توسعه ‌اقتصاد پایدار در روستاها با راه‌اندازی مراکز بوم‌گردی در آذربایجان شرقی‌

ارک خبر- راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی راهکار مناسبی برای توسعه گردشگری و اقتصاد پایدار در شهرهای تاریخی بوده و در شهرستان مراغه نیز اقداماتی در زمینه راه اندازی مراکز اقامتی بوم گردی شهری و روستایی درحال انجام است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مراغه، احداث اقامتگاه‌های بوم گردی راهکاری مناسب برای توسعه گردشگری و ایجاد یک اقتصاد پایدار است که امروزه مورد توجه کشورهای گردشگرپذیر قرارگرفته است که خوشبختانه در ایران نیز با تلاش مسئولان و برنامه ریزی‌های انجام شده اقدامات خوبی در برخی از شهرهای تاریخی کشور آغاز شده است.

شهرستان ویژه مراغه درجنوب استان آذربایجان شرقی ودرجنوب غربی کوه زیبای سهند واقع شده است و ازبزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی پس از تبریز است.

شهر تاریخی و فرهنگی مراغه با غنای بیش از ۵۳۰ اثر تاریخی و گردشگری ثبت شده ملی از دوره‌های مختلف باستانی بستری مساعد برای توسعه گردشگری داشته و در این راستا حمایت مسئولان کشوری و استانی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری بیشتر احساس می‌شود.

مراغه در دوران حکومت ماناها جزوسه ایالت مهم آذربایجان قدیم و با نام اوئشدیش شناخته شده است و درحال حاضر نیز جزء ده شهرتاریخی و فرهنگی کشور است.

این شهرستان به دلیل قرارگرفتن درکنارکوه همیشه دارای برف سهند، عروس کوه‌های ایران، از آب و هوای بکری برخوردار بوده و همه ساله مسافران زیادی را برای استفاده از طبیعت زیبای خود جذب می‌کند.

یکی از مهم‌ترین شیوه‌های علمی توسعه گردشگری وایجاد اشتغال برای جوانان درکشورهای توسعه یافته احداث اماکن بوم گردی باهدف جذب گردشگران خارجی و داخلی است.

امسال اقدامات خوبی در زمینه ارائه مجوز فعالیت اقامتگاه‌های بوم گردی باهدف توسعه گردشگری در شهرهای تاریخی و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان ایرانی آغاز شده که امید است این طرح‌ها با حمایت مسئولان میراث فرهنگی در کشور به خوبی اجرا شود.

حکیمه انتظاری بخشدار بخش مرکزی مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به ضرورت احداث اقامتگاه‌های بوم گردی در روستاهای تاریخی در این شهرستان اظهارداشت: باهدف توسعه گردشگری در این شهرستان مجوز ۱۲ اقامتگاه بوم گردی به منظور توسعه گردشگری و رونق اقتصادی دربخش‌های روستایی این شهرستان صادر شده است.

وی افزود:باهدف تشویق روستائیان به راه اندازی مراکز بوم گردی در این شهرستان ۲۵ میلیون تومان تسهیلات از سوی بنیاد مسکن و ۱۵ میلیون تومان از سوی میراث فرهنگی برای اقامتگاه‌های بوم گردی درنظرگرفته شده و درکمترین زمان به متقاضیان پرداخت می‌شود.

انتظاری در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در این شهرستان برای توسعه گردشگری اظهارکرد: در اقامتگاه بوم گردی تا کنون برای یکی از متقاضیان تا کنون بیش از ۶۰ میلیون تومان هزینه شده و برای تکمیل آن بیش از ۳۴۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبار باقی مانده ادامه دارد.

وی تصریح کرد: نخستین مرکز اقامتگاه روستایی و تاریخی در این شهرستان متشکل از ۱۱ اتاق برای اسکان گردشگران خارجی و داخلی راه اندازی شده است.

بخشداربخش مرکزی مراغه در ادامه با اشاره به اهداف راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی در این شهرستان اظهارکرد: اقامتگاه‌های بوم گردی با هدف تقویت زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی، ایجاد اشتغال در روستاها، احیاء فرهنگ، آداب و رسوم بومی، رونق اقتصادی جوامع محلی و آشنایی گردشگران با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کمتر شناخته شده درمناطق روستایی راه اندازی می‌شود.

حکیمه انتظاری در ادامه با اشاره به ویژگی‌های مراکز بوم گردی اظهارکرد: احیای خانه‌های بوم گردی متناسب با ویژگی‌های بومی در این بخش، موجب افزایش اشتغال و جلوگیری ازمهاجرت و ترغیب روستاییان به زندگی در روستاها خواهد شد.

مراغه به عنوان قطب سپک تاکرا در کشور تبدیل می‌شود

شهرستان مراغه با دارا بودن ۵۳۰ اثرتاریخی و فرهنگی دراستان، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی دارد که در این راستا ضروری است اقداماتی دراین زمینه از سوی مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شود.

اختصاص بودجه مناسب به بوم گردی می‌تواند جهش بلندی درصنعت گردشگری و درنتیجه معرفی فرهنگ اصیل ایرانی آذربایجانی و تبادل فرهنگ‌ها داشته باشد.

به دلیل زندگی ماشینی در شهرها، علاقه مندی به استراحت در دل طبیعت و خانه‌های روستایی رو به افزایش است و ضروری است به نیاز جدید گردشگران توجه شود.

روستاهای هدف گردشگری می‌توانند به عنوان قطب‌های بوم گردی معرفی شده و در راستای رونق اشتغال روستاها از قابلیت و جاذبه‌های گردشگری آن بهره گرفته شود.

نادرشریفی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به ساماندهی ورودی و خروجی شهرستان اظهارداشت: به منظور رفاه مسافران و شهروندان مسیرهای ورودی و خروجی از سمت محور هشترود و محور بناب به مراغه ساماندهی می‌شود.

وی افزود: اداره راهداری و حمل و نقل جادده ای این شهرستان براساس برنامه ریزی‌های انجام شده در حال حاضر ورودی از سمت مسیر هشترود از پل راه آهن تا روبروی دانشگاه پیام نور این شهرستان که وضعیت آسفالت آن نامناسب بود روکش آسفالت انجام داده و رانندگان از این موضوع رضایت دارند.

شریفی تصریح کرد: باهدف تسهیل در تردد خودروها و جلوگیری از تصادفات احتمالی شانه‌های خاکی در مسیرمراغه به بناب درحوزه استحفاظی این اداره ساماندهی شده است.

رئیس اداره راهداری مراغه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات در محور مراغه به هشترود اظهارداشت: ساماندهی تابلوهای راهنمای رانندگان، اصلاح نقاط حادثه خیز، استفاده از آسفالت سرد دراصلاح آسفالت، ایجاد شانه خاکی استاندارد از جمله اقدامات انجام شده با هدف ایجاد تصویر ذهنی مثبت از این شهر و کاهش آمار تصادفات در این محور عنوان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا