وزیر نیرو: ۲۵ درصد از منابع آب شرب به علت فرسودگی شبکه آب‌رسانی هدر می‌رود

ارک خبر- وزیر نیرو گفت: متأسفانه ۲۵ درصد از منابع آب شرب به علت فرسودگی شبکه آب‌رسانی هدر می‌رود که باید اقدامات لازم در جهت رفع این مشکل هر چه سریع‌تر انجام شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، رضا اردکانیان در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، به ارائه گزارشی درباره میزان بارش‌های سال جاری پرداخت و اظهار داشت: از آغاز سال آبی که از مهرماه محاسبه می‌شود تا دی‌ماه، 30 درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

وی به اهمیت توجه به الگوی مصرف و صرفه‌جویی اشاره کرد و افزود: با توجه به میزان بارش‌ها در سال جاری باید برنامه‌های صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی و آب شرب به‌صورت جدی‌تری در جامعه دنبال شود تا بحران‌های احتمالی کم‌آبی در جامعه را بتوانیم مدیریت کنیم.

وزیر نیرو از انجام پروژه‌های مشترکی با جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت و محیط‌زیست خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اقلیم و شرایط خشک‌سالی در کشور نیازمند همکاری همه ارگان‌ها و نهادهای وابسته هستیم و در جهت تحقق این امر پروژه‌های مشترکی با جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت و محیط‌زیست در حال پیگیری است.

وی با تأکید بر مدیریت آب در بخش کشاورزی گفت: برای کاهش مصرف آب و استفاده بهینه، استفاده از پساب در بخش کشاورزی در دستور کار قرا گرفته و در حال انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در کشور هستیم.

اردکانیان یکی دیگر از مشکلات هدر رفت آب در کشور را وجود شبکه آب‌رسانی فرسوده دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه 25 درصد از منابع آب شرب به علت فرسودگی شبکه آب‌رسانی هدر می‌رود که باید اقدامات لازم در جهت رفع این مشکل هر چه سریع‌تر انجام شود.

وی تأکید کرد: در بحث کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های آب‌رسانی شهری و همچنین شیرین کردن آب‌شور باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم با توجه به خشک‌سالی در کشور سازگاری‌های لازم را در جهت کم‌آبی پیدا کنیم.

وی استفاده از انرژی‌های خورشیدی را نیز موردتوجه قرارداد و افزود: برنامه‌های جدید وزارت نیرو استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی برای کاهش سوخت‌های فسیلی بوده و برنامه‌های لازم در این خصوص تنظیم‌شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا