ارزش صادرات ایران به اروپا ۲۶ درصد رشد کرد

ارک خبر- میانگین صادرات غیرنفتی ایران به مقصد کشورهای اروپایی با وجود هشدارهای آمریکا برای کاهش روابط تجاری با کشورمان، در نیمه نخست امسال نسبت به پارسال از لحاظ وزنی ۱۱۲٫۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۶٫۳۳ درصد رشد داشت.
ارزش صادرات ایران به اروپا ۲۶ درصد رشد کرد
به گزارش ایرنا از جداول آماری منتشر شده در گمرک، در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۵۶ میلیون و ۶۴۴ تن کالای غیرنفتی صادر شد که در مقایسه با نیمه نخست پارسال ۳٫۲۷ درصد کاهش داشت. همچنین در این مدت ۱۶ میلیون و ۲۲۰ تن کالا وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۹٫۳ درصد کم شد.
ایتالیا، آلمان، بلژیک، اسپانیا، هلند، فرانسه، انگلستان، یونان، لهستان، اتریش، اسلواکی، پرتغال، دانمارک، کرواسی، سوئیس و جمهوری چک ۱۶ کشور اروپایی هستند که در فهرست یکصد کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارند ضمن آنکه ایالات متحده آمریکا و مکزیک نیز در مدت یاد شده از مقاصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی بوده اند.
محاسبه میانگین صادرات ایران به این کشورها نشان می دهد که این شاخص از لحاظ وزنی ۹۶٫۰۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشت.
بررسی جداول گمرک بیانگر این است که واردات کشورهای دانمارک، مکزیک، اتریش و فرانسه از ایران در نیمه نخست امسال در مقایسه با پارسال از نظر ارزشی و وزنی تغییر محسوسی نداشت اما کرواسی، انگلستان و آلمان کشورهای اروپایی بودند که بیشترین واردات از ایران را داشتند.
مقایسه آمار صادرات نیمه نخست امسال و سال گذشته نشان می دهد، بیشترین رشد صادرات در بین کشورهای اروپایی مربوط به کرواسی است که ۶ هزار و ۹۴۲ تن کالا به ارزش سه میلیون و ۲۳۷ هزار و ۲۹۴ دلار کالا از ایران وارد کرده است؛ واردات کرواسی از ایران از لحاظ وزنی ۱۱۲۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۵۵۷٫۹۹ درصد رشد داشت.
صادرات به انگلستان در نیمه نخست امسال از نظر وزنی ۲۴۶٫۴۷ درصد رشد داشت اما از نظر ارزشی ۱۳ درصد کاهش داشت. در این بازه زمانی ۱۹ هزار و ۱۸۶ تن کالا به این کشور صادر شده که ۱۸ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۸۷۹ دلار ارز به دست آمده است.
آلمان دیگر کشوری است که بیشترین رشد واردات را در ۶ ماهه نخست ۱۳۹۷ نسبت به ۶ ماهه نخست پارسال داشت و صادرات به آن از نظر وزنی ۲۰۵٫۶ درصد و ارزشی ۴٫۹۷ درصد رشد داشت. از صادرات ۶۰ هزار و ۹۴۰ تن کالا به آلمان ۱۳۷ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۲۴ دلار ارز به دست آمد.
بررسی جداول آماری گمرک بیانگر این است که در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته صادرات به اسلواکی و اسپانیا از نظر وزنی در مقایسه با دیگر کشورها کاهش چشمگیری داشته است.
میزان واردات اسلواکی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۷٫۷۹ درصد از نظر وزنی و ۲۱٫۷۹ درصد از نظر ارزشی کم شده است. این کشور ۶۴۹ هزار و ۲۹۶ کیلوگرم کالا به ارزش چهار میلیون و ۱۰۴ هزار و ۶۳۴ دلار از ایران وارد کرد.
برابر جداول گمرک اسپانیا در بین صد کشور مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی در نیمه نخست امسال رتبه سی و یکم را داراست. واردات این کشور از ایران نسبت به نیمه نخست پارسال از لحاظ وزنی ۴۸٫۵۶ درصد و از حیث ارزشی ۷٫۱۱ درصد کاهش داشت. در بازه زمانی مورد نظر ۲۵ هزار و ۵۱۹ تن کالا به ارزش ۵۹ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۷۵ دلار صادر شده است.

** عمده کالاهای صادراتی به کشورهای اروپایی
برابر بررسی جداول آماری گمرک در ۶ ماه نخست امسال افزایش وزنی ۱۱۲ درصدی صادرات به کشورهای اروپایی شامل کالاهای پتروشیمی همچون گرید فیلم، تست لاین و پلی استیرن غیرقابل انبساط است. همچنین میله ای از فولاد، شمش از آهن، شیشه های فلو، ساییده و صیقل شده، مصنوعات چدن و کف پوش از دیگر اقلامی هستند که اروپایی ها در ۶ ماهه نخست امسال از ایران خریده اند.
یکی از نکات جالب در بررسی جداول آماری گمرک نشان می دهد که علاوه بر صادرات خرما و زعفران که جزو کالاهایی هستند که همواره به سراسر دنیا صادر می شود، حجم صادرات هندوانه و آب سیب به قاره سبز نیز قابل توجه است.

** آمریکا و مکزیک جزو یکصد کشور واردکننده کالاهای ایرانی
در نیمه نخست امسال ۴۵ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۸۸۳ دلار از صادرات یک هزار و ۴۸۷ تن کالای ایرانی به آمریکا ارز به دست آمده است. مقایسه آمار صادراتی نیمه نخست ۹۶ با مدت مشابه سال گذشته بیانگر این است که میزان صادرات از لحاظ وزنی ۱۹٫۸۵ درصد و از نظر ارزشی ۳٫۸۳ درصد رشد داشت.
صادرات به مکزیک در بازه زمانی مورد نظر از نظر وزنی ۹۷٫۵۸ درصد و از نظر ارزشی ۷۸ درصد کاهش یافته است. این کشور یک هزار و ۸۶۵ تن کالا همچون کف پوش، سنگهای غیرصیقل داده شده و چرم از ایران وارد کرده است.
ا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا