آغاز اجرای طرح «بازی و یادگیری در مدارس» از بهمن‌ماه

ارک خبر- مشاور وزیر آموزش و پرورش درامور فرهنگی با بیان اینکه در بهمن ماه جرقه طرح بازی و یادگیری زده می‌شود اظهار کرد: متاسفانه ما بزرگترها معنی بازی را کمتر می‌دانیم و ناآگاهانه این حق را هم از فرزندانمان می گیریم، باید این فرصت را غنیمت بدانیم.

به گزارش ایسنا، مهدی علی اکبر زاده در نشست هم اندیشی پیرامون طرح بازی و یادگیری که در دبستان محدثه افسریه تهران برگزار شد، با بیان اینکه اگر طرح بازی و یادگیری با قوت پیش برود شاید بازی در آینده به یک روش قوی، ماندگار و اثرگذار تبدیل شود گفت: از این روش یادگیری غافل بودیم در حالی که بازی و اسباب‌بازی شروع آموزش و تربیت است.

وی افزود: ما بزرگترها یادمان رفته و معنی بازی را کمتر می‌دانیم و ناآگاهانه این حق را هم از فرزندانمان می گیریم. باید این فرصت را غنیمت بدانیم. این محفل شروع یک فرایند بزرگ است.

مشاور فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در بهمن ماه جرقه طرح بازی و یادگیری زده می‌شود اظهار کرد: طرح بازی و یادگیری را در قالب اقدام پژوهی ارائه دادم و نتایج خوبی داشت، خاطرم هست یک کودک پیش دبستانی ما نمی‌خواست به خانه برود. کودکی داشتیم که نیاز به گفتار درمانی داشت اما اکنون بدون نیاز به گفتار درمانی صحبت می‌کند. مهارت‌های اجتماعی را از طریق بازی می‌توان آموزش داد.

به گزارش ایسنا، در ادامه روانشناسان، معلمان و فعالان حوزه بازی و اسباب بازی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

یک روانشناس با بیان اینکه اگر این روش بدرستی اجرا نشود ضربه‌ای که به سیستم می‌زند مهلک است گفت: تنها راه آموزش، بازی است نه یکی از روش ها. متاسفانه حجم و محتوای کتب بالاست و اگر آموزش دروسی چون ریاضی با بازی همراه شود می‌تواند کمک کننده باشد.

یک معلم با بیان اینکه این طرح بسیار خوب است اما زیرساخت های آن آماده نیست گفت: آیا با حجم بالای دانش آموزان در کلاس های درس می‌توان این طرح را در همه مدارس اجرا کرد؟ روش‌های تدریس سنتی هستند، این کار بسیار خوب است و باید حتما زیرساخت‌های آن فراهم شود.

یک موسس پیش دبستانی نیز با بیان اینکه با اختصاص ساعاتی به بازی موافق ام گفت: باید فضای مناسبی برای انجام بازی ایجاد شود.

مدیر یک دبستان نیز با بیان اینکه دو ماه است اتاق بازی را در مدرسه‌ام راه‌اندازی کرده‌ام گفت: بازخوردهای خوبی گرفته ایم و استقبال دانش آموزان بسیار خوب بوده است.

مدیرعامل یک شرکت خصوصی در حوزه اسباب بازی نیز با اشاره به اینکه بازی به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید اهداف و طرح درس مشخص داشته باشد و معلم صاحب تجربه آن را اجرا کند گفت: باید از تجارب دنیا بهره مند شویم، در بسیاری کشورها این مسیر جاافتاده است.

وی افزود: آموزش علوم و ریاضی با بازی را در برخی مدارس انجام می دهیم و باید ابزارهای لازم را در کنار همدیگر ببینیم تا بهترین نتایج را داشته باشد.

نماینده بخش اسباب بازی شرکت صنایع آموزشی نیز با بیان اینکه داریم به آرزوهای خود بعد از ۳۲ سال نزدیک می‌شویم گفت: تمام قد در کنار آموزش و پرورش و فعالان حوزه اسباب‌بازی هستیم.

وی افزود: فضای بازی و اسباب بازی ویژگی های خاص خود را دارد و باید اهدافمان را کاملا مشخص کنیم تا متناسب با آن در مدارس اتاق های بازی را ساماندهی کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا