ایمپلنت درمانی؛ امیدی تازه برای تار و مار کردن آلزایمر

ارک خبر- محققان برای آسیب کمتر در زمان جراحی به مغز بیماران و کاهش اثر‌های شیمی درمانی بر سلول‌های سالم مغز نسل جدیدی از درمان‌های مینیاتوری را ابداع کرده اند.
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان به تازگی موفق به ساخت نوعی وسیله درمانی به شکل سوزنی نازک شده اند که می‌تواند مواد مغذی و دارو‌ها را به عمیق‌ترین بخش‌های مغز برای کمک به بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون برساند.

این سوزن حاوی دارو به وسیله دانشمندان دانشگاه ام آی تی (MIT) آمریکا ساخته شده است و می‌تواند دارو‌هایی قوی را وارد بخش‌های عمیق مغز و مناطق آسیب دیده را ترمیم و درمان کند.

ایمپلنت درمانی که به نازکی تارموی انسان است، به وسیله هدایت از راه دور کنترل می‌شود و وظیفه اصلی آن رساندن دارو‌ها به مغز افراد دچار بیماری است.

تاکنون این دستگاه برروی حیوان‌ها آزمایش شده است و کارشناسان امیدوار هستند در ادامه مراحل این وسیله را بر روی انسان‌ها آزمایش کنند.

علت ابداع این وسیله نیاز به استفاده از وسایل دقیق و قوی تر برای درمان بیماری‌های اعصاب و روان و نیز صدمه‌های مغزی همچون افسردگی، پارکینسون و آلزایمر معرفی شده است.
هدف اصلی دانشمندان کنترل و درمان بیماری سرطان مغز و رساندن دارو به تومور‌ها برای نابودی آن‌ها بدون آسیب دیدن بخش‌های سالم مغز است، اما هنوز دانشمندان در حال بررسی و آزمایش‌های دقیق برای جلوگیری و کاهش خطر عفونت در زمان استفاده از این روش درمانی هستند.

این دارو که از راه دور هدایت می‌شود، می‌تواند مقدار‌های متفاوت و بنا بر تجویز پزشک از دارو را به مناطق آسیب دیده برساند.
اساس این دارو از یک سوزن ضد زنگ و بدون ایجاد حساسیت ایجاد شده است که از راه سوراخ کردن جمجمه بیمار به وسیله پزشک وارد مغز می‌شود.
سوزن متصل به 2 پمپ کوچک قابل برنامه ریزی است که دارو‌ها در آن نگهداری می‌شوند.
درصورت نیاز به داروی بیشتر، پمپ‌ها می‌توانند با تزریق دوباره پر شوند و این وسیله مانند چاپگر کارتریج دار مخازن پمپ خود را پر می‌کند و دارو را به بخش‌های مختلف مغز می‌رساند.

این ایمپلنت درمانی در دسته دارو‌های نورولوژیکی قرار دارد و اکنون گروه‌هایی از دانشمندان در کشور‌های مختلف دنیا در حال بررسی ابداع شیوه‌های درمانی جدید برای کمک به بیماران هستند که این روش‌ها عارضه جانبی نداشته و کمتر تهاجمی باشند.

دکمه بازگشت به بالا