صادرات دو برابری سنگ از ایران/ قوانینی که واردات سنگ را توجیه می‌کند

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

معاون امور معادن وزیر صنعت مطرح کرد:

صادرات دو برابری سنگ از ایران/ قوانینی که واردات سنگ را توجیه می‌کند

معاون امور معادن وزیر صنعت گفت: صادرات سنگ ایران یک و نیم میلیون تن شده و نسبت به سال ۹۱ افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایمنا، جعفر سرقینی عصر امروز _دوشنبه ۱۰ اردیبهشت_ در نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع اظهارکرد: سال گذشته ۴۷ میلیارد دلار میزان صادرات غیر نفتی بوده و از این میزان ۸.۵ میلیارد دلار مربوط به صنایع معدنی بوده است.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع در رابطه با صادرات، تراز تجاری است. در سال ۹۱،  ۵.۵ میلیارد دلار صادرات معدنی داشتیم و در مقابل، ۶.۶ میلیارد دلار واردات صنایع معدنی انجام شد. این نشان می‌دهد تراز تجاری یک میلیارد دلار منفی بوده است.

معاون امور معادن وزیر صنعت، تناژ صادرات سنگ در سال ۹۱ را ۸۵۰ هزار تن خواند و گفت که ارزش این میزان ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

سرقینی افزود: در سال ۹۶ تناژ صادرات سنگ (کار شده و خام) به یک و نیم میلیون تن و به ارزش ۳۷۰ میلیون دلار رسید. البته این رقم ممکن است در آمارهای بین المللی گم شود اما در سالهای گذشته صادرات سنگ دوبرابر شده است. این درحالی است که کل صادرات صنعت و مواد معدنی ۱.۵ برابر شده است.

مشوق‌های صادراتی

وی در ادامه صحبت هایش با بیان اینکه قرار است برای سال ۹۷ بودجه‌ای در قالب مشوق های صادراتی در نظر گرفته شود گفت: البته بخشی از این ردیف مربوط به برگزاری نمایشگاه هاست. این حمایت نباید در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی محدود شود بلکه باید در برگزاری نمایشگاه‌های داخلی هم موثر باشد.

معاون امور معادن وزیر صنعت اضافه کرد: به طور کلی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی در نظر گرفته شده البته تمامی این اعتبار تخصیص نمی‌یابد.

سرقینی با اشاره به اینکه ذخایر سنگ کشور ۲.۵ میلیارد تن است افزود: ۲ هزار معدن در کشور داریم که از این تعداد هزار و ۲۰۰ واحد کاملا فعال هستند و سایر آنها نیمه فعال، در حال تجهیز و یا راکداند، ظرفیت اسمی این معادن ۲۷ میلیون تن است و سال قبل ۱۴ میلیون تن سنگ تزیینی استخراج شد.

وی با اشاره به واردات سنگ تزیینی گفت: من موافق با این رویه نیستم اما در قوانین کشور آمده که نمی‌توان جلوی واردات را گرفت.  این روند را تنها با وضع تعرفه می‌توان کنترل کرد، کل سنگ وارد شده در سال ۹۶، ۲۶ میلیون دلار ارزش داشته و در مقابل ۳۵۰ میلیون دلار صادرات سنگ، عدد قابل توجهی نیست!

معاون امور معادن وزیر صنعت اضافه کرد: کل سنگ ترخیصی از گمرک ۶۳ هزار تن بوده و واردات ما تنها ۴ درصد از کل صادرات بوده است، البته همین میزان کم مانع از تولید می‌شود.

سرقینی با بیان اینکه سنگ ایرانی محکم ترین، زیباترین و ارزان ترین سنگ دنیاست گفت: سنگ ایران از کیفیت مناسبی برخوردار است و باید در سال حمایت از کالای ایرانی از این محصول حمایت کنیم، البته برای واردات سنگ تزیینی ۵۵ درصد تعرفه وضع شده است.

قوانینی که واردات سنگ را توجیه می‌کند

وی با بیان اینکه ۶۹۹ تعرفه با امضای وزیر وقت صنعت صادر شد تا این تعداد محصول به کلی وارد نشود تصریح کرد: اما متاسفانه با این درخواست موافقت نشد و گفتند این درخواست خلاف قوانین جاری است، من هم مخالف صادرات سنگ خام هستم اما این را هم باید در نظر داشت که قابلیت ۱۰۰ درصدی فرآوری سنگ در داخل وجود ندارد.

معاون امور معادن وزیر صنعت اضافه کرد: هنوز عوارض کلی سنگ وضع نشده است اما در تلاش برای منع واردات هستیم، حتی برای حمایت از کالای ایرانی قیمت‌های پایه سنگ دوبرار شده است تا ارز خوبی از صادرات نصیب فعالان شود.

سرقینی با اشاره به اینکه ۱.۶ حجم صادرات کل سنگ دنیا متعلق به ایران است افزود: این درحالی است که در استخراج سنگ دوم هستیم و این میزان شایسته ایران نیست. همچنین ۲۶ میلیون دلار واردات سنگ تزیینی اعم از فرآوری شده و سنگِ کوپ داشتیم.

وی همچنین با اشاره به نقش فعالان صنعت سنگ بازسازی سوریه و عراق اضافه کرد: اصحاب سنگ نقش خود را در بازسازی عراق و سوریه فراموش نکنند. این درحالی است که تا پیش از بهبود اوضاع در این دو کشور ۱۹ میلیون تن صادرات سیمان صورت گرفت و فعالان این سنگ باید از امروز به فکر این بازارها باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا