تحقق سهم راه آهن از جابجایی مسافر و بار نیازمند اقدام عملی است

ارک خبر- معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس سیاست های کلی و کلان کشور سهم راه آهن از جابجایی مسافر ۲۰ درصد و حمل بار ۳۰ درصد تصویب شده که برای تحقق این سهم باید گام های عملی و مهمی برداشت.
تحقق سهم راه آهن از جابجایی مسافر و بار نیازمند اقدام عملی است
به گزارش ایرنا، نورالله بیرانوند شامگاه شنبه در جلسه شورای اداری راه آهن آذربایجان با اشاره به باز تعریف راه آهن و نقش آن در زندگی مردم افزود: برای تحقق این اهداف، احداث خطوط ریلی نیمه پرسرعت، دوخطه کردن و برقی سازی خطوط ریلی از برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه سرعت بالای حمل بار از طریق راه آهن از مزایای استفاده از خطوط ریلی است، اظهار کرد: با اجرای این طرح ها فعالیت ترانزیت در این منطقه دو برابر می شود.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد: تبریز شاهراه ارتباطی جمهوری اسلامی با غرب کشور در حوزه حمل و نقل ریلی بوده و باید از این قابلیت در بخش جابجایی مسافر و حمل بار استفاده بهینه شود.
بیرانوند، آی تی محور کردن راه آهن، ایجاد کارگروه سرمایه گذاری در استان و استفاده از ظرفیت منطقه آزاد ارس و تبریز برای سرمایه گذاری را از مهمترین فعالیت های سال آینده راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
مدیرکل راه آهن آذربایجان نیز در این جلسه با تشریح عملکرد و فعالیت های یک ساله گفت: این اداره کل در سال جاری عملکرد مناسبی در بخش جابجایی مسافر و حمل بار داشته به طوری که در بخش مسافر حدود ۲۰ درصد و در بخش بار حدود ۱۱ درصد نسبت به سال ۹۵ رشد کرده است.
شاپور ارصلانی افزود: امسال تا بهمن ماه یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۴۳۴ نفر مسافر در بخش شهری، محلی و بین المللی جابجا شده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷۷ هزار و ۵۶ نفر افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: در بخش بار نیز طی این مدت ۹۰۳ هزار و ۵۱۱ تن بارگیری، ۴۰۵ هزار و ۶۹۴ تن تخلیه و ۹۹۴ هزار و ۴۶۴ تن بار حمل شده که این میزان در سال گذشته به ترتیب ۸۲۵ هزار و ۵۶۶ تن، ۳۲۷ هزار و ۲۰۹ تن و ۹۰۳ هزار و ۳۴۴ تن بود.
به گزارش ایرنا، نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس ها ساخته شد.
راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز – میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه – ارومیه و در آینده نزدیک میانه – بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.
راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا