اصلی‌ترین راه نجات دریاچه ارومیه ساماندهی چاه‌های غیرمجاز و تغییر الگوی مصرف است

ارک خبر- فرماندار بناب با تاکید بر افزایش بیرویه چاه‌های آب در گذشته‌ شهرستان بناب گفت: اصلی‌ترین راه نجات دریاچه ارومیه ساماندهی چاه‌های غیرمجاز و تغییر الگوی مصرف است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بناب، امین رفیعی صبح امروز در جلسه کارگروه حفاظت از منابع آبی شهرستان بناب با اشاره به کاهش آب‌های سطحی در شهرستان بناب اظهار داشت: همه ما قبول داریم که در حال حاضر در رابطه با آب‌های سطح شهرستان با کاهش شدید روبه‌رو هستیم که این موضوع را باید با تدابیر چند برابر مدیریت کنیم.

فرماندار بناب گفت: میزان بارندگی در زمان مشابه سال گذشته 83 میلی‌متر بود که این مقدار در سال جاری با کاهش 20 میلی‌متری به 63 میلی‌متر رسید.

وی با اشاره به استقبال شهروندان بنابی در راستای کاهش مصرف آب، خاطرنشان کرد: تبدیل روند آبیاری سنتی به آبیاری مدرنیته و تحت فشار از جمله طرح هایی بود که در این شهرستان رو به افزایش است.

رفیعی اسکویی افزود: اعتبار تسهیلات 15 میلیاردی در راستای تبدیل آبیاری سنتی به قطره‌ای اختصاص یافته است که به مراتب کار را برای کشاورزان آسان‌تر کرده و باعث تشویق کشاورزان به تبدیل نوع آبیاری خود به آبیاری مدرن شده است.

وی با اشاره انتخاب روستای قره‌چپق شهرستان بناب به عنوان پایلوت تغییر الگوی مصرف در استان آذربایجان شرقی، اذعان کرد: در این روستا 815 چاه غیرمجاز و 215 چاه مجاز در این روستا وجود دارد که با استقبال اهالی این روستا در روند کاهش مصرف آب صاحبان 800 چاه غیرمجاز از این 815 چاه به صورت داوطلبانه در طرح ساماندهی این چاه‌ها در خواست داده‌اند.

رفیعی با بیان اینکه تاثیر فرهنگ‌سازی در روستای قره‌چپق بسیار بالا بوده است، افزود: علاوه بر صاحبان چاه‌های غیرمجاز 150 صاحب چاه‌های مجاز از این 215 چاه نیز در علی‌رغم مجاز بودن چاه‌هایشان در این طرح ساماندهی درخواست داده‌اند.

نماینده دولت در شهرستان بناب با تاکید بر افزایش بی رویه چاه‌های آب در گذشته‌ی شهرستان بناب، گفت: اصلی‌ترین راه نجات دریاچه ارومیه ساماندهی چاه‌های غیرمجاز و تغییر الگوی مصرف است.

فرماندار بناب با اشاره به کاهش چاه‌های غیرمجاز در شهرستان بناب، بیان داشت: از سال 87 تا به حال 425 چاه غیرمجاز در شهرستان بناب پر شده و ازبین رفته است.

وی افزود: به اندازه دوبرابر این مقدار مردم خودشان با فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته درخواست ساماندهی کرده‌اند.

طرح اصلاح مصرف آب در روستای قره‌چپق بناب الگوی موفق کشوری است

خلیل ساعی مدیر کل بحران استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح اصلاح مصرف آب در کشاورزی روستای قره‌چپق بناب الگوی موفق کشوری بوده است اظهار داشت: این طرح مورد استقبال و الگوگیری همه قرار گرفته است.

وی افزود: تلاش داریم الگوی موفق طرح انجام گرفته در بناب را در سطح منطقه و حتی کشور استفاده کنیم.

ساعی تاکید کرد: میهمانان خارجی ما نیز این طرح را معقول دانسته و الگوی موفقی در کشور معرفی می‌کنند.

مدیرکل بحران استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: در آینده کارشناسان و مهمانانی از سایر کشورها نیز خواهیم داشت که آنها را جهت شناخت منطقه‌ای و گسترش این الگوی موفق به شهرستان بناب خواهیم آورد.

کاهش بارندگی و افزایش دما میزان تبخیر آب را افزایش داده است

جلیل‌زاده معاون آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه بناب 46 درصد بارندگی کمتری نسبت به سال گذشته داشته است اظهار داشت: باید مسئله کمبود آب را مدیریت کرده و موضوع را تبدیل به فرصت کنیم.

وی گفت: علاوه بر کاهش بارندگی میزان دما نیز افزایش یافته است بدین ترتیب با کاهش بارندگی و افزایش دما، میزان تبخیر نیز افزایش یافته است.

جلیل‌زاده افزود: در فصلی قرار داریم که باید با ورود آب‌ علی‌رغم مصرف به مقدار زیادی نیز ذخیره‌سازی کنیم ولی با توجه به برابر بودن میزان آب ورودی و مصرفی ما، این امکان برای ما در سال جاری فراهم نمی‌شود.

وی تاکید کرد: با روند پیش آمده مجبور خواهیم شد کشت‌های بهاره را محدود کنیم.

معاون آبفای منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی با اشاره به استفاده بی‌رویه آب در شهرستان بناب، اذعان داشت: میزان مصرفی آب این شهرستان 220 لیتر روزانه برای هر نفر هست که این مقدار از کشورهای توسعه‌یافته‌ی اروپایی 80 درصد بیشتر است.

وی گفت: در روستای قره‌چپق شهرستان بناب 4 برابر چاه‌های مجاز، چاه‌های غیر مجاز وجود دارد که همکاری بین مسئولان و کشاورزان تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف آب در شهرستان بناب دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا