اصفهان کاندیدای پیوستن به شهرهای جهانی دوستدار سالمند

پایگاه خبری ارک خبر – اصفهان:

در کارگاه آموزشی شهر دوستدار سالمند مطرح شد؛

۳۰ هزار شهروند سالمند اصفهانی از طرح منزلت شهروندی بهره مند هستند/اصفهان کاندیدای پیوستن به شهرهای جهانی دوستدار سالمند

کارگاه آموزشی “شهر دوستدار سالمند، حمایت و مشارکت های اجتماعی” با حضور نمایندگانی از سازمان ملل متحد و جمعی از مدیران شهری و استانی برگزار شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، کارگاه آموزشی شهر دوستدار سالمند، حمایت و مشارکت های اجتماعی با حضور خانم دکتر جودان نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران، هومن محمدی معاون شورای سالمندان کشور، جمعی از مدیران شهرداری و دستگاه های مختلف استان برگزار شد.

مشارکت، سلامت و امنیت سالمندان

مدیر برنامه جمعیت و توسعه صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران در این کارگاه آموزشی که به مناسبت هفته ملی سالمند و به همت معاونت اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۵ بیشترین نسبت جمعیت سالمند را دارا بوده و پس از آن کشورهای آسیایی قرار دارند. کشورهای آفریقایی نیز با جمعیت بسیار زیاد جوان مواجه هستند.

دکتر کامبیز کبیری تصریح کرد: در سال ۲۰۵۰ تعداد بسیار زیادی از کشورها بیش از ۳۰ درصد جمعیت سالمند را دارا خواهند بود. این موضوع تمام کشورهای قاره اروپا و آسیا را در بر می گیرد و می تواند به عنوان یک چالش مطرح باشد اما باید از این چالش به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

وی ادامه داد: یک شهر، اجتماع یا یک تجارت دوستدار سالمند باید بتواند تمام خدمات خود را در دسترس قرار داده و احتیاجات و ظرفیت های موجود سالمندان را برطرف کند.

تقویت سالمندی فعال

مدیر برنامه جمعیت و توسعه صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران با بیان اینکه شهر دوستدار سالمند به تقویت سالمندی فعال می پردازد، افزود: سالمندی فعال به معنای بهینه سازی فرصت ها در زمینه مشارکت، سلامت و امنیت سالمندان به منظور افزایش کیفیت زندگی آنها در تمام سنین است.

وی اضافه کرد: موضوعاتی مانند مسکن، فضاهای عمومی و حمل و نقل برای سالمندان یک موضوع است اما مهمتر از این موضوعات موضوعی که مشارکت سالمندان را فعالتر می کند، محیط های اجتماعی است که مشارکت مدنی سالمندان را فعال و خدمات اجتماعی و بهداشتی را برای تمام گروه های سالمندی فراهم می کند.

کبیری گفت: هدف نهایی شبکه محیط های دوستدار سالمند ایجاد شهرهای دوستدار سالمند است تا بتوانند تغییرات جدی را در زندگی سالمندان ایجاد کرده و تبادل تجربه بین شهرها را تسهیل کنند. از دیگر مزیت های این شبکه دسترسی به اطلاعات و اجتماع های بین المللی، دسترسی به حمایت فنی، آگاهی جهانیان از فعالیت های مرتبط با سالمندان از طریق این شبکه و خلق شدن فرصت هایی برای جلب مشارکت دیگران است.

وی با اشاره به مراحل مختلف ایجاد محیط دوستدار سالمند، تاکید کرد: تشکیل کمیته برای برنامه ریزی و خلق محیط دوستدار سالمند، ارزیابی دقیق از نیازهای کل شهر توسط این کمیته، به اشتراک گذاری داده ها با همگان به منظور مشارکت، برنامه ریزی و به تایید رسیدن آن توسط همه اقشار، مشورت برای برنامه ریزی طرح ها و تعیین منابع مالی، ارزیابی و بازبرنامه ریزی از جمله مراحل مختلف ایجاد محیط دوستدار سالمند است.

توجه به سالمندان تنها وظیفه شهرداری نیست

معاون شورای سالمندان کشور نیز در ادامه این کارگاه آموزشی با بیان اینکه توجه به سالمندان وظیفه یک دستگاه خاص مانند شهرداری نیست، گفت: خارج از سیاسی کاری ها از نظر انسانی محیط دوستدار سالمند یادآور خوبی است که به ما می گوید در کنار ما افرادی زندگی می کنند که آیینه آینده خودمان هستند. بنابراین هر خدمت یا برنامه ریزی برای این قشر از جامعه یک سرمایه گذاری انسانی به معنای واقعی خودش است.

دکتر هومن محمدی تصریح کرد: سرعت سالمندی جمعیت و شهرنشینی در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند ایران در کنار هم در حال رشد هستند. شهرهای بالای ۱۰ میلیون جمعیت در قرن بیستم ۵ برابر افزایش پیدا کرده اند و همچنان روند رو به افزایش دارند.

وی سالخوردگی جمعیت را یک موفقیت ارزیابی کرد و افزود: بنابراین من با واژه ای مانند سونامی سالمندی که واژه ای منفی است در صورت طی کردن درست مسیر موافق نیستم. پیشرفت باعث افزایش مسائل بهداشتی درمانی و به دنبال آن بالارفتن طول عمر شده است. حاصل این موضوع باعث افزایش درصد سالمندان شده که اتفاقی میمون و مبارک است و به عنوان تهدید محسوب نمی شود.

معاون شورای سالمندان کشور با بیان اینکه سالخوردگی جمعیت یک پدیده جهانی است، ادامه داد: طبق تحقیقات به عمل آمده پیش بینی می شود درصد سالمندان در ایران در سال ۲۰۵۰  به ۲/۳۱ برسد که افزایش قابل ملاحظه ای بوده و سرعت آن ۴ برابر میانگین جهانی خواهد بود.

وی اضافه کرد: سالمندان برای افراد خانواده، اجتماع و روندهای اقتصادی به عنوان یک حامی محسوب می شوند. از دیدگاه سلامت، سالمندی فعال به عنوان یک روند مداوم در طول عمر محسوب می شود که تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سلامتی، مشارکت و تامین است.

محمدی گفت: یکی دیگر از مظاهر پیشرفت و توسعه شهرنشینی سوددهی به تمام اقشار ساکن در آن شهر است. هر شهر می تواند الهام بخش سایر شهرها در کل کشور باشد. یکی از ارکان تثبیت و بقای زندگی شهری، ساختار سازی و ارائه خدمات و حمایت دهی در جهت تامین سلامت و بهره وری شهروندان است. در این راستا سالمندان نیاز به توجهات بیشتری از سوی محیط در جهت توانمندسازی و حمایت دارند تا جبران تغییرات فیزیکی و اجتماعی در عملکردهای خود را بتوانند داشته باشند.

وی بیان داشت: در شهر دوستدار سالمند از طریق بهبود فرصت های لازم برای ارتقاء سلامت، مشارکت دهی و تامین سالمندان، سالمندی فعال توسعه یافته و کیفیت زندگی سالمندان افزایش می یابد.

معاون شورای سالمندان کشور ادامه داد: با وجود اینکه ظرفیت عملکرد افراد با کهولت سن به تدریج کاهش می یابد اما سرعت این کاهش به مقدار قابل توجهی تحت تاثیر عوامل مرتبط با سبک زندگی و عوامل محیطی، اجتماعی و اقتصادی بیرونی قرار دارد.

وی تاکید کرد: یکی از اصول مورد استفاده در برنامه های محیط دوستدار سالمند درگیر نمودن افراد سالمند در تمام تحلیل ها و سیاستگذاری ها است.

محمدی افزود: ارتباط میان خانه سازی مناسب و دسترسی به خدمات اجتماعی و محله ای روی استقلال و کیفیت زندگی افراد مسن اثر می گذارد. در  بسیاری از کشورها از جمله ایران طراحی خانه های سالمندان به محیط های بیمارستانی شبیه بوده و آنها را به یاد بیماری و سختی می اندازد.

طی سالیان آینده از هر سه اصفهانی یک نفر سالمند است

رییس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان نیز در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه کشور ایران در سال های آینده با پدیده ای به نام سالمندی مواجه می شود، اظهار کرد: در استان اصفهان بر اساس سرشماری سال ۹۵ در مجموع حدود ۴۵۰ هزار سالمند از جمعیت ۴ میلیونی در استان وجود دارد که لزوم توجه به این موضوع با اهمیت را نشان می دهد.

مسعود مهدویان فر تصریح کرد: در دهه های آینده این میزان جمعیت سالمند افزایش پیدا می کند بنابراین منفعلانه عمل کردن در این خصوص امری مذموم است. طی ۲۰ سال آینده از هر سه ایرانی یا اصفهانی  یک نفر سالمند محسوب می شود بنابراین نیاز است از همین امروز برای این موضوع فکر و برنامه ریزی در بخش های مختلف مانند خدمات شهری، فرهنگی، شهرسازی، مناسب سازی، آموزش، حمل و نقل و … داشته باشیم.

رییس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان تاکید کرد: در حوزه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان فعالیت های مختلفی که عمده آنها از طریق دفتر تخصصی سالمند و مجموعه باغ تجربه است انجام می شود.

اصفهان نامزد پیوستن به شهرهای جهانی دوستدار سالمند

وی مهمترین طرح در حوزه اجتماعی سالمندان را طرح منزلت شهروندی ذکر کرد و افزود: در این طرح سالمندان در بخش های مختلف به صورت نیم بها یا با تخفیفات ویژه از حوزه های مختلف مانند حمل و نقل عمومی، گردشگری، ورزشی و تفریحی بهره مند می شوند. هم اکنون بیش از ۳۰ هزار شهروند اصفهانی صاحب کارت منزلت شهروندی بوده و از خدمات آن بهره مند می شوند.

مهدویان فر گفت: شهرداری اصفهان کاندیدای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند است.

دکمه بازگشت به بالا