بزرگداشت فرهیختگان باید موجب نشر اندیشه های آنان باشد

ارک خبر- معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: برگزاری کنگره ها در کنار ادای دین به فرهیختگان این آب‌وخاک باید وسیله‌ای برای اتحاد، همدلی و نشر اندیشه‌های ارزشمند صاحبان آثار باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، رحیم شهرتی‌فر ظهر دوشنبه در کنگره بین‌المللی نظامی‌گنجه‌ای برگزاری کنگره های بزرگداشت ستاره های آسمان علم و ادب و فرهنگ این سرزمین را گام مناسبی در جهت معرفی قدمت و اصالت فرهنگی سرزمین‌مان به سراسر دنیا اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه درمعرفی آثار فرهیختگان باید بدون در نظر گرفتن زبان و ملیت آنها کار کرد افزود: ما باید فرهیختگان و مشاهیر خود را به دلیل تأثیرگذاری مثبت آثارشان از نظر علمی، اخلاقی و انسانی قدردانی کنیم بدون اینکه زبان، ملیت و مذهب را در نظر بگیریم و اهالی کرۀ زمین به‌ حکم انسانیت باید در کنار هم تلاش کنند.

شهرتی فر ادامه داد: آثار مشاهیر، فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی جهان‌ شمول‌ بوده و در قیدوبند مرزهای جغرافیایی و مذهبی و سیاسی نمی‌گنجند.

وی با اشاره به اینکه نظامی گنجوی هزاران بیت سراسر حکمت و آموزۀ خود را به زبان فارسی سروده است ادامه داد: نظامی باعث آبروی ادبیات فارسی است. بنابراین باید در راه ترویج اندیشه‌های متعالی و زنده نگه‌داشتن نام و یاد او تلاش کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به عشق مجازی در اشعار نظامی خاطرنشان کرد: این شاعر بلندآوازه در منظومه‌های زیبای «لیلی و مجنون» و«خسرو شیرین» ازعشق مجازی سخن می‌گوید اما عفت و پاک‌دامنی و تعالی فکری‌ وی به حدی بوده که در هیچ کجای این دو منظومه سخنی خلاف ادب و عرف وجود ندارد.
وی، درک مفاهیم از آثار فرهیختگان و مشاهیری همچون نظامی گنجوی را بسیار مناسب تر از تسلط برزبانی که اثر به آن زبان نوشته شده است اعلام کرد و گفت: از آن جایی که در سایه پیشرفت های و تکنولوژی های صورت گرفته امکان ترجمه آثار به هر زبانی در عصر حاضر وجود دارد بنابارین آنچه از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده درک مفاهیم این آثار است نه تسلط به زبانی که اثر به آن زبان نوشته‌ شده است.

دکمه بازگشت به بالا