صنعت فولاد باید خط مقدم تولید و صادرات باشد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

معاون اول رئیس جمهور در آیین افتتاح طرح توسعۀ مجتمع فولاد سبا :

صنعت فولاد باید خط مقدم تولید و صادرات باشد

افتتاح و بهره برداری از این طرح ها در حساس ترین مقطع تاریخ کشور و در شرایطی که دشمن با اعمال تحریم های اقتصادی سعی دارد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ضربه بزند، صورت گرفت و این باعث مباهات است.

این مطلب را دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین افتتاح طرح توسعۀ مجتمع فولاد سبا و نیروگاه ۲۵ مگاواتی(CHP) فولاد سبا، کارخانۀ آهک کلسینه شرکت فولادسنگ مبارکه، ایستگاه تقلیل فشار گاز و تصفیه خانۀ ۳۰۰۰ مترمکعبی پساب صنعتی فولاد مبارکۀ اصفهان گفت.

این مراسم با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و معاونان ایشان، استاندار اصفهان، ائمۀ جمعۀ شهرهای مبارکه و زرین شهر، نمایندگان مردم شریف اصفهان و شهرستان های لنجان، مبارکه و فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار لنجان، فرماندار مبارکه، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیران و مسئولین استان و منطقه و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

وی پس از بازدید از خطوط تولید مجتمع فولاد سبا و افتتاح رسمی پروژه های مذکور طی سخنانی تصریح کرد: استان اصفهان در همۀ بخش های کشور پیشتاز است. هیچ تحول سیاسی، فرهنگی، اجتماعی در ایران نداریم و هیچ پیشرفت مهم اقتصادی و صنعتی وجود ندارد که اصفهان کانون یا نقطۀ اصلی توسعه و پیشرفت آن نبوده باشد. این استان در پیشرفت معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی و خلاصه در تمامی صنایع بزرگ، متوسط و کوچک ایران نقش به سزایی داشته و دارد .

وی ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد قدرتهای اقتصادی حاضر در برجام گفت: مهمترین هدف آمریکاییها به گفتۀ خودشان این است که اقتصاد ما را زمین گیر کنند، زندگی را بر مردم تنگ کنند تا دامنۀ نارضایتی های مردم توسعه پیدا کند و به اهداف دیگری که به دنبال آن هستند، دست یابند. در مقابل، وظیفۀ مسئولان جمهوری اسلامی و ملت ایران این است که با برنامه ریزی دقیق و مقاومت، برنامه های طرف مقابل را به شکست بکشانیم و اقتصاد ایران را سرپا نگه داریم. اینطور نیست که فکر کنیم آمریکایی ها علیه ما اعلام جنگ اقتصادی کرده اند و ما بگوییم هیچ اتفاقی نمی افتد. ما باید در چند جبهه که موردتوجه آنهاست برنامه داشته باشیم؛ آنها میخواهند صادرات نفت ایران را به عنوان مهمترین مرکز درآمد ایران تا ماه نوامبر (آبانماه) به صفر برسانند و به تعبیر خودشان متوقف کنند. برنامه ریزی ما درست نقطۀ مقابل خواستۀ آنان است؛ یعنی میخواهیم نفت مان را به حداکثر میزان ممکن و حد نیاز خودمان در داخل کشور، صادر کنیم. خواستۀ بعدی آنان این است که جلوی صادرات کالاهای اساسی ایران را بگیرند. آنها میدانند وقتی ما اعلام میکنیم ۴۵تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم، حدود ۸۰ درصد از آن در حوزه هایی مثل پتروشیمی، فولاد و مس است و حدود ۲۰ درصد، یعنی سهم کوچکی از آن، صادرات خرد است که متعلق به بخش های مختلف صنعتی و سنتی است. در این ۸۰ درصد، صنعت فولاد باید خط اصلی و مقدم تولید و صادرات باشد؛ همچنانکه مدیران و کارکنان صنعت فولاد کشور پیش از این هم در مقاطع مختلف شایستگی خود را به بهترین شکل ممکن نشان دادند. انتظار دولت و ملت از فولادسازان این است که تولید و صادرات را نسبت به سال قبل افزایش دهند. ملت انتظار دارد در مقطعی که دشمن اینچنین هدفگذاری کرده است، فرزندان خودش در صنعت فولاد در مقابل، هدفگذاری جدیدی انجام دهند و آخر سال با سرفرازی اعلام کنند تولید و صادرات شرکت در سال ۹۷ افزایش یافته است. ما مطمئنیم مدیران و کارکنان صنعت فولاد کشور میتوانند این کار را انجام دهند. نباید در توانمندیهای خود تردید کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ایجاد مانع بر سر راه واردات موردنیاز کشور هدف بعدی دشمن است که این نیز یک موضوع جدی است و به عزم و ارادۀ جدی نیاز دارد. باید با نگاه جدی به ظرفیتهای داخلی به تولید داخلی کشور توجه کنیم و خودکفایی را به عنوان یک راهکار مؤثر موردتوجه قرار دهیم. صنعتگران باید تولیداتی بهتر با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر در اختیار مردم قرار دهند. یکی از بدترین موارد در این شرایط این است که گروه ها یا افرادی میخواهند جیب ملت را غارت کنند. دانستن این مورد تلخ است؛ اما نکتۀ مهمش این است که ما آن عدۀ قلیل را هم به شکل مناسب ادب خواهیم کرد.

جهانگیری با بیان اینکه فاز دوم مجتمع فولاد سبا به همت مدیریت و کارشناسان فولاد مبارکه با بهره مندی از مدرن ترین روشهای تولید به بهره برداری رسیده است، اذعان داشت: درزمینۀ بومی سازی نیز فولادسازان میتوانند بسیاری از بخش های کارخانه ها و تجهیزات را با کمک بخش خصوصی در داخل کشور بسازند.

وی محدودیت منابع آبی استان اصفهان را جدی خواند و گفت: اینکه مجتمع فولاد سبا ۷۰ درصد نیاز آبی خود را از محل تصفیه و بازچرخانی پساب های صنعتی تأمین میکند، افتخار بزرگ است؛ از این رو از دکتر سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، کارکنان و کارگران، مهندسان، مشاوران، پیمانکاران و همۀ کسانی که در این مجموعه زحمت کشیدند و برای پیشرفت کشور تلاش میکنند، صمیمانه تشکر میکنم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا