مستند پژوهشی “گوشه‌های اصفهان” رونمایی شد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مستند پژوهشی “گوشه‌های اصفهان” رونمایی شد

 

مستند پژوهشی “گوشه‌های اصفهان” از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی رونمایی شد.

این مستند اثر غلامرضا مُهیمن یکی از جذاب‌ترین مستندهای تاریخی است که به تاریخچه 90 ساله موسیقی اصفهان و دوران استاد تاج اصفهانی تا امروز می‌پردازد.

در این مستند می‌توان صحبت‌های ویژه اساتید مختلف مانند علی‌اصغر شاهزیدی، ناهید دایی‌جواد، محمدتقی سعیدی، نعمت‌اله ستوده از اساتید آواز و موسیقی دیار نصف‌جهان با همراهی چند اصفهان‌شناس و جامعه‌شناس که به بررسی دلایل شکل‌گیری مکتب آوازی اصفهان در جامعه آن زمان و ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی آن می‌پردازند را مشاهده کرد.

“گوشه‌های اصفهان” پس از اکران  در یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، این بار به همت دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای علاقه‌مندان در کتابخانه مرکزی اصفهان به نمایش گذاشته شد.

غلامرضا مُهیمن، سازنده این مستند با اشاره به درگذشت استاد ناهید دایی جواد، او را یکی از خوانندگان برجسته اصفهان معرفی کرده و گفت: در این مستند او به عنوان یکی از برجسته‌ترین مثنوی‌خوانان ایرانی در رادیو گلها معرفی می‌شود، گرچه امروز او در بین ما نیست اما باید گفت دایی‌جواد از شخیصت‌های برجسته‌ای است که داشتن آن برای اصفهان افتخاری بزرگ محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مستند” گوشه‌های اصفهان” تحقیق و پژوهش را لازمه ساخت یک مستند ایده‌آل عنوان کرده و ادامه داد: اما تمام این مستند به پژوهش و تحقیق خلاصه نمی‌شود، چرا که پژوهش‌های بسیاری در رابطه با مکتب اصفهان شده است. با این حال، هدف اصلی ما یادآوری عناصر فرهنگی گذشته و روشن کردن چراغ رابطه نسل امروز موسیقی با نسل گذشته بوده است.

مُهیمن با تأکید بر ایجاد فضای رقابت برای ورود به این عرصه خاطرنشان کرد: به عنوان یک مستندساز در تلاش هستم تا با ایجاد یک فضای مناسب، امکان ورود دیگران را به این عرصه فراهم کرده تا مخاطب بتواند با ورود به این عرصه به راحتی و بدون دغدغه به قضاوت بپردازد.

وی سینمای مستند را سینمای راستی معرفی کرده و افزود: بهتر است بدون هیچ‌گونه قضاوت و پیش‌داوری به مخاطب اجازه دهیم تا آزادانه قضاوت کرده و به نتیجه‌گیری بپردازد.

 

 

 

7/11/96

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا