شناسایی ۲۹۰ روستای آسیب‌پذیر در استان آذربایجان‌شرقی

ارک خبر- معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از شناسایی ۲۹۰ روستای آسیب‌پذیر در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: در سیل عجب‌شیر با تمهیدات جزیی می‌توانستیم جلوی تلفات جانی و مالی را بگیریم.به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا شاملو عصر امروز در جلسه مشترک کمیته برنامه‌ریزی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شهرستان مرند اظهار کرد: در استان آذربایجان‌شرقی ۳۳۵ هزار خانوار روستایی داریم که در ۲۸۳ هزار مسکن ساکن هستند که در این میان ۱۴۷ هزار واحد روستایی توسط بنیاد مسکن و ۲۰ هزار واحد هم توسط خود مردم نوسازی و مقاوم‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۱۶هزار واحد مسکن روستایی در استان نیازمند مقاوم‌سازی هستند، افزود: در جریان زلزله اهر و روزقان عمده خسارات‌ها مروبوط به واحدهایی بود که مقاوم‌سازی نشده بودند.

شاملو خاطرنشان کرد: از ۳۳۵ هزار واحد مسکن روستایی استان، ۵۲ هزار خانوار در شرف دوخانواری هستند؛ در واقع در حدود ۱۶۸ هزار واحد روستایی نیازمند نوسازی و ساخت مسکن بوده و در سال باید ۱۷ هزار واحد باید نوسازی شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی باید در کشور ساخته شود و دولت وام ارزان‌قیمت ۲۵ میلیون تومانی برای نوسازی ارائه می‌دهد؛ امید است سهمیه استان به موقع جذب شود و به ایجاد اشتغال بیانجامد که به طور متوسط احداث هر واحد روستایی ۱٫۵ شغل ایجاد می‌کند.

این مسوول در عین حال تصریح کرد: در قانون، بهسازی واحدهای فرسوده روستایی هم پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم جزو ۸ ماده، ۲۷ قانون به ایمن‌سازی بافت روستاها اشاره دارد، اضافه کرد: در برنامه ششم باید حداقل ۳۰ درصد روستاها ایمن‌سازی شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از شناسایی ۲۹۰ روستای آسیب‌پذیر در استان آذربایجان‌شرقی خبرداد و گفت: در سیل عجب‌شیر با تمهیدات جزیی می‌توانستیم جلوی تلفات جانی و مالی را بگیریم.

شاملو توضیح داد: بنیاد مسکن تجربه خوبی در نوسازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی دارد و به این نتیجه رسیده‌ایم که برنامه‌ریزی نقطه‌ای در روستاها جواب نمی‌دهد و لازم است نگاه آمایشی به توسعه روستایی داشته باشیم.

این مسوول ادامه داد: در آذربایجان‌شرقی طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی را در دو منطقه خداآفرین و یامچی شروع کردیم و آمادگی داریم حمایت‌های لازم را انجام دهیم که این امر هماهنگی کلیه بخش‌ها و دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان داشت: گردشگری صنعتی زودبازده و کم‌هزینه است و ما روستاهایی داریم که به طور متوسط ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان از محل اجاره مکان برای گردشگری درآمد دارند.

شاملو اضافه کرد: در زمینه گردشگری روستایی و بوم‌گردیف ظرفیت‌های زیادی در استان آذربایجان‌شرقی داریم که لازم است هدف‌گذاری مناسبی صورت گیرد و کار جمعی انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا