۵۴ درصد نیاز آبی دریاچه ارومیه محقق شد

ارک خبر- مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:۵۴ درصد نیاز آبی دریاچه ارومیه در سال گذشته محقق شده است.
۵۴ درصد نیاز آبی دریاچه ارومیه محقق شد
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی امروز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تالاب ها افزود: نیاز حقابه دریاچه ارومیه از سدها ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون متر مکعب است که سال گذشته ۵۴ درصد آن محقق شده است.
وی اظهار داشت: در بخش تالاب های اقماری نیز تخصیص ها متفاوت بوده است؛در برخی تالاب های اقماری تا ۲۷درصد و برخی تا ۸۱ درصد تامین شده است البته امسال سال آبی خوبی و زمان رهاسازی آب موقع بوده است.
باقر زاده کریمی ادامه داد: تراز آب دریاچه ارومیه روز گذشته ۱۲۷۰٫۶۴ متر بود که نسبت به سال گذشته در مدت مشابه ۳۲ سانتی متر افزایش ارتفاع داشته است که بخشی از آن به بارش‌ها و بخشی به رهاسازی آب ها برمی گردد.
وی درباره وضعیت تالاب هامون گفت: حدود ۹۰ درصد تامین آب تالاب هامون به بیرون از کشور وابسته است؛ نیاز آبی این تالاب نیز یک و نیم میلیارد مترمکعب است. همچنین تامین سهم ۸۰۰ میلیارد مترمکعب آن از هیرمند چالشی است که با کشور همسایه داریم که در این راستا وزارت خارجه در حال رایزنی است.
باقرزاده کریمی درباره تالاب گاوخونی نیز گفت: بارگذاری در حوضه آبریز این تالاب بسیار بیشتر از توان آن بوده است به خصوص در این تالاب با بدهی آب انباشته مواجه هستیم که با توجه به خالی شدن مخازن زیرزمینی به چند سال زمان برای جبران آن نیاز داریم.
وی با بیان اینکه آب یکی از پاشنه های آشیل در محیط زیست است، اظهار داشت: برای احیای تالاب گاوخونی جلسات زیادی با دولت داشته ایم و در این راستا اقدامات زیادی انجام شده است به عنوان مثال کشاورزی در بالادست ممنوع شد یا صنایع ملزم به بازچرخانی آب مصرفی خود شدند.
باقرزاده کریمی گفت :برای تامین حقابه تالاب بختگان در استان فارس نیز اقدامات زیادی انجام داده ایم که امیدواریم نتیجه بخش باشد.
وی درباره تالاب هورالعظیم نیز گفت: این تالاب تا نیمه اول سال ۹۷ استرس آبی داشته اما بارش های اخیر بی سابقه بوده و موجب سرازیر شدن آب از بخش ایران به سمت بخش عراقی تالاب شد، حتی شاهد آب دار شدن بخش هایی از تالاب هستیم که حدود ۲۰ سال خشک بودند.
باقرزاده کریمی درباره آتش سوزی در تالاب هورالعظیم هم گفت: اگر آتش سوزی ها طبیعی باشد برای تالاب و زادآوری در آن خوب است اما اگر عمدی باشند قطعاً به اکوسیستم و پرندگان موجود در این حوزه آبی آسیب فراوان وارد خواهد کرد.
وی ادامه داد: یک سایت تالابی در فهرست مونتروی کنوانسیون رامسر وجود دارد که تالاب هایی که تا حدودی کاربری خود را از دست می دهند در آن فهرست به ثبت می رسند که اکنون ۶ تالاب ایران از جمله ارومیه و هامون در این فهرست قرار دارند.
باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه هفت تالاب ایران در این فهرست قرار داشت ادامه داد: اگر کشور ها بتوانند کارکرد تالاب را برگردانند از این فهرست خارج می شوند که ایران توانست در چند سال اخیر یک تالاب خود را از این فهرست خارج کند.
مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت تالاب انزلی نیز گفت: تالاب انزلی یک تالاب نزدیک به ساحل است که ۱۱ رودخانه آن را تغذیه می کند؛ مشکل اصلی این تالاب اکنون تغذیه گرایی آن است زیرا به علت انباشت رسوبات در چند دهه اخیر به راحتی آب به این تالاب نمی‌رسد.
وی اظهار داشت:همچنین آلاینده‌های که وارد این تالاب می شود یک فرآیند تکمیلی در تخریب آن هستند؛ ایجاد موج شکن دوم در این تالاب فرآیند تخلیه رسوب دریا را مختل کرد که سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه مکاتبه‌ای داشته است.
مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست درباره احداث سد در بالادست این تالاب افزود: اگر نیاز آبی تالاب ها در راستای احداث سدها رعایت شود مشکلی برای ورودی نخواهیم داشت تا جایی که مطلع هستم فقط برای سد «لاسک» مجوز ساخت صادر شده است آن هم با کاهش ارتفاع سطح که بر این اساس تاثیر معناداری بر روی حجم آب ورودی به تالاب نخواهد داشت اما اگر روند سدسازی ادامه یابد اثرات تجمعی آن می‌تواند معنادار باشد و ما با ادامه سدسازی در این حوزه مخالف هستیم.
باقرزاده کریمی گفت: قانون حفاظت از تالاب ها که در سال ۹۶ تصویب شد حقابه تالاب ها را قانونی کرد؛ بر این اساس کمیته مشترک آب و محیط زیست تشکیل و تاکنون جلسات متعددی با حضور وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست با هدف بررسی تامین حقابه تالاب ها تشکیل شده است.
وی افزود: تا پیش از این مردم و حتی بسیاری از مسئولان فکر می‌کردند تالاب ها آب را هدر می دهند اما اکنون به جایی رسیده ایم که آنها نیز درصدد حفاظت از این حوزه های آبی هستند؛ تا چندی پیش نمایندگان تلاش می‌کردند در حوزه های انتخاباتی خود کشاورزی را توسعه دهند اما مطالبه اکثر آنها امروز حفاظت یا احیای تالاب‌ها در استان‌های آنها است.
وی تأکید کرد: هرچند تا شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم اما همین تغییر رویکرد موفقیت و گامی بسیار بزرگی است.
مدیرکل اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اکنون حفاظت از تالاب ها را به استاندار ها واگذار کرده ایم، در واقع مسئولیت کمیته استانی تالاب ها بر عهده استاندار است؛ این یک فرایند رو به جلو است و ادامه خواهیم داد.
همچنین ابوالفضل آبشت مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در این نشست گفت: برای ۱۴ تالاب کشور برنامه مدیریت تهیه کردیم که به تصویب شورای اداری استان های خود رسیده اند، یک بخش پررنگ در این برنامه نقش و مشارکت مردم و جوامع محلی در راستای حفاظت از تالاب ها است.
وی افزود: اکنون در حال کار کردن بر روی موضوعی در قالب پروژه بین المللی هستیم تا در راستای آن جوامع محلی بتوانند منتفع اقتصادی شوند یعنی از منافع و کارکردهای تالاب ها بهره مند شوند ، این روش به عنوان ابزاری در سطح دنیا است تا مردم نسبت به حفاظت از تالاب ها ترغیب شوند که حدود دو سال است این طرح را در تالاب کانی برازان به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه آغاز کردیم.
آبشت اظهارداشت: یکی از مشکلات تالاب کانی برازان آب آلوده ای است که از سمت سد مهاباد وارد آن می شود ، در واقع در مسیر آب تا تالاب حدود ۴۷ کشاورز در حاشیه کانال فعالیت می کنند که موجب آلوده شدن آب می شوند بر این اساس در تلاش برای معیشت جایگزین برای این تعداد کشاورز هستیم .
وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از کارهایی که حدود ۵ سال است انجام می دهیم این است که تلاش می کنیم کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه را با روش صحیح آبیاری مزارع آشنا کنیم که در مدت ۵ سال با ۱۰ هزار کشاورز در ۱۳۰ روستای حاشیه دریاچه ارومیه کار کرده ایم.
آبشت گفت: البته کشاورزان این بخش افراد متمول و از نظر مالی قوی نیستند، با اینکه ۸۵ درصد هزینه این کار را دولت به آنها پرداخت می کند باز هم در مشارکت تا حدودی تعلل می کنند، اما به هر حال همکاری خوبی دارند و ما هم تلاش می کنیم این فرایند را گسترده تر کنیم.
تالاب ها پهنه های آبی هستند که در طول سالیان گذشته به صورت طبیعی و یا به دست بشر (مصنوعی) شکل گرفتند و به مرور علاوه بر فوائد فراوان برای زندگی بشری، به زیستگاهی برای حیات وحش نیز تبدیل شدند.
دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) روز جهانی تالاب ها است که برای امسال شعار «ما در مواجهه با تغییر اقلیم ناتوان نیستیم» انتخاب شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا