معلولان سه تا چهار برابر افراد عادی مشکل اشتغال دارند

ارک خبر- مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه افراد معلول سه تا چهار برابر بیشتر از افراد عادی مشکل اشتغال دارند، گفت: اقداماتی در زمینه‌ی کارآفرینی برای این افراد انجام شده ولی متاسفانه به دلیل مشکلات مالی به نتیجه نرسیده و ما پیگیر جدی اشتغال نابینایان هستیم.

به گزارش ایسنا، محسن ارشدزاده در مراسم گرامی‌داشت روز نابینایان، افزود: اجرای قانون عصای سفید مصوب ۱۹۴۰ سازمان ملل و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که اخیرا توسط مجلس شورای اسلامی تصحیح شده است، از مطالبات اصلی این افراد است. این قوانین از نیازهای نابینایان از جمله اشتغال و توانمندسازیشان حمایت می‌کند.

وی اظهار کرد: از دیگر مطالبات نابینایان بحث دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشتی و سلامت و همچنین تردد ایمن و مناسب‌سازی فضاهای شهری و عمومی بوده و ایجاد امکانات و شرایط لازم برای مشارکت فعالانه در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی از دیگر مطالبات مهم این افراد است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم آگاهی مردم از قانون عصای سفید، مشکلات بسیاری برای افراد نابینا در سطح شهر و ارتباط با محیط اجتماعی ایجاد می‌شود، گفت: روز عصای سفید روز هویت اجتماعی افراد نابینا، مطرح کردن مطالبات، نیازها و مشکلات آنان و استقلالشان است.

ارشدزاده بیان کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در دنیا ۲۵۳ میلیون نفر افراد نابینا و کم‌بینا وجود دارد که ۳۶ میلیون نفر آن نابینای مطلق و ۲۱۷ میلیون نفر کم‌بینا و نیمه‌بیا هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود هشتاد درصد اختلالات نابینایی قابل پیشگیری است، افزود: بیش از ۲۰ سال است که طرح تشخیص تنبلی چشم در سطح کشور اجرا می‌شود و بیش از ۹۰ درصد کودکان سه تا شش سال در استان وجود دارند که از سه سالگی تا شش سالگی، سه بار تحت معاینه‌ی چشم قرار می‌گیرند تا تنبلی و انحراف چشم شناسایی و به درمان آن کمک شود.

وی ادامه داد: طبق آمار، در استان ۱۹ هزار فرد نابینا و کم‌بینا وجود دارد که ۱۱ هزار نفر آن از خدمات مستمر بهزیستی استان بهره‌مند هستند و بقیه‌ی افراد بر حسب نیاز و به صورت موردی از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند. ۱۳ مرکز آموزش و توانبخشی تخصصی نیز دایر شده است که حدود هزار نفر از این افراد از خدمات این مجموعه بهره‌مند هستند.

مدیر کل بهزیستی استان اقدامات انجام گرفته توسط بهزیستی برای افراد نابینا را برشمرد و گفت: تامین وسایل کمک آموزشی و توانبخشی مورد نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان، آموزش جهت‌یابی و تقویت حس لامسه، توانمندسازی و شناسایی افراد مستعد در زمینه‌های مختلف برای آماده‌سازی و کمک به آنها در خصوص اشتغال، از جمله اقدامات این مرکز بوده است.

وی ادامه داد: حمایت اجتماعی و مالی و تامین مسکن خانواده‌ی این افراد، طرح پیشگیری از تنبلی چشم و کمک مالی در شهریه‌ی تحصیل این افراد از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا