بی اعتمادی به زندانی زمینه ساز تکرار جرم است

سرویس خبری روزنامه ارک- دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: بی اعتمادی به زندانی زمینه ساز تکرار جرم است.

به گزارش مهر، ناصر عتباتی در مجمع عمومی سالیانه انجمن حمایت زندانیان اردبیل و جشن نسیم مهر تصریح کرد: اعتماد به زندانی ضروری است چرا که بی اعتمادی تکرار جرم را به دنبال دارد.

وی افزود: خیلی از ما بر این اعتقاد داریم که زندانی بخشی از جرایم را در خارج از اختیار خود  و به واسطه شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی مرتکب می شود.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب اردبیل به دلیل شرایط ویژه زندانی حمایت از خانواده زندانیان در کنار حمایت از خود زندانی اهمیت ویژه دارد.

عتباتی تصریح کرد: بررسی پرونده ها نشان می دهد خیلی از خانواده های زندانیان برای برآوردن نیازهای خود در معرض سوءاستفاده قرار می گیرند.

وی معتقد است این  وظیفه نهادها و خیرین است تا از این خانواده ها هم در مقابل فقر مالی و هم نیازهای عاطفی و روحی روانی حمایت کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: به اعتقاد بنده حمایت از خانواده زندانیان با بسیاری از امور خیر برابری می کند و اگر بتوان گوشه ای از خلاهای مالی و عاطفی این خانواده ها را پر کرد کار ارزشمندی صورت گرفته است.

عتباتی با استناد به اصل فردی بودن مجازات در حقوق جزا اضافه کرد: این اصل می گوید نباید مجازات مجرم به غیر از او زندگی فرد دیگری را متاثر سازد و باید بررسی کرد آیا ما به این اصل دست یافته ایم.

وی خودداری از خواستگاری از دختری که پدر وی در زندان است را در تناقض با این اصل دانست و گفت: باید فرهنگ سازی های لازم برای حمایت از زندانیان صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در عین حال به زندانیان مهریه اشاره کرد و گفت: این قاعده که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته حرف بی ربطی است و مهریه باید صحیح و معقول تعیین شود.

به گفته عتباتی جوانان تحت تاثیر فضا و احساسات مهریه ای را متقبل می شوند و نمی توانند بپردازند و ما در حال حاضر همچنان زندانیان مالی و مهریه داریم.

این مسئول انجمن های خیریه را ستون حمایت از زندانیان دانست و به ضرورت ایجاد اشتغال و درآمد پایدار تاکید کرد.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل بستر سازی برای اشتغال زندانیان را برابر با دست یابی به اهداف اصلاح و تربیت دانست و از سرمایه گذاران خواست با اعتماد به زندانیان با بنیاد تعاونی انجمن حمایت از زندانیان همکاری کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا