رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت:جمعیت سالمندی اصفهان درمرحله هشدار است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت:جمعیت سالمندی اصفهان درمرحله هشدار است

به گزارش ارک خبر:طاهره چنگیز بعد از ظهر یکشنبه  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: کمک‌های زیادی در یک سال اخیر توسط اصحاب رسانه در جهت انتشار اخبار به صورت یک جانبه و دوجانبه صورت گرفته است که البته این تعامل جای پیشرفت و کار بیشتر دارد.

وی در رابطه با رسیدگی به تخلفات حوزه بهداشتی درمانی افزود: سامانه ۱۹۰ شکایات بهداشتی را دریافت می‌کند، هرگونه شکایت یا نگرانی در مورد مسائل بهداشت و درمان و دارو و غذا اگر توسط سامانه ۱۹۰ دریافت شود ما موظف به پیگیری این موارد هستیم و ستادی به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی داریم که موردی نیست و پیگیری نشود، مسؤول تعزیرات استان اصفهان در بخش بهداشت هم عضو ستاد است؛ این سامانه رو به توسعه است که برای ارتقای کار در حوزه سلامت و غذا و دارو می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با پیشرفت نظام پرونده سلامت توضیح داد: در رابطه با سامانه سیب گزارش‌هایی به صورت مانیتورینگ دائمی در سطح وزارت بهداشت تهیه می‌شود، در فاز اول در نظر بود مردم بیشتر پرونده تشکیل دهند الان در فازی هستیم که باید پرونده فعال باشد و افراد خدمات بهداشتی دریافت کنند، فاز بعدی این است که گزارش‌های پیشرفت داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات مربوط به پرونده‌های سلامت افراد راستی‌آزمایی می‌شود، در این راستا از طریق پیامک از افرادی که از خدمات پرونده سلامت استفاده کرده و مراجعه کرده‌اند سؤال می‌شود که خدمت دریافت کردند یا خیر و آیا از خدمت دریافت شده راضی بوده‌اند؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نظر سطح پوشش و راستی‌آزمایی پرونده‌ها در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

چنگیز در ادامه در رابطه با غربالگری سریع گفت: در این زمینه به صورت پایلوت در حال برنامه‌ریزی هستیم که ضرورت ارجاع به متخصص مشخص شود و زیرساخت‌های این کار تأمین است، در این زمینه در نظر است در صورت مراجعه افراد و تشخیص بیماری حاد غیرواگیر، برای بیمار نوبت پزشک متخصص هم گرفته شود و فرد به وی ارجاع داده شود، هم چنین پزشک متخصص هم به پرونده بیمار دسترسی داشته باشد و اطلاعات در جهت بهبود بیماری را در اختیار پزشک خانواده نیز قرار دهد.

کمال حیدری  دررابطه با پرونده‌های الکترونیک سلامت اظهار کرد: نظام تحول سلامت دغدغه بیماری‌های غیرواگیر را دارد که در ۱۵ برنامه و ۱۰ برنامه پشتیبان برنامه‌ریزی شده است، یکی از نکات اصلی موفقیت این است که پرونده سلامت الکترونیک تشکیل داده شود که در همین راستا سامانه سیب تشکیل شد.

وی افزود: تاکنون ۴۰ درصد از جمعیت ثبت نام شده در کلانشهر اصفهان دارای پرونده الکترونیک سلامت شده اندوتشکیل این پرونده ها در شهرستان های اصفهان موفق تر بوده و تقریبا ۹۰ درصد جمعیت شهرستان ها پرونده الکترونیک سلامت فعال دارند، اما این طرح در کلانشهر اصفهان با کندی پیش می رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: برای تسریع روند ثبت پرونده های الکترونیکی در شهر اصفهان، از روش های تشویقی و اجباری استفاده خواهیم کرد به گونه ای که کارمندان را ملزم به مراجعه و تشکیل پرونده کنیم و یا اینکه از والدین در زمان ثبت نام فرزندانشان بخواهیم حتما با خانواده برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت مراجعه کنند.

وی با اشاره به استقبال کمتر مردم در کلان‌شهر اصفهان از طرح تحول نظام سلامت، گفت: در این رابطه با اصناف و ادارات هم جلساتی تشکیل شده که افراد را ترغیب به تشکیل پرونده سلامت کنند؛ در گام‌های آخر مطب‌های خصوصی هم باید به سیستم وصل شوند و از خیریه‌ها نیز جهت مشارکت در این طرح دعوت شده است

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت:جمعیت سالمندی اصفهان درمرحله هشدار است

حیدری با اشاره به اینکه جمعیت کشور به سمت افزایش جمعیت سالمندی در حرکت است، گفت: با توجه به شیوع سالمندی و بالا رفتن جمعیت سالمندان اگر امروز فکر جدی برای داشتن سالمندان سالم و پر نشاط نشود به طور قطع در آینده نزدیک به چالش بزرگ سالمندان بیمار مواجه ایم وهدف ما داشتن سالمندانی سالم است و برای این منظور از روش های آموزشی برای ارتقای سلامت جامعه استفاده می کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: یکی از فازهای طرح تحول سلامت، اجرای برنامه های سلامت سالمندان است.
وی همچنین با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان اصفهان در سنین سالمندی قرار دارند، تصریح کرد: این استان در این زمینه در وضعیت هشدار بسر می برد و برنامه های بسیاری از سوی مرکز بهداشت برای بهبود کیفیت زندگی سالمندان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه فراهم کردن زمینه رفاهی و سلامت روان سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: باید در عرصه سلامت و حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری ها در حوزه سالمندان بیش از پیش تلاش کنیم.

 

دکمه بازگشت به بالا