گور خمره ای اشکانی در کاشان رونمایی شد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

گور خمره ای اشکانی در کاشان رونمایی شد

 گور خمره ای متعلق به دوره اشکانیان که در محدوده تپه های باستانی سیلک یافته شده بود، روز چهارشنبه در آئینی با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان رونمایی شد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان در آئین رونمایی این اثر تاریخی گفت: گور خمره ای در سال ۱۳۹۳ به صورت اتفاقی در جریان حفاری در حیاط یک واحد مسکونی شخصی در نزدیکی تپه های سیلک کشف شد.
محسن جاوری افزود: گور خمره ای در بهترین وضعیت ممکن برای حفظ و نگهداری به باغ تاریخی فین کاشان منتقل شد و داده های استخوانی داخل آن توسط یک متخصص اندام شناسی (فیزیولوژیست) از دانشگاه ورشو [کشور لهستان] مورد کاوش قرار گرفت.
وی افزود: پس از بررسی ها بر روی داده های استخوانی داخل گور خمره ای مشخص شد که مردی ۳۵ ساله حدود دوره اشکانیان در آن تدفین شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: کشف این گور خمره ای نشان می دهد که کاشان در دوره اشکانی به عنوان منطقه ای خاص و مهم بوده که مرده ها بدین شکل تدفین می شدند.
او اضافه کرد: یافته های مطالعاتی از این گور خمره ای به زودی در قالب مقاله ای علمی پژوهشی منتشر خواهد شد و به طور قطع مطالعه ها و کاوش های آینده در این زمینه قدمت کاشان را بیشتر نشان خواهد داد.
جاوری ادامه داد: اشیا و ابزارهای مربوط به دوره پارینه سنگی نیز در کاشان یافته شده و نمونه هایی از آن به موزه ملی کشور منتقل شده است.
وی عنوان کرد: برخی از این اثرهای با ارزش تاریخی برابر رایزنی های صورت گرفته در قالب نمایشگاهی سال ۱۳۹۷ در کاشان رونمایی خواهد شد که قدمت این منطقه را تا ۱۰۰ هزار سال می رساند.
چند نفر از جمله یابنده، استاد مرمت کار و پژوهشگر اثر تاریخی گور خمره ای در ادامه این آئین با اهدای لوح قدردانی شدند.
محوطه باستانی سیلک کاشان با قدمتی بیش از هفت هزار و ۵۰۰ سال در محفل های علمی و باستان شناسی ایران و جهان به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه های تمدن بشری شناخته می شود.
پژوهش ها و کاوش های سال ۱۳۸۸ در بخش شمالی این محوطه قدمت لایه های نخستین تمدن سیلک را به بیش از هشت هزار سال پیش مرتبط کرده است.
نخستین بار یک هیات فرانسوی سال ۱۳۱۲ در تپه های سیلک به کاوش و حفاری پرداخته و با به دست آمدن آثار و اشیای سفالی و فلزی از دل تپه ها، به نتایج شگفت انگیزی دست یافت که در نتیجه آن اهمیت این خطه در سیر تمدن بشری آشکار شد.
محوطه باستانی سیلک کاشان که در جاده فین قرار دارد، سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
افزون بر یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ارزشمند در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون ۳۲۰ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با جمعیت ۳۶۵ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا