ایجاد ۵۵۰۰ شغل توسط شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

سرویس خبری روزنامه ارک- رئيس شهرک علمی و تحقيقاتی اصفهان گفت:درشرایطی که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان بیش از ۲۰درصد است شهرک با کمتر از ۱۰۰ میلیاردتومان بیش از  ۵۵۰۰شغل در اصفهان ایجاد کرده است.

به گزارش مهر، مهدی کشمیری در نشستی با محمد فرهادی وزیر علوم،فناوری و تحقیقات در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه مراکز رشد باید در نظام و سیستم‌ ایده‌ها و شرکت‌های بنیان‌گذار رشد کنند، اظهار داشت: زمانی که شرکت‌ها وارد مراکز رشد می‌شوند امکان رشد آنها بسیار بیشتر از زمانی است که به صورت مستقل و در خارج به فعالیت مشغول هستند به گونه‌ای که در کشوری مانند امریکا ۸۵ درصد مراکز رشد موفق هستند.

وی با بیان اینکه ارزیابی آنها این است که ایجاد شغل در مراکز رشد بیشتر از  ۲۰ درصد هزینه‌های معمول جامعه را نیاز ندارد، بیان داشت: نرخ رشد در شهر امریکا ۱۵ درصد و در کشور ما زیر ۸ درصد است و  بر این اساس شرکتی که در امریکا شکل می‌گیرد در خارج شهرک ۱۵ درصد و در شهرک ۸۵ درصد امکان رشد دارد.

رئيس شهرک علمی و تحقيقاتی اصفهان با اشاره به اشتغال فارغ التحصیلان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیان داشت: در شرایطی که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان بیش از ۲۰ درصد است شهرک با کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بیش از ۵۵۰۰ شغل که ۴۵ درصد آن اختصاص به بانوان تحصیل کرده دارد ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: باید به این نکته دقت کنیم که در طول برنامه ششم به مجموعه فارغ‌التحصیلان کشور چهار میلیون و نیم نفر اضافه می‌شود که نیمی از آن بانوان هستند و بر این اساس باید به فکر باشیم و برای ایجاد اشتغال برای این افراد به شرکت‌های دانش بنیان و کوچک اجازه رشد بدهیم.

کشمیری با اشاره به اینکه اقتصاد و نوآوری در جهان عامل مهمی در رشد شاخصه‌های علمی است و این دو عامل وابستگی تامی به یکدیگر دارند، ابراز داشت: شرکت‌های کوچک علاوه بر تاثیر خود در اشتغال و رشد هرچه بیشتر کشور لازمه ایجاد تحول بزرگ در دنیا در آینده‌ای نزدیک هستند و گوگل و فیس بوک که امروزه جهانی شده‌اند به عنوان شرکت‌هایی کوچک کار خود را اغاز کردند.

تبدیل ۴۳ فناوری به صنعت در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

وی با اشاره به اینکه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بیش از ۴۳ فناوری با سرمایه صاحب فناوری یا جذب سرمایه تبدیل به صنعت شده است، گفت: تولید افشانه زعفران، پوشش‌های محافظ میوه، ساخت اتانول از ضایعات خرما، تولید پودر تاندیش برای مصرف در ریخته‌گری، تولید سنگ مصنوعی و سنگ‌فرش رنگی و مداوم و تحقیق و توسعه‌گری گز سکه در زمینه کشت بافت و تولید انبوه گیاه استویا از جمله این موارد است.

رئيس شهرک علمی و تحقيقاتی اصفهان با اشاره به اینکه بودجه شهرک با مراکز تحقیقاتی دیگر قابل قیاس نیست، گفت: بودجه پارک‌های علم و فناوری یک درصد کل بودجه وزارت عتف است و بودجه شهرک علمی و تحقیاتی اصفهان یک درصد بودجه دانشگاه پیام نور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای تا این حد تاثیرگذار مغفول مانده است، گفت: این مجموعه پنجمین مجموعه اقتصادی استان است که در اشتغال آفرینی نقش موثری داشته است و نیازمند توجه جدی برای رشد بیشتر فعالیت‌های خود است.

کشمیری با اشاره به سخنان دکتر ستاری که زیان ناشی از خروج نخبگان از کشور مبلغی بالغ بر چهار تا پنج میلیون دلار است و نقش شهرک در ممانعت از این امر تصریح کرد: فرهنگ‌سازی موثر در کارآفرینی، ایجاد محیطی جذاب در کنار دانشگاه صنعتی، ایجاد شهرکی علمی مطابق با استانداردهای بین‌المللی در کنار شهر کوچک خمینی شهر، ایجاد یک پایگاه علمی گردشگری جدید در کلانشهر اصفهان از مهمترین دستاوردهای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است.

شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نگین ویژه وزارت علوم

وی در بیان درخواست‌های از وزیر علوم بیان داشت: لازم است هرم فناوری تحقیقات و آموزش را قدری بالا برده و حداقل به ۵ درصد برسانیم و به شهرک به عنوان نگین ویژه وزارت علوم نگاه کنیم.

رئيس شهرک علمی و تحقيقاتی اصفهان تاکید کرد: امیدواریم در این زمینه ایفای تعهدات مالی دولت در قبال مرکز IRIS که در قرارداد با یونسکو متعهد شده ظرف ۵ سال ۱۰ میلیون دلار برای حمایت از این مرکز اختصاص دهد، حل مشکل اعتبارات شهرک، تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارت سرمایه‌ای شهرک در ۶ ماه اول سال جاری، تامین منابع لازم برای بازسازی و توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی و خدمات فنی تخصصی شهرک و اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال وجوه به شهرک برای توسعه فعالیت‌های عمرانی و تجاری‌سازی موسسات مورد توجه وزارت علوم قرار گیرد.

 

دکمه بازگشت به بالا