۶ مدرسه نیمه‌تمام اصفهان به مرحله بهره‌برداری رسید

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

پیش از ظهر امروز

۶ مدرسه نیمه‌تمام اصفهان به مرحله بهره‌برداری رسید

مدیرکل سابق نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: طی یک سال اخیر با تأمین منابع موردنیاز پروژه‌های نیمه‌تمام به مرحله بهره‌برداری رسیده به‌ طوری‌ که امروز شاهد افتتاح ۶ باب از این مدارس نیمه‌تمام هستیم.

به گزارش  پایگاه خبری ارک خبر، ظهر امروز آیین بهره‌برداری ۶ باب از مدارس موقوفه صارمیه در استان اصفهان با حضور استاندار، فرمانداری، مدیران آموزش‌ و پرورش و همچنین مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برگزار شد.

محمد قندهاری در ابتدای این مراسم اظهار کرد: آموزش‌ و پرورش ناحیه ۵ استان اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و پرتراکم‌ترین مناطق آموزش‌ و پرورش استان با غریب ۸۵ هزار دانش‌آموز است.

وی ادامه داد: سال گذشته این منطقه با مشکلاتی متعددی از جمله کمبود نیرو و فضای آموزشی رو به‌ رو بود که با تدبیر مسؤوولان، استانداری و خیران مشکلات به‌ نوعی حل شد.

مدیر ناحیه ۵ آموزش‌ و پرورش اصفهان در ادامه افزود: این منطقه بیش از ۳۰ درصد فضاهای آموزشی تخریبی را داراست که نیازمند بازسازی هستند به‌ طوری‌ که در آستانه سال تحصیلی گذشته ۳ واحد آموزشی به دلایل متعدد از جمله مشکلات فنی تخریب شد.

وی نبود فضا برای محصلان استثنایی را یکی دیگر از مشکلات این ناحیه دانست و ابراز کرد: همان‌طور که گفته شد عمده مشکل ناحیه ۵ نبود فضای آموزشی برای محصلان به‌ خصوص دانش آموزان استثنایی است به‌ طوری‌ که در سال گذشته مجبور شدیم برای جبران این کمبود، یک طبقه از دارالقرآن و یک طبقه در منطقه رهنان را اجاره کنیم در اختیار این عزیزان قرار دهیم.

در ادامه این مراسم محمدحسین سجاد مدیرکل سابق نوسازی مدارس استان اصفهان، موقوفه صارمیه را یکی از قدیمی‌ترین موقف‌های اصفهان بیان کرد و اظهار داشت: موقوفه صارمیه یکی از قدیمی‌ترین موقوفه‌های استان اصفهان است که از آثار برجسته این وقف نامه توجه به مدارس متوسطه در زمانی که شاهان و حاکمان مشغول خوش‌گذرانی بودند است.

وی ادامه داد: صارم الدوله ساخت مدارس را در سال ۱۳۰۰ در منطقه‌ای نزدیک به جلفا آغاز کرد و در سال ۱۳۶۷ اولین مدرسه به سبک جدید ساخته شد.

مدیرکل سابق نوسازی مدارس استان اصفهان در ادامه بیان کرد: نوع توافقی که بین آموزش‌ و پرورش و دیگر نهادها جهت ساخت مدارس موقوفه انجام‌گرفته، توافق مشارکت و همکاری است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کلنگ ساخت ۸ مدرسه زده شد که نیمه کار رها شده بودند به‌ طوری‌ که برخی پروژه‌‌ها ۳ و برخی دیگر ۶ و یا حتی ۱۱ سال متوقف‌ شده و تبدیل به پاتوقی برای معتادان و یا مکانی برای فروش گوسفند زنده شده بود.

سجاد با بیان اینکه کلنگ زدن کار آسان و تکمیل پروژه نیازمند مرد عمل است، ابراز کرد: طی یک سال اخیر استاندار اصفهان به‌ جای کلنگ زنی‌های جدید به تکمیل پروژه‌های نیمه کار پرداخت و با تأمین منابع موردنیاز آن‌ها را به مرحله بهره‌برداری رساند به‌ طوری‌که امروز شاهد افتتاح ۶ باب از این مدارس هستیم.

استاندار اصفهان گفت: زیربنای توسعه هر کشوری، نیروی انسانی است و به این لحاظ آموزش، تربیت و آماده سازی نسل جدید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
محسن مهرعلیزاده افزود: دانش آموزان سرمایه های مهم و ارزشمندی برای ساختن آینده کشور هستند و باید برای آماده سازی و پرورش آنها به بهترین شیوه بویژه در بعد فضاهای آموزشی تلاش شود.
وی با اشاره به تکمیل نبودن ۶ باب مدرسه از موقوفات صارمیه پس از گذشت سال ها اظهار داشت: استانداری به عنوان متولی این موقوفات از یکسال پیش رویکرد خود را برمبنای تکمیل طرح های ناتمام این موقوفه بنا نهاد.
استاندار اصفهان افزود: بر این اساس در همین مدت کوتاه کمتر از یکسال این مدارس تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
وی همچنین به آغاز عملیات ساخت اولین مدرسه استثنایی چند منظوره در ناحیه ۲ آموزش و پرورش اصفهان اشاره کرد و گفت: برای این منظور حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
مهرعلیزاده همچنین وعده داد تا سه ماه آینده عملیات احداث یک واحد آموزشی در ناحیه پنج اصفهان با توجه به تراکم جمعیت در این منطقه و کمبود فضای آموزشی مناسب آغاز شود.

 در پایان این مراسم قربانعلی قائمی اظهار داشت: مدرسه اکبریه استان اصفهان دومین مدرسه موقوفه در سال ۱۳۰۰ در کشور است که توسط صارم الدوله ساخته‌شده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم موقوفان در مدرسه‌سازی تصریح کرد: به همت متولیان امر وقف و مسؤولان دلسوز مدارس متعددی که درگذشته اقلام نامناسب و فرسودگی را در آن می‌دیدم به مدارسی با تجهیزات بالا ۹۰ درصد و ۱۸ کلاسه تبدیل‌شده است.

مدیر اجرایی موقوفه صارمیه ادامه داد: تمام مغازه‌داران میدان امام (ره) و املاک ذوب‌آهن که اجازه پرداخت می‌کنند علاوه بر پرداخت دین در ساخت این مدارس نقش بسزایی دارند.

وی افزود: علاوه بر مغازه‌داران، آموزش و پرورش که به تأمین تجهیزات، ایمنی و مکان مناسب برای ساخت مدارس می‌پردازد و افرادی که در موقوفه کار می‌کنند تأثیرگذار در این امر مهم هستند چراکه آنان مبنای را «کار» قرار داده‌اند نه شعار.

قائمی در پایان ابراز داشت: مدارس نیمه ساخت و فرسوده بسیاری در سطح استان وجود داشته است که امروز به مرحله بهره‌برداری رسیده است

دکمه بازگشت به بالا