کتاب «روزنامه عاشورا» منتشر شد

پایگاه خبری ارک خبر – اصفهان:

کتاب «روزنامه عاشورا» منتشر شد

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، کتاب «روزنامه عاشورا» را به عنوان پنجمین اثر از سلسله آثار انتشار یافته در مجموعۀ مطالعات ایرانی اسلامی به چاپ رسانده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حمید عطائی نظری بیان داشت: این اثر برگردان فارسی کتاب «یَوم الطَّفّ» تألیف آیت الله شیخ هادی نجفی است که به قلم دانشور ارجمند آقای جویا جهانبخش ترجمه شده است.

وی افزود: «روزنامۀ عاشورا» گزارشی است مبسوط و تا حدّ امکان دقیق از رُخدادهای روز عاشورا که بر بنیاد منابع و متون تاریخی و رِوایی و ادبیِ گوناگون و اغلب کهن تدوین یافته است.

عطایی ادامه داد: نامگذاری این کتاب به «روزنامۀ عاشورا» نیز از همین جهت است که در این کتاب گزارش رویدادها و رخدادهای روز عاشورا آمده است و چنانکه می‌دانیم در گذشته به دفتر گزارش‌ حوادث و وقایع روزانه اصطلاحاً «روزنامه» می‌گفته‌اند.

وی تصریح کرد: کوشش نویسنده و ترجُمان در کتاب روزنامۀ عاشورا برای گردآوری نقل‌ها و اَخبار متعدّد و متنوّع دربارۀ حوادث روز عاشورا و داوری و عیارسنجی عالمانه‌ در باب آنها، این اثر را کتابی کم‌نظیر در زمینۀ شناخت وقایع روز عاشورا نموده است.

دبیر سلسله منشورات مجموعۀ مطالعات ایرانی – اسلامی اذعان داشت: هدف مؤلِّف و نیّت مترجمِ روزنامۀ عاشورا از تمهید این دفتر ارائۀ مجموعه‌ای از متون و گفتاوردهای برگرفته از منابع اصلی و اصیل در خصوص واقعۀ شهادت امام حُسَین (علیه‌السّلام) و یاران وفادار ایشان در کربلا بوده است تا هم تصویر به‌نسبت روشنی از رُخدادهای روز عاشورا عرضه شود و هم زمینه‌ساز تأمّلات و تحقیقات بیشتر در این موضوع گردد.

وی افزود: نویسندۀ کتاب، بر اساس منابع و مقاتل مختلفِ معتبر، گزارش‌های گوناگون در خصوص شهادت هر یک از شهیدان کربلا را به‌ترتیب تاریخی کنار هم نهاده و اغلب به مقایسه و جرح و تعدیل آنها نیز پرداخته است و خواننده را در میان انبوه اَخبار سرگردان رها نکرده.

عطایی تصریح کرد: در نتیجه، حاصل کار ایشان گزارشی محقّقانه از وقایع روز عاشوراست که برای خوانندگان عالِم و عامی که به‌دنبال مقتلی در مجموع معتبر هستند سودمند می‌افتد. با توجّه به ویژگی‌ها و امتیازات یادشده، بی‌گمان انتشار این کتاب در جبران بخشی از کاستی‌های فراوان در عرصۀ عاشورا پژوهی مؤثِّر می‌افتد.

وی در پایان گفت: به جهت اهمّیّت کتاب روزنامۀ عاشورا، آئین رونمایی از این اثر قرار است به خواست خداوند در روز پنج‌شنبه ۱۹ مهرماه سال جاری از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح با حضور نویسنده ارجمند و مترجم محترم کتاب و سخنرانی استادان ارجمند آقایان دکتر محمد علی مهدوی راد و استاد محمّد اسفندیاری در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می شود و حضور همۀ محقّقان و علاقه‌مندان به مباحثات علمی دربارۀ عاشورا مغتنم و مایۀ امتنان است.

دکمه بازگشت به بالا