مرثیه‌خوانی نکنیم ، مجلس اراده خود برای توجه به پیشگیری را نشان دهد

ارک خبر-وزیر بهداشت تاکید کرد: نمی توان گفت سونامی شیوع سرطان در دنیا از جمله در ایران وجود دارد، اما این موضوع به معنی آن نیست که در آینده با این مشکل روبرو نمی شویم، بلکه باید از الان هوشیار باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش هفته ملی سرطان که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: سرطان نام ترسناکی دارد، اما اگر تشخیص داده شود و اقدامات اولیه انجام شود، می‌تواند خطرناک نباشد. البته حدود ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. اگر امروز سرطان بیماری ترسناکی شده و شیوع زیادی پیدا کرده، به این دلیل است که عمر انسان‌ها طولانی‌تر شده است.

وی افزود: بسیاری از سرطان‌ها مربوط به کهنسالی است. اوایل قرن ۲۰ حدود ۱۰ میلیون نفر در دنیا به سرطان متبلا شدند. این رقم امروز به ۲۰ میلیون و تا کمتر از ۱۵ سال آینده ممکن است به ۲۵ میلیون نفر افزایش یابد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نمی‌توان گفت با سونامی شیوع سرطان درایران روبرو هستیم، افزود: ما تقریبا در کمتر تریبونی می‌بینیم که مردم را به جا امیدوار کنند. به نظر می‌رسد آنها به دنبال مایوس و ناامید کردن مردم و همچنین ناکارآمد نشان دادن اجزای کشور هستند. در این تریبون‌ها که بسیار زیاد نیز هستند در دست افراد غیر کارشناس بوق‌هایی بلندتر از صدای عالمان وجود دارد.

وی تاکید کرد : برای مثال در اصفهان یا در مجلس یا در نماز جمعه یا شورای شهر و یا محفلی اجتماعی در این شهر می‌گویند اینجا به دلیل قطع شدن آب زاینده‌رود، ام اس زیاد شده است؛ در حالی که هنوز هیچکدام از مراجع علمی آن را تایید نکرده‌اند. اینکه می‌گوییم در ایران سونامی سرطان نداریم، به معنی آن نیست که در آینده نیز با این مشکل روبرو نشویم؛ بلکه باید از امروز هوشیار باشیم.

مردم را نترسانیم

وی تاکید کرد: به مردم اطلاعات درست بدهیم، آنها را نترسانیم و صادق باشیم. مدام مرثیه خوانی نکنیم. ما دولتی هستیم، دولت، قوه قضاییه و مقننه باید راهکار داشته باشند. از ما انتظار نمی‌رود که به صورت مداوم نگرانی ایجاد کنیم. محققان و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند هشدار دهنده باشند، اما از ما کار خواسته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در سموم کشاورزی اشکالی وجود دارد، در نقاط دیگر دنیا نیز وجود دارد، اما به همین دلیل می‌توان از راه‌کارهای آنها استفاد کرد. اجازه دهیم کار دست کاردان‌ها باشد. بگذارید کسانی که در علم و دانش موثر هستند، به حال خود باشند. اینکه بخواهیم فقط ذکر مصیبت کنیم، خوشایند نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به هزینه یک تریلیون دلار در سال برای بیماری سرطان در دنیا، افزود:‌ اگر به موضوع پیشگیری توجه کنیم، می‌توان 100 تا 200 میلیارد دلار از این هزینه را کاهش داد. سرطان مرگ و میر کمتری نسبت به بیماری‌های قلبی ایجاد می‌کند، اما هزینه بیشتری دارد. علت آن نیز این است که کمتر سواد جوامع را افزایش داده و به موضوع عوارض کالاهای آسیب رسان توجه نکردیم. به ما می‌گویند شما به سیگار چه کار دارید، از یک طرف می‌گویند پیشگیری بر درمان مقدم است. تا می‌خواهیم وارد چنین مقوله‌هایی شویم، یقه‌مان را می‌گیرند.

“مجلس” اراده خود برای توجه به “پیشگیری” را نشان دهد

وی همچنین اضافه کرد: اگر کسی به صنعت خودرو به دلیل آلوده کردن هوا اشکال می‌گیرد، نباید مذموم تلقی شود. پیشگییری از این جهت اهمیت دارد که هزینه‌ها و مرگ‌ و میر را کاهش می‌دهد. تلاش زیادی برای افزایش عوارض سیگار شده و مجلس نیز می‌تواند اراده خود را نشان دهد که بگوید که چقدر به پیشگیری علاقه نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما در زمینه آگاه‌سازی با مردم صادق بوده‌ایم، افزود: می‌گویند اگر عوارض بر سیگار تصویب و سوخت ناسالم اصلاح شود، اشتغال کاهش و قاچاق افزایش پیدا می‌کند، اما این عذر بدتر از گناه است. وزارت بهداشت تلاش کرده در این مدت کمپین‌های معتددی تشکیل دهد تا بتواند جلب حمایت کند. در زمینه درمان نیز از خیرین کمک‌های زیادی گرفته‌ایم و مردم نیز تقریبا رعایت می‌کنند. شیوع این بیماری‌ها توهم نیست و این درحالیست که سبک زندگی در این زمینه اثرگذار است و لازم است مراکز تحقیقاتی بیش از گذشته نتایج تحقیقات خود را اطلاع‌رسانی کنند.

هاشمی، ایجاد قطب‌های معتدد تشخیص و درمان و مراکز شیمی درمانی را از جمله اقدامات انجام شده در زمینه درمان سرطان معرفی کرد و گفت:‌ بسیاری از داروهای این بیماری در بسته حمایتی دولت قرار داد و 90 درصد هزینه‌ها از سمت آن پرداخت می‌شود. البته عدم توجه به اولویت‌ها در هزینه‌کرد این منابع وجود دارد. از شروع دولت دوازدهم شوراهای مختلفی تشکیل شده که ثمرات آن را خواهیم دید.

بسیاری از هزینه‌های شیمی درمانی غیرضروری است

وی ادامه داد: بسیاری از هزینه‌های شیمی درمانی غیرضروری است و برای همین باید مراکز رادیوتراپی را افزایش و بروزرسانی کنیم. نظارت‌های ما ناقص است؛ چراکه در کشور به آن کمتر توجه می‌شود. میلیاردها تومان در حوزه‌های اجتماعی و … هزینه می‌شود اما نظارت تقریبا میل به صفر دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مشکلات زیادی در زمینه واگذاری کارها در بخش خصوصی وجود دارد، تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع قانونگذاران و دستگاه برنامه‌ریزی است. بدبختی‌امروز ایران این است که همه مطالبه می‌کنند، در حالی که بعضی افراد 30 تا 40 سال است که در مسند مسولیت قرار دارند. اگر مطالبه می‌کنید در کنار آن هم پاسخگو هم باشید و نقش خود را ببینید.

هاشمی با بیان اینکه بهداشت وظیفه‌ای منحصر به وزارت بهداشت نیست، گفت: 80 درصد مسولیت بهداشت و درمان با سایر دستگاه‌ها است. اگر وزارت صنعت، نفت، راه ، نیرو، ارشاد، صدا و سیما، جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد، مجلس و قوه قضاییه به وظیفه خود درست عمل نکنند، کاری از دست ما بر نمی‌آید. البته خود مردم نیز موثر هستند.

چرا سرطان در قشر فقیر بیشتر است؟

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: شیوع سرطان در قشر فقیر بیشتر دیده می‌شود؛ چراکه خود آنها در آن نقش دارند و بی‌توجهی ما باعث این اتفاق شده است و امیدوارم بتوانیم حمایت مالی بیشتری از آنها داشته باشیم.

دکمه بازگشت به بالا