مصرف لبنیات در ایران؛ یک چهارم سرانه جهان

ارک خبر- شکری گفت: هر فرد باید حدود ۲۸۰ کیلوگرم لبنیات مصرف کند، در این بین مصرف سرانه هر ایرانی ۷۰ کیلوگرم است.
مصرف لبنیات در ایران؛ یک چهارم سرانه جهانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شکری دبیر علمی همایش غذای سالم و لبنیات سالم که امروز در سالن همایش های رازی برگزار شد اظهار کرد: شیر و لبنیات در هرم غذایی در رده فرآورده های گوشتی قرار دارد و منبع غنی ویتامین و کلسیم است و مصرف روزانه لبنیات از پوسیدگی دندان و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس یک مطالعه اپیدمیلوژی در ۲۱ کشور و پنج قاره که توسط کار محققان بر روی ۱۳۶ هزار نفر صورت گرفت، نشان می دهد مصرف بیش از ۲ واحد لبنیات در روز می تواند تا درصد زیادی از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند ( بدون اینکه چربی آن در نظر گرفته شود )، همچنین مصرف مواد لبنی تا حدی زیاد از بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

هر فرد باید ۲۷۰ تا ۲۸۰ کیلوگرم لبنیات مصرف کند
وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده است هر فرد باید ۲۷۰ تا ۲۸۰ کیلوگرم مصرف لبنیات داشته باشد، در حالی که برآوردها نشان می دهد مصرف سرانه هر ایرانی ۷۰ کیلوگرم است؛ تولیدات این حوزه در کشور کمتر از ۱۳۰ کیلوگرم است که بخش صادرات را نیز شامل می شود.

شاکری گفت: توصیه می کنم هر فرد یک وعده لبنیات با غذای خود مصرف کند، ترویج ستاد لبنیات سالم پیشنهاد خوبی است که می تواند با هماهنگی وزارت بهداشت، شهروندان و سازمان های مربوطه انجام شود.

وی افزود: ما بیش از ۳۰۰ واحد صنفی را مورد بررسی قرار داده و آنها را به دو بخش بحرانی و غیربحرانی تقسیم کردیم، درصورتی که آموزش صحیح انجام گیرد می تواند فرهنگ سازی مناسبی‌ در زمینه مصرف مواد لبنی انجام شود.

شکری افزود: وزارت بهداشت با اتحادیه لبنیات سه سال است همکاری دارد و دستورالعمل های لازم در زمینه لبنیات سنتی نیز تدوین شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا