سهم آذربایجان شرقی از بیکاری کشور ۴٫۵ درصد است

ارک خبر- مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، با اشار ه به این‌که ۴٫۵ درصد بیکاران کشور مربوط به این استان است، اظهار کرد: سه میلیون و۲۰۳ هزار نفر بیکار در سطح کشور وجود دارد که سهم استان ما از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۳۶۹ نفر است.

میر احد حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان اینکه ۵.۵ درصد شاغلین زن کشور و ۵.۲ درصد شاغلین مرد کشور در این استان هستند، اظهار کرد: سهم ۶۰ درصدی زنان در دانشگاه ها باعث شده تا نرخ بیکاری در بین زنان کمتر از مردان باشد، از سویی نیز اکنون زنان در تمامی عرصه ها فعالیت داشته و کار سخت یا کار آسان نمی شناسند.

وی در خصوص آمار بیکاری استان با بیان این‌که در حال حاضر آمار سال ۹۶ به طور کامل اعلام نشده و از سال ۹۷ نیز هیچ گونه آماری در دست نیست، اظهار کرد: یک میلیون و ۱۸۷ هزار نفر شاغل در استان وجود دارد که ۸۸ درصد شاغلین در بخش خصوصی و ۱۱٫۹ درصد شاغلین استان در بخش دولتی فعالیت می کنند.

وی گفت: براساس آمار۱۳۹۵، در سطح کشور سه میلیون و۸۸۰ هزار نفر شاغل زن وجود دارد که سهم استان ما از این تعداد ۲۱۴ هزار و ۲۲۰ نفر است.

حسینی با بیان این‌که ۱۸ میلیون و ۷۷۰ هزار شاغل مرد در سطح کشور وجود دارد، ادامه داد: سهم آذربایجان شرقی از این تعداد حدود۹۷۳هزارنفر است.

وی اضافه کرد: دو میلیون و ۱۹۱ هزار و ۵۶۸ نفر بیکار مرد در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۰۶ هزار و ۵۸۱ نفر مربوط به آذربایجان شرقی است در واقع ۴٫۹ درصد بیکاران مرد کشور را استان ما تشکیل می دهد.

وی با بیان این‌که یک سوم جمعیت بیکاری کشور را زنان تشکیل می دهد، ادامه داد: یک میلیون و ۱۱۸ نفر بیکار زن در کشور وجود دارد که سهم آذربایجان شرقی از این تعداد ۳۷ هزار و ۸۱۵ نفر است درواقع استان ما شامل ۳٫۷ درصد بیکاران زن کشور است.

نرخ مشارکت استان نسبت به متوسط کشوری زیاد است

حسینی در ادامه در خصوص وضعیت نرخ مشارکت در استان، تصریح کرد: نرخ مشارکت استان ۴۱ درصد است؛ درحالی که نرخ مشارکت در کشور ۳۹٫۴ درصد می باشد.

وی نرخ مشارکت مردان در مسائل اقتصادی را در استان ۶۶٫۷ درصد و زنان را ۱۴٫۹ درصد عنوان کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به نرخ بیکاری در استان، متذکر شد: براساس آمار سال ۹۵، نرخ بیکاری آذربایجان شرقی ۱۰٫۸ درصد است که نسبت به پنج سال گذشته آن، حدود ۱٫۷ درصد کاهش یافته است.

وی همچنین نرخ بیکاری بین مردان را در استان ۹٫۹ درصد و در بین زنان ۱۵ درصد اعلام کرد.

وی با بیان این‌که خوشبختانه نرخ بیکاری جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ سال سن در استان نسبت به متوسط کشوری پایین تر است، خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال سن در سطح کشور ۲۹٫۲ درصد و در استان نیز ۲۳٫۸ درصد است.

حسینی اضافه کرد: نرخ بیکاری بین پسران ۱۵ تا ۲۴ سال سن در آذربایجان شرقی ۲۳٫۳ درصد و در بین دختران ۲۵٫۷ درصد است.

سهم قابل توجه زنان در مشاغل خانگی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایحان شرقی در خصوص آمار مشاغل خانگی در استان گفت: بیش از ۱۰۰ هزار نفر در استان در راستای مشاغل خانگی فعالیت می کنند و طی سال‌های گذشته نیز حدود ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصدی برای متقاضیان پرداخت شده است. که این افراد نیز جزو افراد شاغل محسوب می شوند.

وی با اشاره به سهم قابل توجه زنان در بخش صنعت، بیان کرد: در استان ما ۲۰٫۱ درصد شاغلین در بخش کشاورزی فعالیت می کنند که سهم بانوان در این بخش ۲۴ درصد و مردان ۱۹٫۳ درصد است؛ همچنین در بخش صنعت ۳۹٫۷ درصد شاغل وجود دارد که سهم زنان ۴۴٫۵ درصد و مردان ۳۸٫۷ درصد است؛ از سوی دیگر ۴۰٫۱ درصد شاغلین استان در بخش خدمات مشغول کار بوده و سهم زنان در این بخش ۳۱ درصد و مردان نیز ۴۲ درصد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا