راهاندازی تورهای ورودی برای گردش در خطوط راه آهن
ارک خبر- مدیر طرح گردشگری راه آهن از اجرای تورهای ورودی برای گردشگران خارجی در مسیر گردشگری راه آهن ایران خبر داد.
محمد محسنیان مدیر طرح گردشگری راه آهن به خبرنگار مهر گفت: تا کنون بیش از چهار هزار نفر در طرح گردشگری ریلی و راه آهن شرکت کرده اند در نظر داریم تا گردشگران خارجی نیز از این مسیر استفاده کرده و با راه آهن ایران آشنا شوند. ما اکنون در هر مسیر سه یا چهار گردشگر خارجی نیز داریم که از کشورهای مختلف مانند کشورهای اروپایی و یا آسیای جنوب شرقی و حتی آمریکایی بودهاند.
وی ادامه داد: زمانی که حرف از راهآهن شمال میشود برای برخی از افراد قسمت های کوهستانی تداعی میشود در حالی که وقتی از تهران خارج میشویم دشت حاصلخیز ورامین را داریم و دو سه کیلومتر بعد از آن بیابان گرمسار وجود دارد. فاصله کم این دو پدیده بسیار جذاب است گردشگران خارجی فاصله گرمسار تا فیروزکوه را بسیار دوست دارند چون این بخش از مسیر جنبه متفاوتی از طبیعت را دارد حتی آنها از وجود دودکش های جن هم متحیر میشوند.
این باستان شناس گفت: مسیرهای دیگر نیز برای لرستان و خوزستان وجود دارد که آن را نیز به گردشگران نشان میدهیم آشنایی آنها با این مسیرها موجب میشوند که تنها به راه آهن به چشم یک وسیله و یا راه ارتباطی نگاه نکنند بلکه جاذبه های در طول مسیر را نیز ببینند. به عنوان مثال جاذبه های مسیر لرستان همیشه ناشناخته بوده است. ما برای شناساندن این مسیر مجبوریم که از قطارهای کوپه ای استفاده کنیم که در عین حال دارای سالن هایی با امکان دید مناظر به بیرون داشته باشد.
وی ادامه داد: تا سال گذشته از سوبسید قطارهای حومه ای استفاده میکردیم اما امسال این طور نیست و ما با شرکت راه آهن قطار را با قیمت تجاری حساب میکنیم که این هزینه ها به مسافر تحمیل میشود.
وی افزود: سال گذشته گردشگران برای دیدن مسیر راه آهن تهران به ساری از شهر تهران تا شورآب را با ماشین طی میکردند اما الان کل برنامه از ایستگاه راه آهن آغاز میشود و از همان ابتدا با روند فعالیت راه آهن آشنا خواهند شد. همچنین در این مسیر به ایستگاهها نیز افزوده شده است
محسنیان درباره اینکه قرار بود تا در مسیر راه آهن تهران به شمال ساختمانهای قدیمیراه آهن نیز احیا و مرمت شده و کاربری اقامتی داشته باشند نیز گفت: اکنون هزینه ای که مردم باید برای استفاده از قطارهای این مسیر کنند کم نیست اگر قرار باشد که اقامت را نیز به این مجموعه اضافه کنیم هزینه آن بالاتر میرود از سوی دیگر اکنون بخش زیادی از این هزینه ها برای قطار در نظر گرفته میشود و ما بقی برای اجرای تور بنابراین افزودن اقامت منجر به پایین آمدن سود میشود.
این کارشناس گردشگری گفت: از نظرسنجی صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که اجرای طرح گردشگری راه آهن موجب تغییر دیدگاه مردم شده است همچنین استفاده از وسایل و ملزومات پلاستیکی باید از میز پذیرایی آنها حذف شود با سازمان هلال احمر نیز تفاهم کرده ایم که از توان آنها در یاری رساندن به گردشگران در مواقع خطر استفاده کنیم.