طراحی جایزه زاون، نشانه قدرشناسی سینما از یکی از دوستداران واقعی خود است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

 

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه ویژه زنده‌یاد زاون قوکاسیان:

طراحی جایزه زاون، نشانه قدرشناسی سینما از یکی از دوستداران واقعی خود است

امرالله احمدجو، کارگردان سریال خاطره‌انگیز «روزی روزگاری»، اهمیت وجود جایزه زاون در جشنواره فیلم کودک را قدرشناسی از کسی می‌داند که یکی از دوستداران واقعی سینما بود و سینما و اصفهان را عمیقا دوست داشته است.

این عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه ویژه زنده‌یاد زاون قوکاسیان در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، می‌گوید: زاون با این‌که جزء اقلیت‌ها بود، به موطن خود عشق می‌ورزید و تفاوت‌های فرهنگی را نادیده می‌گرفت و با این‌که می‌توانست در تهران یا خارج از کشور زندگی کند، با آنچه در توان داشت، برای سینمای این شهر خرج می‌کرد.

احمدجو از خلوص نیت و دانش زیاد زاون درباره سینما می‌گوید و می افزاید: دانش زاون هم درباره تکنیک سینما بود و هم درباره حواشی آن، چراکه سینما بسیار گسترده‌تر از مرکز آن است و مسایل پیرامون سینما مانند مدیریت سالن و تبلیغات و بازتاب سینما در جامعه، اجزای مجموعه سینما را تشکیل می‌دهند. به اعتقاد کارگردان «روزی روزگاری»، کسانی تعداد معدودی از افراد هستند که مانند زاون قوکاسیان پیگیر همه مسائل سینما بوده و شناخت کاملی به مجموعه اجزای سینما داشته باشند.

او به تلاش‌های زاون برای تدریس سینما و راه انداختن دانشکده‌های سینمایی و جشنواره‌هایی چون جشنواره فیلم کوتاه حسنات هم اشاره می‌کند و می گوید: این فعالیت ها به‌عنوان میراث زاون باقی مانده و نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران دارد.

احمدجو وقت گذاشتن زاون برای سینما را هم تحسین می‌کند و به یاد می‌آورد که زاون گاه حتی نیمه‌شب با او تماس می‌گرفت و از فیلمی می‌گفت که به تازگی دیده بود.

او مثل بسیاری دیگر به عشق زاون به خانواده و اصفهان اشاره می‌کند و از این می‌گوید که افراد زیادی در اصفهان با زاون دوست بودند که این اتفاق، ناشی از روحیه زاون است، چراکه او دوستدار همه بود و با همه خودمانی رفتار می‌کرد و به همین دلیل شایسته است که یاد و خاطرش باقی بماند.

امرالله احمدجو طراحی این جایزه را ایده بسیار خوبی می داند که نشانه قدرشناسی سینما از یکی از دوستداران واقعی سینما است.

 

دکمه بازگشت به بالا