بارش های پاییزی دراصفهان بیشتر از نرمال خواهد بود

پایگاه خبری دنیای اسرار

بارش های پاییزی دراصفهان بیشتر از نرمال خواهد بود

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: پیش بینی ها نشان می دهد بارندگی پاییز امسال در این منطقه اندکی بیشتر ازحد نرمال و دمای هوا حدود یک درجه سردتر نسبت به پاییز سال گذشته خواهد بود.

به گزارش  ارک خبر: حمیدرضا خورشیدی درنشست خبری بااصحاب رسانه  افزود : هفته گذشته بارش های رگباری در حد نرمال و فراتر از نرمال را در شهرستان های اصفهان، نطنز، کاشان، ورزنه، خورو بیابانک ، اردستان ، گلپایگان و خوانسار شاهد بودیم.
وی با بیان این که در سال زراعی جاری همه شهرستان های استان جز خور و بیابانک تا ۲۲ مهرماه بارش دریافت کردند ، گفت:بارش ها در سال زراعی گذشته در بازه زمانی مشابه در کل استان صفر بوده است.
‘بلاکینگ’ عامل اصلی بارش‌های پاییزی است
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه پدیده ‘بلاکینگ’ عامل اصلی بارش‌های پاییزی در اصفهان بوده است، افزود : وجود این پدیده در فصل پاییز روی اروپا موجب شکسته شدن جریان‌های غربی و تغییر مسیر آنها به سوی جنوب اروپا شد و با عبور از روی ایران و خاورمیانه، بارش های ماه های اخیر را در پی داشت.
« هنگام وقوع بلاکینگ، جریان های غربی که در حالت طبیعی از غرب به شرق در حال حرکت هستند، مسیر اصلی خود را به سمت شمال یا جنوب تغییر داده و اقلیم مناطقی را که از روی آنها عبور می کنند را متأثّر می کنند.»
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بارش های در حد نرمالی در ۲ ماه آینده در استان اصفهان پیش بینی می شود ، افزود: استان اصفهان از ابتدای مهر امسال تاکنون از نظر دریافت بارش در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت فراتر از حد نرمال و از نظر پربارشی در این بازه زمانی در جایگاه چهارم کشور و پس از استان های قم، خراسان رضوی و تهران قرارگرفت.
وی گفت: میانگین ارتفاع بارش تا ۲۲ مهر امسال در استان اصفهان برابر۲٫۷ میلی‌متر است که نسبت به بلندمدت مشابه سال قبل ۱۳۳ درصد افزایش داشته است.
خورشیدی اضافه کرد: میانگین ارتفاع بارش در سال زراعی ۹۷-۹۶ در استان اصفهان برابر۱۱۴ میلی‌متر است که نسبت به بلندمدت مشابه ۲۷ درصد کاهش و نسبت به سال زراعی ۹۶-۹۵ به میزان ۱۴ درصد کاهش داشته است.
وی گفت: استان اصفهان در سال زراعی گذشته، ۷۲ درصد بارش یک سال زراعی کامل خود را نسبت به بلند مدت دریافت کرد و درواقع ۲۸ درصد نسبت به یک سال زراعی نرمال، کاهش بارش داشت.
مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به تغییرات دمای هوای استان هم گفت: میانگین دمای استان اصفهان در تابستان ۹۷ در مقایسه با بلندمدت آن یک درجه سانتیگراد بیشتر و نسبت به سال ۹۶ هم در همین بازه زمانی، ۱٫۶ درجه سانتیگراد بیشتر بود.
وی افزود: با گذر امواج به نسبت سرد در پاییز ۹۷ میانگین دما در حد نرمال تا یک درجه سانتی گراد سردتر از نرمال خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: بعلت استمرار شرایط خشکسالی طی ۱۰ سال اخیر، این استان در شرایط خشکسالی هیدرولوژی و خشکسالی اجتماعی- اقتصادی قرار گرفته است که یکی از سخت ترین و پیچیدگی انواع خشکسالی بوده و خارج شدن از این نوع خشکسالی بسیار زمان بر بوده و به سالهای ترسالی متمادی نیازمند است.
وی با بیان این که مبنای تخصیص بودجه و اعتبارات خشکسالی، خشکسالی از نوع هیدرولوژی است افزود: ۹۹درصد از مساحت استان بر اساس شاخص بارش ، تبخیر و تعرق ۱۰ ساله ،درگیر درجات مختلف خشکسالی است که ۶۰ درصد از آن خشکسالی شدید و بسیار شدید است.
خورشیدی با اشاره به تحلیل شاخص استاندارد بارش- تبخیر و تعرق (SPEI) در دوره ۱۰ ساله تا پایان شهریور‌ماه، گفت: بررسی ها در این زمینه بیانگر آن است که درجات خفیف تا بسیارشدید خشکسالی درازمدت شهرستان‌های استان را دربرگرفته است بطوری که از لحاظ پراکنش مکانی، ۹۹٫۴ درصد مساحت استان، درگیر خشکسالی درازمدت بوده و تنها ۰٫۶ درصد مساحت استان در وضعیت نرمال قرار دارد.
وی همچنین گفت: ۱۰٫۶ درصد مساحت استان در گیر خشکسالی بسیار شدید، ۵۰٫۶ درصد مساحت استان در گیر خشکسالی شدید، ۳۳٫۲ درصد خشکسالی متوسط و پنج درصد از مساحت استان هم با خشکسالی خفیف مواجه است.
وی اضافه کرد: با توجه به پراکنش جمعیت در مناطق مختلف استان، نزدیک به صد درصد (۹۹٫۸) جمعیت استان درگیر خشکسالی دراز مدت قرار دارند.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: با توجه به عبور امواج ناپایدار و ایجاد ناپایداری در نیمه اول پاییز سال جاری، بر خلاف سال گذشته شرایط انباشت آلاینده های جوی بطور مستمر وجود ندارد.
وی به بهره برداران کشاورزی در استان اصفهان توصیه کرد: با توجه به پیش بینی بارش های زود هنگام پاییزی، تاریخ کشت دیم در مناطق دیم‌کاری استان بر اساس تقویم نرمال زراعی منطقه و حتی حدود ۱۰ روز زودتر انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا