تحقق شهر الکترونیک، نیاز مهم این روزهای نصف جهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

رئیس کمیسیون امور اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد:

تحقق شهر الکترونیک، نیاز مهم این روزهای نصف جهان

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تحقق شهر الکترونیک، نیاز مهم این روزهای نصف جهان گفت: توسعه خدمات الکترونیکی در جهت توسعه شهری و حرکت به سوی شهر هوشمند، بزرگ ترین اقدام در یک دهه آینده است که موجب هدایت و مدیریت تقاضا در پاسخگویی، ذخیره سازی، شبکه های با انرژی چندگانه، دستگاه های هوشمند و مدل های جدید تجارت می شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، نصیر ملت در بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان این روزها با مشکلات گوناگونی مواجه است که نگاه به هر یک از این مشکلات و ارائه راه‌حل برای آنها از جمله مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری قلمداد می‌شود، اظهار کرد: مسائلی نظیر افزایش جمعیت شهری و شهرنشینی، عدم دسترسی کارآمد و سریع مردم به خدمات عمومی، افزایش هزینه تردد شهری، رشد سرانه های مخرب شهری نظیر ترافیک، آلودگی هوا و موارد مختلف دیگر امروزه از مهم‌ترین معضلات کلانشهر اصفهان قلمداد می‌شود که نگاه به رفع این مشکلات باید در مدیریت شهری وجود داشته باشد.

وی با ارائه مطالبی پیرامون اهمیت واژه دسترسی در حوزه شهرنشینی اضافه کرد: دسترسی از نظر معنای لغوی به معنای دستیابی آسان به امکانات موجود است و از دیدگاه علمی به معنی به دست آوری و استفاده از کلیه منابع و فضاها به منظور بهره گیری و استفاده از آنها در جهت ارتقاء کیفیت زندگی است و امروزه باید پذیرفت که در کنار زیبایی و آسایش دسترسی، عاملی مهم در جهت ارتقای کیفیت زیستی تلقی می شود.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بدون شک عدم دسترسی شهروندان به 2.3 کل زمان یک روز به خدمات شهری در شهرهای پرجمعیت، خود یک عامل مهم هدر رفت سرمایه از  نظر مالی و انسانی محسوب و به ناکارآمدی مدیریت شهری منجر می شود و به عنوان مثال به دلیل عدم دسترسی راحت شهروندان به ادارات خدمات شهری برای رفع نیازهای خود در طول یک روز، مدیریت شهری باید متحمل هزینه های چند برابری حضور فیزیکی وی در شهر از قبیل حمل و نقل، امنیت، محیط زیست و ترافیک و موارد مشابه شود که در نهایت رضایت کافی شهروندان با وجود ارائه تمام آن خدمات شهری، فراهم نشده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که در صورت بی‌توجهی به این مسئله، آینده این کلانشهر مهم در کشور، با مشکلاتی مواجه خواهد شد و بدون شک ما باید در این زمینه به آیندگان پاسخگو باشیم و با توجه به این مسئله، برداشت صحیح از الگوهای جهانی به عنوان یک ضرورت مهم قلمداد می‌شود و این ضرورت در مدیریت شهری، نقشی پراهمیت‌تر به خود اختصاص داده است.

ملت تاکید کرد: شورای پنجم شهر اصفهان از ابتدای شکل‌گیری خود به دنبال تغییر الگوها و پارادایم های مدیریت شهری متناسب با کیفیت و کمیت های استاندارد جهانی برآمده و در این زمینه، نگاهی جدی مبتنی بر رویکرد های علمی را مد نظر خود قرار داده است و ایجاد زیرساخت های نوین و متوازن با اولویت ها و نیازهای ضروری شهر و در نتیجه افزایش سطح آگاهی عمومی یکی از مهمترین الگوهای مد نظر در این خصوص است که به حتم امروز در آغاز راهی برای ساخت شهری کارآمد و پویا  قرار داریم.

وی افزود: طبیعی است که تغییر نگرش مدیریت شهری به سوی شهر هوشمند است و فراموش نکنیم، شهرسازی عصر انقلاب اطلاعات انگاره های مختلفی را الگوی ساخت، بافت و شکل شهری عرضه می کند که این خود ضرورت شهرسازی هوشمند است و جنبه خلاقانه ی فعالیت های الکترونیکی به عنوان یکی از ابعاد مهم این تصمیم برای حرکت به سوی شهر هوشمند تلقی می شود.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تمام فعالیت های الکترونیکی، شاخصه‌ های مهمی را در خود جای می‌دهد که در صورت رسیدن به آن، بسیاری از نیازهای امروز اصفهان برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: شهری که با در نظرگیری نمونه ها و مثال های جهانی، ارائه خدمات شهروندی در آن به صورت انلاین و 24 ساعته صورت می‌گیرد و بدون شک این مسئله ارتباط مستقیمی با عدم دسترسی ها در جمعیت های شهرنشینی با رشد سرانه جمعیت بالا که ناشی از محدودیت های جا به جایی در میان فاصله های طولانی در شهر می شود.

ملت اضافه کرد: خدمات الکترونیکی از جهت فرصت استفاده از امکانات و دسترسی به منابع از مهمترین ویژگی های یک شهر آرمانی محسوب می شود و یکی از مسائل مهم در این زمینه، کاهش ضریب هزینه های حمل و نقل عمومی و در نتیجه آن، افزایش حداکثری عملکردی حمل و نقل عمومی و کاهش آلایندگی ها به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: کاهش سرانه مصرف سوخت از دیگر نتایجی است که با تحقق شهر الکترونیک می‌توان به آن دست یافت، موضوعی که به نظر می‌رسد امروزه یکی از سیاست‌های اصلی دولت نیز به شمار می‌رود و به عنوان یک نیاز ملی شناخته می شود.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: محیط الکترونیکی جامع برای ارائه خدمات عمومی و دولتی به منظور پاسخگویی به نیازهای پیچیده روزافزون شهروندان ایجاد شود، به نوعی که جز شهروندان تمام مراکز خدمات دولتی و خصوصی قادر باشند فعالیت های تجاری و بازرگانی خود را انجام دهند و بدون تردید پویایی محیطی  فرضی به نام اصفهان مجازی می تواند به میزان بازدهی عوارض به سیستم مدیریت شهری بیفزاید و این خود یکی از عواملی است که می تواند تبدیل به یک منبع پایدار درآمد شهری در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: خدمات الکترونیک می تواند گام موثری در پاسداشت محیط زیست، پایدارسازی زیرساخت ها و توسعه استفاده از منابع پایدار انرژی بازی کند و به سوی شهری عاری از گاز کربنیک تا پایان سال 1410 حرکت کنیم.

ملت  به مجموعه ای از خدمات شهری الکترونیکی اشاره کرد و افزود: مجموعه فعالیت های خلاقانه بانکی، اداری، تجاری، تفریحی، اطلاعات، حمل و نقل، آموزشی و درخواستی عمومی و دولتی مجموعه ای از خدمات شهری الکترونیکی است.

وی با اشاره به نتایج مجموعه فعالیت های خلاقانه الکترونیکی گفت: ارائه خدمات يك مرحله اي به شهروندان، تقويت رقابت تجاري شهر و ايجاد فرصت هاي تجاري بيشتر توسط تجارت الكترونيك، ارتباط بهتر سازمان ها و ارگان هاي مختلف شهري، دسترسي 24 ساعته به خدمات شهري، افزايش مشاركت مردم در اداره شهر و كاهش ترافيك شهر با توجه به كاربرد اينترنت در فعاليت هاي شهري از نتایج مجموعه فعالیت های خلاقانه الکترونیکی است.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: همچنین كاهش آلودگي هوا با كاهش ترافيك شهري، همسو كردن سرمايه گذاري ها با نيازهاي شهروندان و شهر، تسريع در برطرف شدن و مشكلات ايجاد شده، ارتباط مستقيم مسئولين شهري با شهروندان صرفه جويي در وقت و انرژي، جلوگيري از سرمايه گذاري بيشتر بر روي روشهاي قديمي اداره شهر، ايجاد زيرساختار لازم براي توسعه هاي آتي شهر، كاهش فساد اداري و افزايش نظم در فعاليت هاي عمومی و دولتی شهر با استفاده از سيستم اطلاعاتي جامع از دیگر نتایج این فعالیت ها است.

وی اضافه کرد: توسعه خدمات الکترونیکی در جهت توسعه شهری و حرکت به سوی شهر هوشمند، بزرگ ترین اقدام در یک دهه آینده است که موجب هدایت و مدیریت تقاضا در پاسخگویی، ذخیره سازی، شبکه های با انرژی چندگانه، دستگاه های هوشمند و مدل های جدید تجارت می شود.

ملت تصریح کرد: اما این مهم بدون در نظرگیری عامل مهمی همچون فرهنگ و کالبد محقق نمی شود و فرهنگ و سبک زندگی مهمترین عناصر در این حوزه محسوب می شوندو باید با همکاری تمام مردم و ارتقای نقش مشارکت عمومی در حوزه های مختلف در جهت بهبود فضای شهری گام برداریم.

وی ادامه داد: امیدواریم با به کاربردن موارد فوق در چهارچوب صحیح و در کنار توجه به فرهنگ و کالبد به شهری هوشمند با فعالیت های خلاقانه الکترونیک، تامین کننده رضایت و پاسخگو به نیازهای شهروندان باشیم.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت شرورت تعریف پروژه ای شاخص در شأن شهر اصفهان در بودجه 97 با مشارکت فکری مردم و نخبگان و با طی مطالعات لازم مربوطه تاکید کرد: متأسفم از ذکر این نکته که تقریباً عمده پروژه های عمرانی شهر فاقد مطالعات مورد نیاز اولیه است و نتیجه این نوع نگاه شکل گیری پروژه های ناقص و یا فاقد توجیه همچون ارگ جهان نما، پل امام خمینی (ره)، سالن اجلاس، میدان امام علی (ع)، بدنه شرقی چهارباغ و موارد بسیار دیگر در سطح شهر است.

وی با اشاره به اینکه اصفهان دیگر تاب تحمل اشتباهات و این روش مدیریت را ندارد و نیاز است برای تعریف هر پروژه جدیدی در شهر تمام مطالعات مورد نیاز آن از قبل انجام شود، افزود: اصلاح سقف بودجه 3هزار  میلیاردی با توجه به عدم ارائه پیشنهادی منطقی و عملیاتی برای افزایش ردیف های درآمدی شهرداری و صرفاً افزایش های صوری در این ردیف ها، موجب می شود مدیران شهری ورود به خام فروشی و شهر فروشی کنند و یا اینکه موجب می شود پروژه های بسیاری را زخمی کرده و در نهایت نوید خواب پروژه های نیمه تمام برای شهر قابل توجیه نباشد.

ملت گفت: همچنین بودجه جاری 960 میلیاردی ناشی از تعیین سقف 3هزار  میلیاردی کل بودجه است که با کاهش سقف بودجه انتظار است بودجه جاری نیز کاهش یابد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا