رضایت ۸۷ درصدی مراجعه کنندگان به کلانتری های اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

رضایت ۸۷ درصدی مراجعه کنندگان به کلانتری های اصفهان

رییس پلیس پیشگیری ناجا: پلیس پیشگیری یکی از وسیع ترین و گسترده ترین و از لحاظ تنوع ماموریت متنوع ترین پلیس تخصصی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.
محمد شرفی در حاشیه نمایشگاه کشفیات بیست و ششمین مرحله از طرح مرصاد که توسط کلانتری ها و نیروی انتظامی اصفهان برگزار شد گفت: این پلیس در قالب بیش از ۳ هزار کلانتری و پاسگاه، ایستگاه های بازرسی، تیم های حفاظت از اماکن طبقه بندی شده، حفاظت از شخصیت ها، راهبری و تامین امنیت در شبکه های جاده ای، ریلی، هوایی، راهبری موسسات حفاظتی و مراقبتی با بیش از ۷۰۰ موسسه در سطح کشور و حضور در ۱۴ سازمان دولتی که یگان حفاظت در آن ها تشکیل شده فعالیت دارد.
وی در ادامه به بیان اولویت های کاری پلیس پیشگیری پرداخت و اذعان کرد: سالیانه مردم بیش از ۳۰ میلیون بار به پاسگاه و کلانتری ها مراجعه می کنند که با برون سپاری بخشی از فعالیت ها مردم می توانند خدمات را از طریق پلیس +۱۰ دریافت کنند و برخی از خدمات به صورت الکترونیک به مردم ارائه خواهد شد .
رییس پلیس پیشگیری ناجا هدف از برون سپاری بخشی از فعالیت های کلانتری ها را کاهش مراجعه حضوری به کلانتری ها دانست و افزود: با اجرای این طرح، تعداد ۵ میلیون مراجعه حضوری به کلانتری ها کاهش می یابد که خوشبختانه توفیقات خوبی در این زمینه به دست آمده است.
محمد شرفی با اشاره به افزایش استانداردهای تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندان و حقوق متهمین تصریح کرد:
هر فردی که توسط کلانتری یا پاسگاه تحت هر نوع اتهامی بازداشت می شود بلافاصله سجل کامل وی در سامانه الکترونیک ثبت می شود و تمامی دادستان های کل کشور از اتهام این شخص به صورت آنلاین آگاه می شوند.
وی در ادامه افزود: این روش در سراسر کشور اجرایی شده و با استفاده از آن میزان نظارت سیستم قضایی بر عملکرد و رفتار کلانتری ها و پاسگاه ها افزایش یافته است که در نتیجه توانسته ایم حقوق متهمین را که یکی از موضوعات سفارش شده در قانون است را عملیاتی کنیم.
شرفی از حذف بدرقه فیزیکی متهم به محاکم قضایی خبر داد و گفت: بر این اساس و با تکمیل زیرساخت های لازم در آینده امکان برگزاری دادگاه ها بدون انتقال متهم و بصورت ویدئو کنفرانس فراهم می شود و اولویت این شیوه با متهمین نیابتی است که دارای پرونده در ۲ نقطه جغرافیایی هستند.
وی با بیان اینکه راه اندازی کلانتری های مجازی در دستور کار پلیس پیشگیری قرار دارد تصریح کرد: با مطالعاتی که انجام شده، ۵۰ نوع از خدمات انتظامی که مردم از کلانتری ها دریافت می کنند را می توان از طریق بستر فضای مجازی ارائه کرد.
سردار شرفی درمورد طرح تحول در کلانتری و پاسگاه‌ها اظهار کرد: شورای عالی تحول در کلانتری ها و پاسگاها در سال ۹۵ راه اندازی شد که این شورا کلانتری ها را در ابعاد مختلف مورد توجه قرار داد که یکی از موارد آن بهبود فضای فیزیکی کلانتری‌ها بود و در اولین اقدام حضور بهتر در مناطق دور دست، حاشیه نشین و جرم خیز در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدمات راه اندازی واحد سیار پلیس بود که به سیستم پایش تصویری و  سامانه‌های GIS و AVLS مجهز شدند که می توان موقعیت جغرافیایی و زمان حرکت گشت‌ها را کنترل و به صورت تصویری محیط پیرامون گشت ها را پایش کرد همچنین واحدهای سیار قادر هستند هم زمان با تغییر محیط جغرافیایی جرم و جابجایی مجرم حرکت کنند و موثر واقع شوند.
وی افزود: نمونه واحد سیار پلیس در استان اصفهان و در شهر نجف آباد در دست ساخت است که در صورت ساخت، ۱۰۰ دستگاه واحد سیار پلیس به این سیستم مجهز خواهند شد و این واحدها مکملی برای توانمند سازی کلانتری ها مخصوصا در بخش های که نیاز به حضور بیشتر کلانتری است خواهند شد.
رییس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه بعضی از کلانتری ها تحت عنوان شعبات قضایی هستند اذعان کرد: ساختار این کلانتری ها کامل نیست و باید در آن ها بخش آگاهی، مشاوره، مددکاری و بخش های قضایی ایجاد شود و تا آخر سال ۹۸ ساختار کامل کلانتری در تمام شعبات قضایی ایجاد می شود.
به گفته وی میزان خدمات رسانی کلانتری ها به مردم افزایش یافته و ۲۵ هزار نفر از کارکنان کلانتری ها و پاسگاه ها در دوره های تعالی و استانداردسازی رفتار، شرکت کرده و سامانه رصد هوشمند رفتار و عملکرد کارکنان راه اندازی شده است که طبق اطلاعات به دست آمده از این سامانه ۸۷ درصد از مراجعه کنندگان از نوع رفتار کارکنان و ۸۵ در صد نیز از عملکرد آنها راضی بوده اند و درصدی از نارضایتی نیز در این سامانه ثبت شده است که با انجام اقدامات بعدی میزان رضایت مندی مردم افزایش خواهد یافت.
محمد شرفی ادامه داد: در سطح استان اصفهان بالای ۵۶ درصد کل کشفیات پلیس توسط پلیس پیشگیری انجام شده و بالای ۸۵ درصد دستگیری‌ها نیز در این حوزه اتفاق افتاده این نشان دهنده انگیزه بالای انجام وظیفه و استفاده از ظرفیت‌های پلیس پیشگیری استان است.
خبرنگار: شهره باقری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا