تجهيز راههاي برون شهري استان اصفهان به سيستمهاي حمل ونقل هوشمند جاده اي(ITS )

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مشاور مدیر کل و مدير دفتر منطقه اي مركز تحقيقات راه ، مسكن و شهرسازي استان اصفهان:

تجهيز راههاي برون شهري استان اصفهان به سيستمهاي حمل ونقل هوشمند جاده اي(ITS )

ITS  به معناي به‌كارگيري تكنولوژي نوين از قبيل پردازش اطلاعات، الكترونيك، ارتباطات و سيستم‌هاي كنترل و ديگر فناوري‌هاي ارتباطي و استراتژي‌هاي مديريتي به‌گونه‌اي هماهنگ و يكپارچه جهت خلق سيستم كارآمد و ايمن تر در حمل‌ونقل است.

به گزارش روابط عمومي اداره كل راه وشهرسازي استان اصفهان، حسين حجتي مدير دفتر منطقه اي مركز تحقيقات راه و مسكن و شهرسازي استان اصفهان با اعلام اين خبر گفت: افزايش تقاضا در بخش حمل ونقل كشور، پيامدهايي همچون؛ افزايش مالكيت خودرو، استفاده بيشتر از وسايل نقليه و درنتيجه تراكم ترافيك، افزايش نرخ رشد تصادفات، كاهش ايمني جابجايي مسافر و كالا، مصرف روزافزون ذخاير انرژي و تخريب محيط‌زيست را به دنبال داشته است.

وي با بيان اينكه افزايش ظرفيت شبكه حمل و نقل و توسعه زيرساختهايي همچون آزادراه، بزرگراه و تقاطع‌هاي غيرهمسطح به عنوان اصلي ترين راهكار براي پاسخ به اين تقاضا در كشور مطرح بوده، اظهار داشت: در ساليان اخير، مشخص گرديده است كه اين راهكار به تنهايي قادر به پاسخگويي به تقاضاي حمل و نقل و كاهش معضلات ناشي از آن نبوده و امري پرهزينه، مخرب محيط‌زيست و تا حدي ناكارآمد تلقي مي گردد.

وي افزود: از همين روي، امروزه روشهاي كارآمدتري با رويكرد دستيابي به حمل ونقل پايدار و در پي آن توسعه پايدار موردتوجه فعالان عرصه حمل ونقل قرارگرفته است.

حجتي، مديريت تقاضاي سفر، توسعه حمل ونقل همگاني، تأكيد بر پياده مداري و دوچرخه سواري را از جمله اين روشها برشمرد و تاكيد كرد: يكي از مهم‌ترين اين روشها كه موردتوجه جدي كشورهاي مختلف به‌ويژه كشورهاي توسعه يافته قرارگرفته است، استفاده از سيستمهاي حمل ونقل هوشمند يا ITS ميباشد.

وي افزود:  ITS  به معناي به‌كارگيري تكنولوژي نوين از قبيل پردازش اطلاعات، الكترونيك، ارتباطات و سيستم‌هاي كنترل و ديگر فناوري‌هاي ارتباطي و استراتژي‌هاي مديريتي به‌گونه‌اي هماهنگ و يكپارچه جهت خلق سيستم كارآمد و ايمن تر در حمل‌ونقل است.

در حقيقت ابزارهاي ITS از طريق بهبود عملكرد سيستم‌ها باعث صرفه‌جويي در وقت، حفظ جان انسان‌ها، بهبود كيفيت زندگي و محيط‌زيست انسان‌ها و افزايش كارايي فعاليت‌هاي اقتصادي مي گردد.

حجتي با توجه به ضرورت توجه به راهكارهاي نويني همچون تكنولوژي حمل و نقل هوشمند گفت: اين موضوع طي سالهاي اخير مورد توجه مسئولان و تصميم گيران كشور قرار گرفته است.

معاون مديركل راه و شهرسازي استان اصفهان يادآور شد: با مروري بر جايگاه ITS در كشورهاي توسعه‌يافته و درحال‌ توسعه و همچنين مشكلات عديده حمل ونقل در ايران، در كنار هزينه هاي قابل‌توجه ايجاد زيرساخت هاي حمل ونقل، لزوم پرداختن و توجه جدي تر به اين موضوع بيش از پيش مشخص مي گردد.

وي با اشاره به لزوم برنامه ريزي و طراحي جامع در تدوين راهبردها، تاكيد كرد: يكي از موضوعاتي كه توجه به آن مي تواند منجر به توسعه سريع‌تر اين سيستمها در كشور شود، برنامه ريزي و تهيه و تدوين طرحي جامع در مراحل مختلف تعيين راهبردها، جهت‌گيري‌ها و همچنين مراحل اجراي پروژه‌ها متناسب با شرايط منطقه‌اي است.

وي افزود: اين طرح كه در اغلب كشورهاي پيشرو در حوزه ITS به آن توجه جدي شده است، مي تواند منافع زيادي همچون شناسايي سازمانها و ارگانهاي متولي و متصدي موضوع، تعيين مسئوليت‌ها و شرح وظايف و نحوه همكاري اين سازمانها، تعيين نحوه اشتراك گذاري و انتقال اطلاعات بين سازمان‌ها، مشخص نمودن اهداف و معيارهاي منطبق با شرايط منطقه، بررسي و تعيين نيازها و مسائل حمل‌ونقل، آشنايي و ارزيابي تكنولوژي‌هاي مختلف ITS با توجه به شرايط مختلف حاكم بر منطقه، انطباق نيازها با قابليت ITS در كشور و … را به همراه خود داشته باشد.

مدير دفتر منطقه اي مركز تحقيقات راه و مسكن و شهرسازي استان اصفهان اظهار داشت: در حقيقت اين طرح ها همانند نقشه راه عمل نموده و مي تواند از فعاليتهاي پراكنده و اتلاف سرمايه جلوگيري نمايد.

وی در پايان يادآور شد: اين نرم‌افزار  نقطه آغازين سامانه‌هاي حمل‌ونقل هوشمند در كشور مي‌باشد و اميد است كه در سال‌هاي آينده با كمك اين سامانه و سيستم‌هاي مشابه در راستاي پيشبرد كشور در راستاي اهداف مديريت ترافيك و سفر، افزايش ايمني و كاهش تصادفات، مديريت تعمير و نگهداري راه‌ها و … گام اساسي برداشته شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا