افزایش شیوع بیماری ام اس در آذربایجان شرقی

ارک خبر- آذربایجان شرقی، جزء استان‌هایی است که میزان ابتلا به بیماری ام. اس در آن زیاد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ آیرملو رئیس هیات مدیره انجمن ام اس استان در همایش روز جهانی ام اس با بیان این مطلب گفت:: شیوع بیماری ام اس در جوامع مختلف متفاوت است و در کشور ما شیوع این بیماری استان به استان متفاوت است و استان ما جزء مناطقی است که ام. اس بیشترین میزان ابتلا را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در نواحی سردسیر و مناطقی که نور خورشید در فصل‌هایی از سال به صورت مایل می‌تابد احتمال ابتلا به ام اس بیشتر است.

وی با بیان اینکه در کشور حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری هستند خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ۴ هزار نفر در انجمن ام. اس استان عضو هستند و احتمال دارد آمار واقعی بیش از این عدد باشد.

این متخصص مغز و اعصاب از بیماری ام. اس به عنوان بیماری خود ایمنی یاد کرد و گفت: به دنبال بروز تغییراتی در سیستم ایمنی بدن، قسمت‌هایی از سیستم عصب مرکزی مورد تهاجم قرار گرفته و باعث تخریب بخشی از عصب‌ها می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن ام. اس استان ادامه داد: محدودیت سنی در ابتلا به این بیماری وجود ندارد منتها بیشتر سن شیوع در محدوده ۲۰ تا ۳۰ سال است و احتمال ابتلا در زنان تقریبا ۳ برابر مردان است.

وی افزود: عوامل محیطی مثل شهرنشینی، سبک زندگی، نوع غذا‌های مصرفی و حتی استعمال سیگار نیز می‌تواند در بروز این بیماری موثر باشد و بیماری ارثی نیست، اما در بررسی بیماران مبتلا، شاهد زمینه‌های ژنتیکی در بروز این بیماری هستیم.

آیرملو تاری دید، مشکلات حسی – حرکتی و اختلالات تعادلی را به عنوان پیش درآمد‌های شیوع بیماری ام. اس برشمرد و گفت:: هم اکنون ۱۶ نوع داروی تولید داخل برای بیماران ام. اس در بازار وجود دارد و با این حال درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و می‌توان با این ترکیبات دارویی عوارض بیماری را کاهش داد و باعث کنترل مشکلات بیماران شد.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: بیماری ام اس عصب مرکزی نخاع و مغز را دچار می‌کند و بیماری پیش رونده است.

ارشد زاده گفت: تا سال ۲۰۱۰ حدود ۲.۵ میلیون در دنیا به این بیماری مبتلا بودند و در کشور ما در حال حاضر ۶۰ هزار نفر از این بیماری رنج می‌برند.

وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی حدود ۴ هزار نفر عضو انجمن ام اس هستند که ۵۴۳ نفر از آن‌ها تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند.

به گفته ارشد زاده اداره کل بهزیستی استان برنامه‌های حمایت روحی -روانی و حمایت اجتماعی و مالی را در اولویت‌های خود برای این بیماران قرار داده است و در این میان توان بخشی و کمک به بهبود و عملکرد بیماران، فیزیوتراپی، کار درمانی و گفتار درمانی و پیشگیری و کنترل بیماری تلاش برای حفظ استقلال فردی و اجتماعی نیز از دیگر برنامه‌های این مرکز برای بیماران ام. اس است.

طاهر اقدم قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این همایش گفت: تاکنون دارویی برای درمان قطعی این بیماری تولید نشده و هر گونه خبری درباره این موضوع جنبه سودجویی دارد.

دکمه بازگشت به بالا