ساختمان‌هایی که بر اثر زلزله فرو نمی‌ریزند

ارک خبر- محققان دانشگاه آریزونا در حال طراحی ساختمان‌هایی هستند که در اثر زلزله‌های شدید فرو نمی‌ریزد.
ساختمان‌هایی که بر اثر زلزله فرو نمی‌ریزند
به گزارش روز یکشنبه گروه اخبارعلمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان به جای نیروهای عمودی روی نیروهای افقی متمرکز شده‌اند و به بررسی صفحه کف‌ستونی پرداختند که مسئول توزیع و انتقال افقی نیروی زلزله است.
معمولا مطالعات انرژی لرزه‌ای روی دیوارها و ستون‌ها انجام می‌شود که نیروها را به صورت عمودی به سمت پایین منتقل می‌کنند. به همین علت این ساختارها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که نیروها را به صورت عمودی منتقل کنند. اما زلزله نیروهای افقی نیز به بنا وارد می‌کند. اما این نیروها از طریق دیوارها و ستون‌ها منتقل نمی‌شوند مگر این که ابتدا توسط صفحه کف‌ستونی نیروهای افقی به ستون‌ها منتقل شود.
محققان به منظور بررسی مناسب‌ترین طراحی ساختمان که دارای حداکثر مقاومت در برابر نیروهای عمودی و افقی باشد، از مدل‌سازی کامپیوتری بهره گرفتند. گاهی تعداد این مدل‌سازی‌ها در هر روز به 50 مورد می‌رسد تا نقش عوامل مختلف از جمله فونداسیون، ارتفاع، شکل و اندازه ستون‌ها در مقاومت بنا مشخص شده و مناسب‌ترین وضعیت هریک از عوامل تعیین شود.
محققان امیدوارند با استفاده از نتایج این تحقیقات بتوانند اطلاعات کاربردی را برای سخت بناهای مقاوم در برابر زلزله در اختیار متخصصان امر قرار دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا