بخش زیادی از بدهی های به جای مانده، تسویه شد/ ممکن بود اصفهان برای همیشه بدون مترو بماند

پایگاه خبری ارک خبر – اصفهان:

گزارش یک سال عملکرد شهردار در صحن شورا:

بخش زیادی از بدهی های به جای مانده، تسویه شد/ ممکن بود اصفهان برای همیشه بدون مترو بماند

شهردار اصفهان از تسویه بخش زیادی از بدهی سه هزار میلیارد تومانی مدیریت شهری طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: شعار اولیه شهرداری صرفه جویی و کاهش هزینه ها بود که صرفه جویی‌های بسیاری تاکنون انجام شده است.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی ۱۵ مهر ماه همزمان با سالروز آغاز حضور خود در شهرداری اصفهان با حضور در پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان ضمن تبریک روز جهانی کودک و هفته نیروی انتظامی به ارایه گزارش عملکرد یک ساله خود پرداخت و افزود: در راستای شفافیت، این گزارش به مردم و اصحاب رسانه ارایه می شود.

سرزندگی در عین اداره ارزان شهر

وی با تاکید بر این که مجموعه مدیریت جدید به دنبال سرزندگی شهر اصفهان است، اذعان داشت: اصفهان، شهری خلاق، دوستدار کودک و شهری جهانی است و به همین دلیل تلاش داریم با تعامل شورا و اتفاق و همدلی آنان، از مشکلاتی که مانع این سرزندگی می شود، عبور کنیم.

شهردار اصفهان اظهار کرد: امسال افزایش قیمت ارز و رکود تورمی همچنین مشکلات ناشی از روابط خارجی و فضای عمومی سیاست ما را برای اداره ارزان شهر با چالش هایی مواجه کرد اما امیدواریم با اراده ملی و اتفاق محلی، بر این مشکلات فائق آییم تا سرزندگی این شهر را در عین اداره ارزان شهر حفظ کنیم.

اتمام نیمه تمام ها

شهردار اصفهان تصریح کرد: از ابتدای کار تلاش کردیم پاسخگوی مطالبات مردم در پروژه های نیمه کاره باشیم. پاسخگوی چیزهایی بودیم که نقشی در تصمیم گیری آن ها نداشته ایم اما خود را موظف می دانیم وجدان عمومی را قانع کنیم. مردم از ما می پرسند چرا مترو از چهارباغ رد شده، چرا زاینده رود خشک است، چرا میدان امام علی(ع) این گونه است، چرا جهان نما این گونه است، مردم می خواهند بدانند چرا شهرداری دیون زیادی دارد و آیا این دیون، صرف امور زیرساختی شده است یا نه؟

وی اعلام کرد: ما نقشی در موضوع شاهدژ صفه نداشته ایم اما خود را موظف می دانیم به گونه ای عمل کنیم که چاره اندیشی شود و اصلاح صورت گیرد.

رایزنی برای زنده رود

نوروزی با اشاره به این که برنامه های مدیریت شهری با سیاست های مالی، محیطی، اکولوژیک، سیاسی و فرهنگی پیش رفته است، خاطرنشان کرد: در موضوع زاینده رود باید بگویم، خشکی زاینده رود، نقطه ثقل نا امیدی مردم شده است. زاینده رود، سوال همه مردم است. در هر مجلس و محفل و مسجدی که می رویم، یکی از سوال های حتمی مردم، زاینده رود است.

شهردار اصفهان اذعان داشت: شهرداری، خود مطالبه گر زاینده رود و صاحب حق آبه است. از این رو شهرداری وضعیت زاینده رود را هم دنبال و هم مطالبه می کند. برای زاینده رود همه تلاشمان را انجام داده ایم؛ جلسات مختلفی صورت گرفته و صدای مردم اصفهان را به مسئولان رسانده ایم.

وی افزود: در موضوع زاینده رود با رییس جمهور، با معاون اول رییس جمهور، با معاون حقوقی رییس جمهور، چندین تن از وزرا صحبت کرده ام و همان ابتدا نامه ای را به مقام معظم رهبری نوشتم و مشکلات زاینده رود را تشریح کردم. امیدوارم این چالش اصفهان برطرف شود.

وی به طرح بازچرخانی آب زاینده رود اشاره کرد و افزود: اگر این طرح توجیهات لازم را داشته باشد و شورا آن را تصویب کند، شهرداری هم مخالفتی با طرح نخواهد داشت.

توجه به همه مناطق و محلات شهر

وی تحقق شهر فرهنگی بر اساس شهروند محوری را در اولویت برنامه های یک سال گذشته عنوان و بیان کرد: در یک سال گذشته ۷۵۷ عنوان برنامه فرهنگی در شهر اجرا شده است و در واقع در هر ۳۶۵ روز سال دو برنامه داشته‌ایم، در ایام نوروز نیز ۷۰ عنوان برنامه برای جلب رضایت مردم و گردشگران اجرا شد؛ همچنین در اردیبهشت ماه به مناسبت هفته اصفهان ۶۸ برنامه با ۶۰۰ اجرا در بخش های مختلف شهر داشته ایم، نقش محلات را برای اجرای برنامه‌ها افزایش دادیم و برنامه ها را به محلات و مناطق مختلف شهر بردیم و همه این برنامه ها با کاهش هزینه ها و حفظ کیفیت و تنوع اجرا شده است.

شهردار اعلام کرد: فروش بلیط های تئاتر در تئاترهایی که در سالن های شهرداری اصفهان اجرا شده، طی یک سال گذشته ۴۸۰ میلیون تومان بوده است که آمار بسیار خوبی در حوزه فرهنگ است.

ممکن بود اصفهان برای همیشه بدون مترو بماند

شهردار اصفهان با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل گفت: در اصفهان خط یک مترو ۱۷ سال طول کشید و در این ۱۷ سال ۸۷ درصد کار انجام شد، اما ۱۳درصد باقی مانده و درصدی که نفس گیر بود و مانع اتمام کار شده بود، تنها در چهار ماه به اتمام رساندیم که در این چهار ماه ۴۰۰ میلیارد هزینه شد. به جرأت می گویم اگر این هزینه پرداخت نمی‌شد، در حال حاضر با سه برابر شدن هزینه‌ها نمی توانستیم پروژه را به اتمام برسانیم و اصفهان بدون مترو می ماند.

وی با اشاره به استفاده ۱۸ هزار نفر از مترو در روزهای اولیه افتتاح خط یک قطار شهری اظهارداشت: امروز روزانه حدود ۶۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند که این رقم باید به ۱۰۰ هزار نفر برسد، همچنین خط دو مترو طبق برنامه در حال احداث است اگر چه بامشکلاتی مواجه است، اما ایستگاه ها در حال ساخت است.

افزایش مشارکت مردم

وی اضافه کرد: در حالی که شهرداری تهران نتوانست بخش عظیمی از اوراق مشارکت خود را بفروشد، شهرداری اصفهان ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای مترو به فروش رساند که این نشان دهنده افزایش مشارکت مردم است.

نوروزی اضافه کرد: در ابتدای شروع به کار مدیریت جدید شهری اعلام کردیم آمده‌ایم تا پروژه های نیمه کاره ۲۰ ساله را اتمام برسانیم، در این راستا توانستیم مترو را ظرف چهارماه به اتمام برسانیم؛ تکلیف جهان نما نیز مشخص شد، همچنین بدهی‌های سالن اجلاس در حال پرداخت است و ۳۰۰ نفر در این پروژه در حال کار هستند و احداث هتل آن نیز در حال پیگیری است.

نوروزی در خصوص حمل و نقل عمومی شهر اصفهان گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی، ۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شد. تعدادی از اتوبوس ها را بازسازی کردیم و ٢٠٠ اتوبوس هم در حال بازسازی است.

وی با اشاره به این که قیمت هر اتوبوس اسکانیا تا یک میلیارد و ١٠٠ میلیون تومان افزایش یافته، گفت: با این حال برای خرید بیش از ٢٠٠ اتوبوس دیگر در حال مذاکره هستیم.

وی به احداث ١٠ ایستگاه سنجش آلودگی هوا و صوت با هدف حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار شهری در سال گذشته اشاره کرد و اعلام داشت: هزینه ثبت تخلفات دوربین های هوشمند نظارتی و ثبت تخلف، در یک سال گذشته ١٠٠ میلیارد تومان بوده که تنها سه میلیارد تومان آن به شهرداری پرداخت شده، در حال رایزنی برای افزایش سهم شهرداری در این زمینه هستیم تا درآمد پایداری از این طریق داشته باشیم.

وی در خصوص خدمات حوزه شهرسازی گفت: بحث تعیین تکلیف ۱۷۰ هکتار از زمین های شهید کشوری که ۱۲ سال بر زمین مانده بود با پیگیری های انجام شده در شورای برنامه ریزی به تصویب رسید، همچنین توافق بزرگی با ارتش در حال انجام است که آینده شهر در حوزه املاک را تضمین خواهد کرد.

بخش زیادی از بدهی های شهرداری تسویه شده است

وی با انتقاد از وجود بدهی‌های بسیار از دوره قبل اظهار کرد: سه هزار میلیارد بدهی بر دوش شهرداری و شورای شهر بار سنگینی بود که بخش زیادی از آن تسویه شد؛ نمایشگاه بین المللی اصفهان هفت میلیارد بدهی داشت که آن ها را پرداخت کردیم. با در نظر گرفتن افزایش قیمت ها باید برای جشنواره کودک ۲۷ میلیارد تومان هزینه می کردیم در حالی که با وجود افزایش چندین برابری همه هزینه های کشور، با ۶ میلیارد تومان جشنواره را به اتمام رساندیم که ۳ میلیارد تومان آن را شهرداری پرداخت کرد. با صرفه جویی و کیفیت بیشتر و کاهش هزینه ها این جشنواره برگزار شد این درحالی است که برنامه های جانبی این دوره بیشتر از قبل بود و در ایام جشنواره چهارباغ مملو از شهروندان بود.

 شهردار اصفهان در خصوص مصوبه حریم شهری گفت: برای ساخت و ساز منطقه علی آباد کلنگان در منطقه ۱۲ که مالکان آن بیش از ۲۰ سال به دنبال این موضوع بودند مصوبه شورای عالی را اخذ کردیم، همچنین ۳۹ مصوبه از شورای برنامه‌ریزی استان در خصوص پروژه های شهری اخذ شد.

نوروزی در خصوص تفاهم نامه اصفهان با وزیرراه و شهرسازی گفت: برنامه جامع با رویکرد نوین و مشارکت ذینفعان را طی تفاهم‌نامه‌ای با وزیر راه و شهرسازی تصویب کردیم که بر اساس آن اصفهان به عنوان شهر پایلوت برای این برنامه شناخته شد. همچنین در کمیسیون ماده ۱۰۰ مقرر شد ظرف سه روز پاسخگویی به درخواست ها انجام شود.

وی با اشاره به مراحل صدور پروانه ساختمانی گفت: با دستوری که به معاون شهرسازی ابلاغ شد مقرر شده پروانه های ساخت ظرف ۴۵ روز صادر شود و این ها همه فرآیندهایی است که در راستای خدمت رسانی به مردم، حقوق شهروندی آن ها و تسهیل امور صورت گرفته است.

تدوین شیوه نامه باز آفرینی شهری در توسعه پایدار اصفهان

شهردار اصفهان به تدوین شیوه نامه باز آفرینی شهری در توسعه پایدار اصفهان اشاره و بیان کرد: همچنین سند تفاهم همکاری یونیسف و اصفهان را منعقد کردیم که طی آن اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک در ایران و به صورت پایلوت انتخاب شد و دبیرخانه قرار است این موضوع را در یونیسف هم اعلام کند، همچنین تهیه برنامه جامع شهر دوستدار کودک در حال انجام است.

۲۸۷ قرارداد عمرانی با حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه

نوروزی با بیان اینکه ۲۸۷ قرارداد عمرانی با حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه در یک سال گذشته انجام شده است، اظهار کرد: عملیات اجرایی رینگ چهارم آغاز شده، این پروژه با ۸۷ کیلومتر سنگین ترین پروژه استان است که ظرف سال های آینده تکمیل می شود.

شهردار اصفهان با اشاره به توسعه میدان امام علی(ع) افزود: از ابتدای دوره مدیریت شهری جدید پروژه های عمرانی میدان عتیق رونق قابل توجهی گرفته است همچنین حرکت های مثبتی برای شکسته شدن تحریم های مردمی در این میدان شکل گرفته است.

تشکیل ستاد بحران خشکسالی در اصفهان

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران خشکسالی در اصفهان گفت: سه هزار و ۷۵۰ هکتار فضای سبز را با بهترین کیفیت باتوجه به شرایط خشکسالی آبیاری کردیم که در این امر از مخازن مخصوص استفاده شد. همچنین با ایجاد تصفیه خانه پساب و خریداری ۳۰ هزار تانکر آب آبیاری شهر را به بهترین نحو انجام دادیم تا تابستان خشک را سپری کنیم.

کاهش ۴۵ درصدی مصرف برق

شهردار اصفهان در خصوص صرفه جویی های صورت گرفته در شهرداری اصفهان گفت: در راستای بهینه سازی و افزایش بهره وری در اماکن و مجموعه های مرتبط با شهرداری، ۴۵ درصد کاهش مصرف برق را شاهد بودیم، شهرداری در سال گذشته بزرگترین کاهش دهنده مصرف برق در اصفهان بوده است؛ بابت این کاهش مصرف یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تشویقی از اداره برق دریافت کردیم.

نوروزی تاکید کرد: در مهرماه سال گذشته برای شروع کار تنها ۳۲ درصد بودجه با احتساب اوراق مشارکت محقق شده بود که در مدیریت جدید ۸۰ درصد بودجه سال ۹۶ محقق شد و اکنون هم ۴۳ درصد بودجه سه هزار میلیاردی سال ۹۷ تحقق پیدا کرده است که میزان بسیار قابل توجهی است و اگر بر غول دیون غلبه کنیم، مایلیم برای کارمندان هم افزایش حقوق و پاداش داشته باشیم.

انضباط مالی

وی با تأکید بر اینکه به شعارهایمان عمل کردیم، گفت: شعار اولیه شهرداری صرفه جویی و کاهش هزینه ها بود که صرفه جویی‌های بسیاری تاکنون داشته‌ایم، انضباط مالی و شفافیت مالی از دیگر شعارهای مدیریت شهری بود که توانستیم آن را نیز عملیاتی کنیم، همه باید بدانند که ترک تشریفات را به حداقل رساندیم و اصل حاکمیت قانون را جاری کردیم و تا حد بسیاری بر ترک تشریفات اصرار داریم.

مبارزه جدی با فساد

شهردار اصفهان افزود: اقدامات خاصی نیز برای مبارزه با فساد در شهرداری انجام شده است، در مسائل غیر شفاف مالی به هیچ کس رحم نمی کنیم؛ کسی حق ندارد اگر چیزی را در این رابطه می‌داند به من نگوید؛ شهرداری از نقطه نظرات همه اعضای شورا، مدیران، کارکنان و کارشناسان مجموعه شهرداری و مردم عزیز استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به تشکیل بیش از ۳۸ جلسه هم اندیشی در یک سال گذشته با اقشار مختلف تحت عنوان نشست های هم اندیشی اصفهان فردا گفت: با همه اقشار و اصناف شهر جلسه داشتیم که این امر برای شهرداری بسیار حائز اهمیت بود و هرجلسه سه ساعته آن به مثابه کلاس درسی در حضور اهل فن بود؛ همچنین در حوزه دیپلماسی شهری و بین المللی تعداد زیادی جلسه با هیئت های خارجی داشته ایم که توسعه بین المللی از طریق خواهرخوانده‌ها را همواره مد نظر داشته ایم، چرا که اصفهان ظرفیت بسیاری در این خصوص دارد که در این راستا تاکنون اصفهان را به بسیاری از کشورها و شهرهای مهم جهان معرفی کرده‌ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا