رشته‌ی زبان «ترکی استانبولی» ایجاد می‌شود/ دانشگاه تبریز مخالف برنامه فرهنگی مجوزدار نیست

ارک خبر- رییس دانشگاه تبریز از ایجاد رشته‎ی ترکی استانبولی از مهر ماه سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمد رضا پورمحمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون حدود ۵۰ الی ۶۰ دانشجوی زبان ترکی آذربایجانی در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نقش دانشگاه تبریز در احیای دریاچه ارومیه گفت: دانشگاه پیشنهادات بسیاری را به مراجع ذی ربط ارایه داده است و بهتر بود ستاد احیا در دانشگاه تبریز مستقر می‎شد.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی در دانشگاه بیان کرد: تامین ۱۰۰ درصدی خوابگاه‎ و اجرای برنامه‎های مختلف فرهنگی، ایجاد تنوع در منوهای غذایی، فعالیت نشریه‎های دانشجویی، تشکل‎ها و انجمن‎های علمی از جمله اقدامات فرهنگی در دانشگاه تبریز به شمار می‌آیند. دانشگاه تبریز مخالفتی با فعالیت‎های فرهنگی اعم از اجرای تئاتر و موسیقی زنده دارای مجوز ندارد.

رییس دانشگاه تبریز وضعیت فرهنگی دانشگاه را بهتر از دانشگاه‎‏های همتراز و مشابه خواند و بیان کرد: مصرف روانگردان‌ها و سایر مشکلات فرهنگی در میان دانشجویان دانشگاه تبریز کم‌تر از سایرین مشاهده می‌شود. همچنین تلاش‌ها در راستای اجرای برنامه‎های فرهنگی مفرح بیشتر و ایجاد امکان تفریح سالم است.

وی در ادامه گفت: دانشگاه تبریز در امتداد دانشگاه بین‌المللی ربع رشیدی تشکیل شده است. فارغ التحصیلان این دانشگاه در اکثر عرصه‌ها موفق شده‌اند؛ به طوری که سازنده برج میلاد تهران و چهارمین فرد ثروتمند کشور از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. این دانشگاه ۲۲ شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام و کشور عزیزمان کرده و به مشهد‌الشهدای دانشگاه‌های کشور معروف شده است.

وی افزود: دانشگاه تبریز به لحاظ تاریخ تاسیس دومین دانشگاه کشور به شمار می‌آید که در سال ۱۳۲۶ تاسیس شده است و هم اکنون ۲۴ هزار دانشجو در ۸۹۰ رشته مقطع در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده که ۴۵ درصد آن‎ها دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.

پورمحمدی عنوان کرد: ۹۸ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز درجه‎ی استادیاری دارند که تعدادی از آنان جزو چهره‎های ماندگار و یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند و در سال‎های اخیر تلاش‎های زیادی در راستای اصلاح نسبت استاد به دانشجو شده است؛ به طوری که در طول سال جاری ۱۳۰ نفر به اعضای هیئت علمی دانشگاه افزوده شده و به ۶۵۰ نفر رسیده است.

وی با بیان این که با وجود تمامی مشکلات، دانشگاه تبریز از نظر تجهیزات و منابع جزو پنج دانشگاه اول کشور است، گفت: وجود موزه،کتابخانه‎ها، ایستگاه‎های تحقیقاتی مختلف، مرکز ستاره‌شناسی و آزمایشگاه و ۲۳ دانشکده، دانشگاه تبریز را منحصر کرده است. این دانشگاه ۷۰ الی ۸۰ دانشجوی خارجی داشته و حدود ۱۰۰ دانشجوی دانشگاه تبریز نیز برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور فرستاده شده‌اند.

وی با اشاره به اصلاح شاخص‌های پژوهشی بیان کرد: شاخص‌ ارائه‎ی مقاله به ازای هر عضو هیئت علمی ۲٫۳ است و تاکید داریم سیاست‎های انتخاب پژوهشگر نمونه بر مبنای کیفیت مقالات باشد. همچنین تعداد مقالات پراستناد نیز ۳۴ درصد افزایش یافته است. ۷۰ درصد از قراردادهای پژوهشی نیز مربوط به پژوهش با خارج دانشگاه می‌شود.

رییس دانشگاه تبریز در ادامه از احداث ۵۰ هزار متر مربع زیربنای جدید خبر داد و گفت: سیاست‎های دانشگاه مبنی بر توسعه‎ی فضای سبز و اتمام پروژه‎های ناتمام است. با توجه به تغییر هرم جمعیتی دانشگاه‎ها و کاهش احتمالی تعداد دانشجویان در آینده، ۴۵ هزار متر مربع زیر بنای دانشگاه تبریز برای توسعه‎ی این دانشگاه کفایت می‎کند. به منظور بهره‌برداری بهتر از منابع آبی و هفت قنات فعال دانشگاه، پشنهاد ایجاد دریاچه‌ی مصنوعی در ضلع جنوبی کتابخانه‎ی مرکزی دانشگاه به شورای اسلامی شهر داده شده است.

دانشجوی ستاره‌دار نداریم

«حسین امامعلی‎پور»، معاون دانشجویی دانشگاه تبریز نیز در ادامه‎ی این نشست با بیان این که هیچ دانشجوی ستاره‎داری در این دانشگاه نداریم، بیان کرد: پرونده‎های موجود در کمیته‎ی انضباطی دانشگاه حاد نبوده و هیچ دانشجویی از این دانشگاه در بازداشت به سر نبرده است.

وی با اشاره به اقدامات این معاونت گفت: افزایش تنوع و کیفیت غذاها، تشدید نظارت بر خوابگاه‎های دولتی و غیر دولتی، احداث رستوران‎های آزاد و بازسازی سلف مرکزی از جمله اقدامات این مجموعه به شمار می‎آیند.

«محمدرضا حسین زاده»، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز در ادامه‎ی این نشست از افزایش بودجه‌‏ی حوزه‎ی فرهنگی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۷۹ انجمن علمی فعال و ۱۷ کانون فرهنگی، هنری و دانشجویی، چهار تشکل و ۴۲ نشریه‌ی دانشجویی تحت نظارت این مجموعه است.

«اصغر عسگری»، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در ادامه با بیان این که ۱۱ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده تحت نظارت این مجموعه قرار دارد، اظهار کرد: طبق آمارهای پایگاه استنادی US news، دانشگاه تبریز در سال ۲۰۱۷ سومین بود و در پایگاه استنادی تامسون رویترز نیز نام این دانشگاه جزو یک درصد دانشگاه‌های تاثیرگذار جهان آمده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا