شهرسازی اصفهان سرآمد شهرهای ایران است

پایگاه خبری ارک خبر – اصفهان:

بنیان‌گذار جامعه مهندسی شهرسازی ایران در فرایند تهیه طرح جامع شهر اصفهان؛

شهرسازی اصفهان سرآمد شهرهای ایران است

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه وشهرسازی استان اصفهان؛ احمد سعیدنیا در مراسم اعلام عمومی شروع فرایند تهیه طرح جامع شهر اصفهان اظهار کرد: مادی‌های این شهر که در بخش‌های مختلف شکل گرفته ریشه در دوران مادها دارد  و بیانگر تاریخ اصفهان است.

وی با بیان این که شهری همپای اصفهان در دنیا وجود ندارد، گفت: عناصر فرهنگی، معماری ، طبیعی و تعصب شهروندان به وجود این شهر در رشد اصفهان تأثیر گذار بوده به طوری که می‌توان گفت این شهر را شهروندان ساخته‌اند و اهمیت دیگر شهر اصفهان پیشتازی در شهرسازی مدرن است.

وی با بیان این که نخستین طرح در سال ۱۳۱۲ تصویب شد و پس از آن طرحی در ایران نداشتیم تا این که کوچس در سال ۱۳۳۷ طرح دیگری تهیه کرد، اظهار کرد: در گذشته طرح ارگانیک مطرح شد، اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت در حالی که تاریخ شهر را نباید به نگاه تحقیر نگریست.

بنیان‌گذار جامعه مهندسی شهرسازی ایران افزود: اصفهان نخستین طرح ساختاری کشور را تهیه کرد و شهر و مناطق پیرامون آن را به صورت یکجا دید، شهر پدیده منطقه‌ای است و اگر آن را منطقه‌ای نگاه نکنیم آب و حیات را ندیده‌ایم، جدا کردن شهر از منطقه بزرگترین مشکل طرح‌های شهری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری امروزه برای تأمین منابع درآمدی مجبور به انجام معامله و چانه‌زنی است درحالی که بزرگترین انقلاب شهرسازی وقتی رخ می‌دهد که مردم مشارکت داشته باشند.

سعیدنیا با اشاره به دلایل موفق نبودن طرح‌های شهری گفت: تمام پیشنهادات طرح‌های جامع شهری تنها به شهرداری باز نمی‌گردد بلکه به آموزش و پرورش، وزارت نیرو، راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهایی که در شهرها صاحب زمین هستند، مربوط است و در این مسیر الگوی سیاسی برای هماهنگی دستگاه‌ها و الگوی شهرسازی یکپارچه یا همان حکم‌روایی خوب در شهرها لازم است.

وی افزود: از معتمدان شهر، نمایندگان شوراهای محله، نماینده دانشجویان و سایر اقشار صاحب نظر باید نظرخواهی شود چرا که آخرین جایی که می‌تواند نظارت مؤثر داشته باشد، نظارت مردمی است.

وی تأکید کرد: نهادهای مردمی مسئول هستند چرا که نظام‌نامه و آیین‌نامه دارند، پس برای ارتقای شهر باید به سازمان‌های مردم نهاد تکیه کرد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا