پنجمین همایش فعالان فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد

پایگاه خبری ارک خبر – اصفهان:

با حضور مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

پنجمین همایش فعالان فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد

پنجمین همایش فعالان فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور دانشجویان فعال در عرصه های مختلف فرهنگی این دانشگاه در تالار شهید فتوحی برگزار شد.

در ابتدای این آئین رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اعتقاد ما این است که دانشگاه صرفاً محل کسب یک تخصص و مهارت خاص نیست و برای دانشگاه تعریف جامع‌تری قائل هستیم.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی افزود: دانشگاه محل شکوفا شدن استعدادهای دانشجویان است که در بهترین دوران عمر خود وارد این محیط می‌شوند.

وی بسترسازی مناسب برای این هدف را مهم ترین وظیفه مسئولین دانشگاه دانست و تصریح کرد: حوزه فکر، اندیشه و نظری یکی از حوزه‌های مهم محسوب می‌شود که متأسفانه در کشور دچار مشکل جدی در این زمینه هستیم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، ادامه داد: متأسفانه کمتر به مسائل نفوذ می کنیم و این مسئله موجب می‌شود که در مورد مسائل مختلف با سعی و خطا جلو برویم و هزینه‌ها و ضررهای بسیار زیادی را به کشور و خودمان تحمیل نمائیم.

مدرس هاشمی، تحجر، جمود، قشری و سطحی بودن را مهم ترین مانع اندیشه بیان کرد و افزود: تشکل‌های فرهنگی که در زمینه فکری و اندیشه‌ورزی فعالیت می‌کنند مسئولیت بزرگی در این زمینه دارند تا آزاداندیشی و عمق اندیشه‌ها را بیشتر نمایند.

وی با انتقاد از وضعیت نامطلوب جامعه در حوزه های رفتاری و اخلاقی، صداقت، اخلاق‌مداری، وجدان کاری، تعهد، وفای به عهد ، مسئولیت‌پذیری و نظم را از مصادیق آن برشمرد و تأکید کرد؛ دانشگاه باید در حوزه رفتاری و اخلاقی پیشرو باشد.

مدرس هاشمی ادامه داد: راه نهادینه کردن یک اندیشه در جامعه عرضه اندیشه در قالب هنر است و نقش تشکل‌ها و کانون‌ها در این زمینه بسیار مهم است.

وی حوزه مهارت و سبک زندگی را از دیگر چالش های فرهنگی و اجتماعی عصر حاضر بیان کرد و گفت: طرح تم دانش دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف افزایش مهارت‌آموزی در دانشجویان انجام شد، اما موفقیت این طرح به تشکل‌ها وکانون‌های فرهنگی وابسته است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: قانون، اخلاق و مدارا از جمله ملزومات اصلی و به رسمیت شناختن دیگران نیز از مبانی اصلی انجام فعالیت‌های فرهنگی می باشد.

مدرس هاشمی با تأکید بر لزوم شفافیت در مواضع و فعالیت ها، تصریح کرد: حرکت در چارچوب اسناسنامه، عدم واهمه، صمیمیت افراد و تشکل‌ها و حفظ آرامش به ما کمک می‌کند تا در دانشگاه بتوانیم جلو برویم.

وی با اشاره به شرایط سخت و پیچیده کشور، بیان کرد: علاوه بر مسئولیت‌های عادی که همه مردم کشور دارند، مسئولیت ویژه ای نیز متوجه کسانی است که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، کاهش امید و انگیزه مردم به ویژه قشر جوان را از معضلات اساسی درکشور دانست و گفت: به عقیده من این معضل مهم تر از مسائل اقتصادی است.

مدرس هاشمی اضافه کرد: فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در کنار برنامه‌های درسی، بسیار ارزشمند و امیدآفرین است که با جذب دانشجویان جدیدالورود به این فعالیت‌ها، کمک قابل توجهی به افزایش شور و نشاط در دانشگاه خواهد شد.

حضور پر نشاط و با انگیزه دانشجویان، بهترین مؤلفه در انجام رسالت تاریخی دانشگاه ها

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش با تأکید بر این که مجموعه های دانشجویی از بنیادی‌ترین عرصه‌ها برای سامان‌دهی و ارتقای فرهنگی دانشگاه‌ها است، افزود: انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و شوراهای صنفی در کنار تشکل‌های اسلامی دانشجویان و دانشگاهیان کلیت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های ایران را رقم می‌زنند.

محمد هادی عسکری، کانون های فرهنگی هنری را مکانی برای بازخوانی و اداره روزآمد مباحث فرهنگی و مذهبی در دانشگاه‌ها دانست و با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به فعالیت کانون‌ها و تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی، افزود: در همین راستا تعامل مناسبی با وزارتخانه‌های کشور و بهداشت داریم.

وی با ارایه گزارشی از فعالیت‌های اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر نقش نشریات دانشجویی در ارایه تحلیل درست مسائل مختلف به مدیران دانشگاه‌ها اشاره کرد وگفت: نشریات دانشجویی برآیند اندیشه در نظام اجتماعی هستند و درواقع ویترین اندیشه دانشجویان در زمینه های گوناگون محسوب می شوند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان نقش مؤثر نشریات دانشجویی در خارج کردن دانشگاه ها از رکود و سوق دادن دانشگاهیان به سمت مسئولیت‌پذیری، افزود: در راستای جلوگیری از تضییع حقوق دانشجویان و نشریات دانشجویی، سامانه جامع نشریات دانشجویی را ایجاد کرده‌ایم و به زودی نیز از این سامانه رونمایی خواهد شد.

عسکری با تأکید بر این که انجمن‌های علمی در کنار فعالیت تشکل‌ها و کانون‌ها می‌توانند استعدادهای مختلف را به بروز و ظهور برسانند، تصریح کرد: امروز بیش از ۹ هزار انجمن علمی در کشور داریم که در کنار سایر فعالان فرهنگی یک فضای خیلی خوب را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند.

وی با اعلام این که تاکنون ۱۰ دوره جشنواره حرکت برگزار شده است، افزود: یازدهمین دوره جشنواره ملی حرکت در سال جاری با رویکردهای ویژه، مانند گفتگوی علمی و انتقادی با جامعه و بازار و حضور بخش صنعت با حضور ۸۰ دانشجوی واجد شرایط بین المللی از کشورهای مختلف به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، داشتن یک فضای تعاملی در زمینه‌های مختلف را لازمه پیشرفت دانشگاه‌ها و کشور دانست و ادامه داد: یکی از بهترین مؤلفه‌هایی که می‌توانند به دانشگاه‌ها در انجام رسالت تاریخی خود کمک ‌کند، حضور پر نشاط و با انگیزه دانشجویان است.

عسکری با اشاره به ویژگی دانشگاه‌های مؤثر و نسل سوم که نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند و همواره در حال رصد مسائل و مشکلات کشور بوده و برای رفع آنها راهکار ارایه می دهد، گفت: دانشگاه مؤثر، دانشگاهی است که پس از انقلاب اسلامی توانست در ساختن کشور، مدیریت جنگ، تأمین نیروی انسانی برای جنگ و کمک به دولت در اداره جنگ مؤثر باشد.

برگزاری نشست پرسش و پاسخ فعالان فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان با مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز نشست های کارشناسی مربوط به اقدامات کانون های فرهنگی هنری، انجمن های علمی و تشکل های دانشجویی، از جمله بخش های مهم این مراسم بود.

گفتنی است: پنجمین همایش فعالان فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور مجموعه‌های دانشجویی، کانون‌ها، انجمن‌های علمی، تشکل‌ها، مجموعه‌های فرهنگی خوابگاه، رابطین طرح هدا در دانشکده‌ها و فعالین نشریات دانشجویی، عصر امروز در تالار شهید فتوحی این دانشگاه برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا