هم فعالان اقتصادی باید برای کالاهایی که تولید و اشتغال را در پی دارد، پول ارزان تدارک ببینند، در همه جای دنیا نیز پول بخش کشاورزی ارزان است.

کشاورز اشتغال را چالش سوم بخش کشاورزی دانست و افزود: نمی گوییم کشاورزی می تواند همه مشکلات اشتغال کشور را حل کند، اما در حد خود می تواند به رونق اشتغال کمک کند.

کشاورزی دیم و کشاورزی با طبیعت در لرستان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل بخش کشاورزی لرستان پرداخت و گفت: لرستان دشت های بزرگ و وسیعی ندارد، دره های بزرگی دارد که منجر به دشت نمی شوند، از سوی دیگر سرچشمه رودخانه های بزرگ خوزستان در لرستان است؛ در چنین فضایی کشاورزی دیم و کشاورزی با طبیعت بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

کارخانه تولید بذر در لرستان ایجاد شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه محصولات گندم و نخود به صورت دیم در لرستان کشت می شوند، تصریح کرد: تکیه بر یک محصول در اقتصاد اشتباه است، کشاورزان توجه کنند ۳ محصول گندم، حبوبات و علوفه را به صورت دیم و متناوب کشت کنند و اگر توانستند یک محصول دانه های روغنی را نیز اضافه کنند.

کشاورز با تاکید بر اینکه تناوب دیم را باید اصلاح کنیم، افزود: موضوع بذر در لرستان فراموش شده است، دو سال است که متوجه شده ایم سرعت در تولید محصولات به اندازه کافی نیست، باید برای تولید بذر مناسب محصولات کارخانه تولید بذر در لرستان داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا