بیش از۸۶ هزار نفر اصفهانی در هفتمین دوره طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم ثبت نام کردند.

پایگاه خبری ارک خبر – اصفهان:

بیش از۸۶ هزار نفر اصفهانی در هفتمین دوره طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم ثبت نام کردند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: بالغ بر ۸۶ هزار  نفر را در سراسر استان اصفهان در جوار امامزادگان عظیم الشان در طرح ملی حفظ قرآن، با حضور ۵۷۰ مربی تحت آموزش قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی بیان داشت: وظایف کلی اداره کل اوقاف در  سه حوزه قرانی، موقوفات و بقاع متبرکه خلاصه می شود که در حوزه قرآنی بنابر تاکید مقام معظم رهبری  باید در طول ۴ سال یک میلیون نفر حافظ قرآن  با حداقل حفظ سه جز از قران تربیت شود که  سهمیه استان اصفهان از این تعداد ۸۰ هزار نفر بوده که توانست بیش از صد درصد محقق شود و بالغ بر ۸۶ هزار  نفر را در سراسر استان در جوار امامزادگان پیرو طرح ملی حفظ قرآن، با حضور ۵۷۰ مربی توانمند به صورت رایگان آموزش دهد.

وی مطرح کرد: حق الزحمه مربیان قران هرچند اندک توسط  اوقاف پرداخت می شود در حال حاضر بیش از ۸۰۰ مربی در طرح ملی حفظ قرآن بکار گرفته شده که از دولت و مجلس  انتطار می رود حداقل برای آنان یک بیمه ثابت مشخص کنند تا مربیان هم بتوانند از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند که این خدمت شایسته ای به جامعه قرآنی خواهد بود.

وی افزود: در طول ۴۰ سال انقلاب، چهل و یک دوره مسابقات بین المللی به متولی گری سازمان اوقاف برگزار شده  است خو شبختانه استان اصفهان توانست در سال ۹۵ و ۹۶  در رشته حفظ کل قرآن رتبه اول مسابقات بین المللی را از بین ۸۴ کشور اسلامی بدست آورد.

مدیر کل اوقاف و امور  خیریه استان اصفهان در حوزه موقوفات گفت:در حوزه موقوفات استان اصفهان بیش از ۱۵ هزار موقوفه داریم بنابر امار ۵۳۱۶ مسجد در استان وجود دارد که دارای بیش ترین مسجددر شهر  نیک آباد و جرقو یه  و کمترین مسجد در شاهین شهر هستیم و همچنین دارای ۹۷۰ حسینه  و تعدادی دارالقرآن و  جامعه القرآن و حوزه علمیه در استان اصفهان هستیم.

حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد:از ۱۵ هزار موقوفه بیش از ۷ هزار موقوفه متبرکه و  ۸ هزار موقوفه منفعتی داریم که با  کسب درآمدی آن را طبق نیت واقف  هزینه می کنیم برای مثال بیش از ۶۰ درصد موقوفات منفعتی زمین های کشاورزی است که متاسفانه به دلیل خشکسالی های اخیر شرمنده مردم شدیم ولی زمین هایی در  شهر های بزرگ و کوچک قابل سرمایه گذاری داریم که در  بحث کاربری تجاری، مسکونی، خدماتی و رفاهی  توجیه اقتصادی دارند.

مدیر  کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: موضوعات موقوفات اصفهان متعدد است و مربوط به مسجد، حسینیه و مدرسه نیست بلکه می توان خیلی از اراضی موقوفه را در بحث جذب گردشگر نیز احیا کنیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه در شش ماه نخست امسال بالع بر  ۶۱ مورد وقف جدید  داریم گفت: در وضعیت فعلی توصیه داریم.

حجت الاسلام صادقی گفت: وقف های جدید راجع به ساخت مساجد، حسینیه و تکایا و برای قرآن و امور قرانی و زوج های جوان و نیز بقاع متبرکه و وقف برای اطعام نیازمندان است.

وی نقش اقتصاد در وقف را تشریح کرد و گفت: یکی از  مصادیق اقتصاد مقاومتی، وقف است که می توانیم در موضوع وقف کمک به اقتصاد کشور و همچنین کمک به نیازمندان را بیشتر در نظر بگیریم با این وجود، باید گفت اوقاف می تواند نقش بسیار موثری در اقتصاد کشور  ایفا کند و با همت مردم و دولت می توانیم  کشور را از  بحران های اقتصادی نجات دهیم اینکه بخشی از  اموالمان را وقف نیازمندان و در جهت خیرات صرف کنیم.

وی در خصوص ثبت موقوفات در سامانه جامع بانک اطلاعات خاطر نشان کرد: این سامانه در سال ۹۱ راه اندازی شده و هدف از این راه اندازی ایجاد شفاف سازی و کاهش تخلفات در موقوفات بوده است که  اطلاعات رقبات و موقوفات با کاربری های مشخص، کامل و جامع است.

حجت الاسلام صادقی در بحث تثبیت مالکیت به پرونده های قضایی اشاره کرد و گفت: پیرو این، چند تفاهم نامه بین دستگاه ها و سازمان ها با اداره کل اوقاف منعقد شده است شامل یک تفاهم نامه بین منابع طبیعی و اوقاف که بحث اختلاف مالکیت۱۲۵۰۰ هکتار اراضی حل و فصل شد و ۵ هکتار این اراضی متعلق به اوقاف بوده است همچنین در ۴۴ امامزاده از ۵ الی ۱۵ هکتار از اراضی با هدف توسعه امامزاده، توسط منابع طبیعی به امامزادگان داده شده  که بیشتر این اراضی جهت توسعه امامزاده آقا علی عباس ( ۷۴ هکتار) و امامزاده مشهد اردهال ( ۶۴ هکتار ) سند مالکیت به اوقاف داده شده است.

وی افزود: طبق این تفاهم نامه ما توانستیم در طی دو سال اخیر سند های مساجد، حسینیه و تکایا را اخذ کنیم و یک تفاهم نامه با اداره کل اسناد انجام دهیم شایان ذکر است در طول ۳۵ سال بالغ بر سه هزار سند برای موقوفات اخذشد در حالی که در طول چهار سال اخیر بالغ بر ۷ هزار رقبه را دارای سند کردیم. پیرو این یک تفاهم نامه جدید با بهداشت و درمان منعقد شده که نزدیک به ۲۲ میلیارد تومان بدهی به اداره کل اوقاف استان دارد همچنین با انعقاد تفاهم نامه بین نیروهای مسلح و اوقاف بالغ بر ۴۹ میلیارد تومان به اداره کل اوقاف بدهی دارد و اداره کل آموزش و پرورش استان هم قریب به ۱۰ میلیارد تومان بابت اجاره بدهکار اوقاف است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به برنامه های  اوقاف در ماه محرم اشاره کرد و گفت: بیش از  ۵۰۰ روحانی به امامزادگان و روستاها و مساجد اعزام کردیم که در خیمه های معر فت حضور داشته و بحث سخنرانی، عزاداری و پاسخ گویی به سوالات اعتقادی و شرعی مردم را دارند. همچنین یک طرح مهر تندرستی  جهت موقوفات که واقف، وقف نموده برای بیماران صعب العلاج داریم که برای رفع نیاز بیماران هزینه می شود.

 

 

دکمه بازگشت به بالا