تخصیص ۸ میلیارد ریال برای نقشه برداری بافت تاریخی مراغه/ وسعت ۱۵۰ هکتاری بافت تاریخی شهر مراغه

ارک خبر- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مراغه از تخصیص ۸ میلیارد ریال برای نقشه برداری بافت تاریخی مراغه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه، یعقوب طالبی صبح امروز در گفت‌وگو بات خبرنگاران اظهار داشت: امسال ۸ میلیارد ریال برای نقشه‌برداری بافت تاریخی شهر مراغه اختصاص یافته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: با اعتبار اختصاص یافته بافت تاریخی این شهر مطالعه و نقشه‌برداری و به دقت تعیین حریم می‌شود.

طالبی با بیان اینکه بافت تاریخی مراغه تاکنون چهار بار مطالعه شده است، افزود: در این مطالعات ۱۲ هکتار محور تاریخی تعیین و شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: بافت تاریخی شهر مراغه با ۱۵۰ هکتار وسعت در هسته مرکزی این شهر جزو ۱۰ شهر دارای بافت ارزشمند در کشور است.

رئیس اداره میراث فرهنگی مراغه افزود: نگاهی عمیق به کوچه پس کوچه‌های شهر نشان می‌دهد که در بافت تاریخی این شهر از دوره سلجوقیان تا قاجاریه آثار معماری فراوان به یادگار ماند است.

وی گفت: وجود بیش از ۱۰۰ اثر ثبتی و حفاظتی شامل گنبدها، خانه‌ها، مساجد، حمام و سراها از غنی این بافت حکایت دارد.

به گفته طالبی، مرمت و احیای بافت تاریخی مراغه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اشتغال و جذب گردشگر به این شهر باشد.

وی افزود: حفظ بافت تاریخی شهر مراغه با ارزش و قدمتی که دارد در کنار اقدامات دستگاه‌های اجرایی نیازمند همکاری شهروندان و مردم است.

وی گفت: بافت تاریخی مراغه از بافت‌های غنی در کشور و حفظ این مجموعه ارزشمند نیازمند تخصصی اعتبار و تدوین نقشه حفاظت و مرمتی است.

شهرستان مراغه با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه‌های شناسایی شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می‌شود که حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا