گشایش هزارمین موزه کشور را تا پایان دولت جشن می گیریم

ارک خبر- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شمار موزه های کشور از ۴۵۰ موزه در آغاز دولت تدبیر و امید، با ساخت ۲۰۰ موزه جدید در کمتر از ۶ سال به ۶۵۰ موزه رسیده و تا پایان دولت، گشایش هزارمین موزه را جشن خواهیم گرفت.
گشایش هزارمین موزه کشور را تا پایان دولت جشن می گیریم
به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان در مراسم پایانی چهل و یکمین سمپوزیوم ایکوفوم (کمیته جهانی موزه شناسی) در تالار اجتماعات موزه اسلامی اظهار داشت: بازدید از موزه ها رشد بی سابقه ای داشته به گونه ای که در موزه ملی ایران در ایام نوروز به طور متوسط ۱۴ هزارنفر بازدیدکننده داشتیم که نشان می دهد دیدن موزه در سبد فرهنگی خانوارها قرار گرفته است.
وی افزود: همچنین ارایه بلیت الکترونیک و خدمات نرم افزاری و برگزاری نمایشگاه های مشترک با موزه های دیگر کشورها از مهمترین اقدامات در حوزه موزه ها در این دولت است.
مونسان گفت: موزه ها اهمیت بسیاری برای ساختن آینده دارند.
او ادامه داد: موزه ها نشان می دهند که هویت فرهنگی ملت ها چگونه شکل گرفته است و آنها ابعاد چگونگی زندگی مردم و اقوام جهان را به معرض نمایش می گذارند.
وی تصریح کرد: وجه مشترک موزه ها روایت مسیر فرهنگی جامعه است.
مونسان تاکید کرد: یکی از مولفه های مهم موزه ها امروز کارکرد گردشگری آنها است.
وی یادآور شد: موزه ها همچون اماکن مذهبی مورد بازدید و احترام مردم هستند و در کشور ما هم بخش زیادی از موضوعات محتوایی موزه ها را موضوعات مذهبی و قدسی تشکیل می دهند و این حس معنوی دیدار اشیای تاریخی خود نوعی تقدس است.

** موزه ها نباید اجازه دهند تقدس کور مانع پیشرفت شود
مدیر کل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشور نیز در این مراسم گفت: در کشور ما همواره تقابلی بین نگاه واقع گرایانه عالمانه به موضوعات و نگاه تقدس مابانه وجود داشته و جای مباحث علمی در این باره خالی بوده است.
محمدرضا کارگر افزود: همواره عده ای با پاشیدن رنگ تقدس به همه چیز تلاش می کنند به خواسته های نابجا و منافع خود برسند اما موزه ها باید با جایگزین کردن نگاه تاریخی و علم محور با تقدس شکنی دروغین مبارزه و جامعه را آگاه کنند.
وی ادامه داد: مرز این تقدس شکنی مرز باریکی است و همه جوامع خطوط قرمزی به عنوان مقدسات دارند بنابراین موزه ها باید عالمانه با این موضوع برخورد کنند.
کارگر تاکید کرد: بسیاری از مقدسات وقتی مورد تحلیل تاریخی و پژوهش علمی قرار می گیرند دیگر مقدس نیستند و نسل جدید تلاش می کند تا نسبت به قداست ها نگاه واقع گرایانه داشته باشد.
مدیر کل موزه های کشور تصریح کرد: وقتی تقدس گرایی مانع رشد و توسعه یک جامعه باشد و آن جامعه را به گذشته خود فرو برد، غلط است.
وی گفت: هرجا تقدس گرایی مانعی برای پیمودن مرزهای دانایی و دستاوردهای علمی شود، موزه ها باید وارد شوند و با جایگزین کردن نگاه علمی زمینه های رشد جامعه را فراهم کنند.
کارگر یادآورشد: بسباری از موضوعاتی که روزگاری در جوامع شان قدسی داشته امروز با آگاهی های مردم و پیشرفت های علمی دیگر به زیر کشیده شده است و این رسالت موزه هاست که آگاهی های مردم را بالا ببرند.

رییس کمیته جهانی موزه شناسی (ایکوفوم) نیز طی سخنانی گفت: ارتباط موزه و تقدس موضوعی است که باید دهه ها درباره آن تحقیق کرد.
فرانسوا مرس افزود: برای هر شی می شود یک وجه قدسی تعریف کرد برای این امر باید به انرژی نهفته در ذات اشیا توجه کرد و شاید بشود یکروز علم به جایی برسد که انرژی قدسی اشیا را هم درجه بندی کرد.

** ایران سرزمین پیوند مذاهب است
معاون میراث فرهنگی کشور نیز تاکید کرد: موضوع تقدس موضوع پیچیده ای است که نیاز به مباحثه و بررسی فراوان دارد.
محمد حسن طالبیان تصریح کرد: اشیا در زادگاه خود از تقدس بیشتری برخوردارند و مخاطب در موزه های دورتر از زادگاه آن شی ارتباط کمتری با آن شی برقرار می کند.
وی افزود: ما احتیاج داریم در سطوح محلی، ملی و جهانی باهم گفت و گو کنیم و امروزه بدون مشارکت مردم مناطق، حفظ میراث موفقیت آمیز نیست.
طالبیان گفت: ما در ایران بیش از ۳ هزار مجموعه دار و ۵۵۰ موزه داریم و آمادگی کامل داریم تا برای تبادل فرهنگی با صاحبنظران عرصه فرهنگ در هر جای جهان گفت و گو کنیم.
به گزارش ایرنا، چهل و یکمین سمپوزیوم سالانه ایکوفوم با دستور کار «موزه شناسی و تقدس» از ۲۳ تا ۲۷ مهرماه در سالن همایش موزه ملی برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا