۱۸۸۴ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۴۳ هزار میلیارد تومان درحال اجراست

ارک خبر- رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در صنعت گردشگری گفت: در حال حاضر ۱۸۸۴ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۴۳ هزار میلیارد تومان درحال اجراست.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، علی‌اصغر مونسان عصر امروز در شورای اداری شهرستان فیروزآباد با تبریک به مردم کشور و به‌ویژه شهرستان فیروزآباد برای ثبت جهانی محور ساسانی که موجب خیر و برکت خواهد بود، گفت: صنعت گردشگری در دنیا به اقتصاد سوم جهان تبدیل شده است و از این صنعت به‌عنوان یک صنعت اشتغال‌زا نام برده می‌شود و به ازای هر ۱۰ شغل یک شغل را به خودش اختصاص می‌دهد؛ یعنی ۲۸۰ میلیون شغل در دنیا ایجاد کرده است.

او با اشاره به روند روبه‌رشد صنعت گردشگری تصریح کرد: علی‌رغم این‌که با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا دچار مشکل شده‌اند اما صنعت گردشگری به اذعان کارشناسان با روند روبه‌رشد روبه‌رو است و به‌زودی به اقتصاد نخست جهان تبدیل خواهد شد.

مونسان ادامه داد: کشور ما به‌واسطه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جزو ۱۰ کشوری است که پتانسیل رسیدن به صنعت پویای گردشگری را دارد و ما می‌توانیم در مسیر توسعه گردشگری به‌عنوان یک کشور مهم نقش‌آفرینی کنیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در همه جای دنیا این صنعت، صنعتی فرابخشی است و ظرفیت‌های متعددی را بارور می‌سازد به‌عنوان‌ مثال در ایران صنعت گردشگری در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش‌آفرینی اثربخشی را دارد و با توجه به این‌که بر مبنای میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی این صنعت بنا نهاده شده است، می‌تواند نقش مهمی در عرصه فرهنگ ایفا کند.

مونسان در ادامه با اشاره به کارکردهای اجتماعی گردشگری در ایران افزود: ایجاد شور نشاط اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت از دیگر کارکردهای گردشگری است که با استفاده از این حوزه مردم می‌توانند با سرمایه‌های اندک خود به درآمدزایی و اشتغال‌زایی برسند، به‌طوری‌ که در چند سال اخیر پویایی این صنعت موجب شده است که از مهاجرت از روستاها به شهرها جلوگیری شود و شاهد مهاجرت معکوس نیز باشیم.

او با اشاره به وجود ۶۰۰ واحد بوم‌گردی افزود: ما معتقدیم که ظرفیت احداث ۲ هزار واحد بوم‌گردی در کشور وجود دارد و در بخش اقتصادی نیز با کمک این صنعت می‌توانیم ارزآوری برای کشور را رقم بزنیم.

او با تأکید بر این‌که گردشگری موتور محرک بسیاری از صنایع کشور نیز خواهد بود افزود: به‌ عنوان‌ مثال در تعطیلات نوروز گردشگری باعث ایجاد تحرک مثبت در حمل‌ونقل، صنعت، کشاورزی و… می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به راه اثرگذار ثبت مسیر ساسانی فیروزآباد گفت: گام اول قبل از توسعه کاوش‌ها، بهره‌مندی مردم از مزایای این ثبت جهانی با ورود گردشگران خواهد بود.

مونسان با اشاره به طرح‌های دولت تدبیر و امید برای اشتغال‌آفرینی تصریح کرد: در طرح اشتغال روستایی بالغ‌ بر ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای روستاییان محترم و فعال‌سازی آن‌ها در موضوع گردشگری مشخص شده است و این عدد قابل‌ملاحظه‌ای است که می‌تواند به رونق گردشگری و اشتغال روستاییان کمک کند و همه روستاییانی که در محور ثبت شده ساسانی قرار دارند می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

او خاطرنشان کرد: در تبصره ۱۸ ذیل قانون بودجه ۹۷ که در هفته گذشته سازمان میراث‌فرهنگی در قالب تفاهم‌نامه سه‌جانبه با سازمان برنامه‌ و بودجه و صندوق توسعه ملی به امضا رساند، بالغ‌ بر ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای سرمایه‌گذاری برای حوزه گردشگری، دولت محترم در نظر گرفته و امید داریم با این سرمایه‌گذاری ۱۵۷هزار شغل در کشور ایجاد شود.

مونسان افزود: بالغ‌ بر ۴۳ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی است که در قالب ۱۸۸۴ پروژه گردشگری در کشور سرمایه‌گذاری شده است. توسط بخش غیردولتی و با پشتیبانی مالی که دولت کرده است ۴۳ هزار میلیارد تومان در این صنعت در حال انجام است و تا پایان دولت دوازدهم امیدواریم موفق به انجام ۱۲۰۰ پروژه باشیم که جهش جدیدی را برای رونق گردشگری کشور ایفا خواهد کرد.

او همچنین یادآور شد: از این میزان حجم سرمایه‌گذاری، ۱۷۰۰میلیارد تومان مربوط به استان فارس است که این حجم از سرمایه‌گذاری ۱۷۷ پروژه را شامل می‌شود که ۵۶۰۰ تخت به مجموع ۱۷ هزار تخت اقامتی استان فارس اضافه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا