تورم نقطه به نقطه به واقعیت زندگی مردم نزدیک تر است

ارک خبر- پارسا گفت: تورمی که در زندگی مردم حس می شود همان تورم نقطه به نقطه است.
تورم نقطه به نقطه مبنای تغییرات زندگی مردم استبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیدعلی پارسا، رئیس مرکز ملی آمار کشور در گفت و گو ۱۸.۳۰ شبکه خبر اظهار کرد:آمار ابزار سیاست گذاری و برنامه ریزی همه کشورهاست.اما تورمی که مبنای زندگی مردم و معیشت آنهاست همان تورم نقطه به نقطه است.

وی با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه متوسط تغییرات قیمت کالاها نسبت در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل است افزود: رب گوجه فرنگی ۲۴۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و این ارقام در میوه جات ۶۷ درصد،کالاهای بادوام ۷۹ درصد اما در برخی کالاها هم زیر ده درصد تورم وجود داشته و متوسط این اعداد تورم نقطه به نقطه ۳۵ درصدی است.

پارسا بیان کرد:بررسی ما و فلسفه ایجاد ما همان قیمت های عملیاتی در مغازه ها و خرد فروشی ها در شهر و روستاست.

وی گفت:ما ۳۸ هزار خانوار و الگوی مصرف آنها را بر حسب هزار قلم کالا محاسبه می کنیم. تورم در اقلام مختلف، متفاوت است به طور مثال خوراکی ۲۶ درصد، مسکن ۳۵.۵ درصد و سایر ۳۸ و ۵ درصد که تورم نقطه ای ۳۵ درصد متوسط این اعداد است.

رئیس مرکز ملی آمار بیان کرد:تورم خوراکی در روستا و شهرها متفاوت است مناطق روستایی ما ۳۸ درصد ولی مناطق شهری ۲۶ درصد تورم خوراکی دارند و این واقعیت است و اینطور نیست که سهم خدمات از جایی دیکته شده باشد.بلکه از کف زندگی مردم است.

پارسا گفت: به طور مثال در قیمت رب گوجه فرنگی۱۸ هزار و سیصد تومان بیشترین و در کمترین نرخ ۱۶ هزار تومان به ثبت رسیده است.بنده خریدهای منزلم را خودم انجام میدهم و قیمت ها را می دانم. گوشت گاو گوساله ۵۹ هزار تا ۶۲ هزار تومان بوده است و آمار ما متوسط این قیمت هاست.

وی افزود:باید دقت کنیم کدام آمار کجا استفاده می شود.معدل تمام اعداد تورمی در کشور همین نرخی است که ماهانه اعلام می شود.

رئیس مرکز ملی آمار بیان کرد:گاهی فکر می کنیم نرخ ۱۵ درصد باید در تمام اقلام صدق کند درصورتی که این نرخ معدل سالانه است.تورم ماهانه را به صورت نقطه به نقطه اعلام میکنیم و چیزی غیر از واقعیت نیست.

وی اضافه کرد: به طور مثال در یک نقطه از کشور موز ۱۲ هزار ۶۰۰ تومان و در نقطه ای دیگر ۱۴ هزار و سیصد تومان ثبت شده که جایی از کشور گران تر و ارزان تر بوده است.برای ارزیابی دولت باید مبنای ما سالانه باشد.

مرکز آمار مرجع اصلی اعلام آمار اقتصادی

پارسا تاکید کرد:مسایل مثل اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی از مصیبت های ماست که ربطی به ترامپ و تورم ندارد.اما بانک مرکزی تورم را به ۷۲ شهر بزرگ و ۳۸۶ قلم کالاست.

وی گفت:در حالی که مرکز آمار محاسباتش بر روی ۴۷۵ قلم برای ۲۳۱ شهرو۶۲۱ روستا و ۴۲۰ مظنه قیمت انجام می شود و اصلی و دقیق ترین آمار است.

پارسا ابراز کرد:انگار پول خرج می کنیم تا خودمان بی اعتمادی ایجاد کنیم .در همه دنیا تنها کشور ما دو نهاد برای کشور نرخ تورم ایجاد می کند.

وی بیان کرد:برخی عنوان می کنند دو مرجع رسمی ، آمار اعلام کنند تا رقابت در اعلام نرخ ایجاد شود ؛تئوری رقابت برای تولیدات خصوصی است نه دستگاه های حاکمیتی عمومی است.

این مقام مسئول اظهار داشت:در دنیا پنج کشور هنوز بانک مرکزی محاسبه می کند و تنها ۱۲ کشور وجود دارد که مرکز ملی آمار ندارند و بانک مرکزی نرخ تورم اعلام می کند.ماده ۱۰ احکام دائمی مرکز ملی آمار منبع اصلی آمار است.

رئیس مرکز ملی آمار تصریح کرد:استفاده از آمار تورم نیز نوعی مصیبت است که دستگاه ها نمیدانند کدام نهاد را باید مرجع قرار دهند.

وی گفت:تغییر نظام های سنتی به نظام آمارهای ثبتی مبنا صورت می گیرد.سنتی یعنی استفاده از کاغذ و تبلت و …که خطای آماری در صورت خوداظهاری زیاد است.

پارسا بیان کرد:در سرشماری ها اگر جایی وجود داشته باشد که موظف بشوند ظرف مدت ۱۰ روز آدرس و جابه جایی خود را اعلام کنند و در غیر این صورت با مشکلات اداری و روزمره مواجه شوند.

وی اضافه کرد:وقتی تمام افراد یک آدرس قانونی داشته باشند و به محض جا به جایی اعلام کنند دیگر به آمارهای دستی نیازی نخواهد بود.

رئیس مرکز ملی آمار بیان کرد:لایحه ثبت کد کسب و کار را به دولت دادیم تا بدانیم چه کسی کجا و در چه صنفی فعالیت می کند.

وی در پایان گفت:وقتی این اطلاعات به صورت محرمانه در اختیار مرکز ملی آمار قرار بگیرد قطعا پیشرفتی جدی خواهیم داشت.امیدواریم این کار را هر چه سریع تر انجام دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا